Prevencija od genocida: istina, pamćenje i pravda
Seminar je nazvan po Raphaelu Lemkinu, čovjeku koji je prije 71 godinu prvi definirao pojam ‘genocid’ i koji je život i karijeru posvetio Konvenciji o prevenciji i kažnjavanju genocida
Želja organizatora je da uključi sve zajednice u Bosni i Hercegovini – vjersku, državnu, akademsku i civilno društvo – i raditi s njima na formiranju mreže organizacija koje će educirati i djelovati u duhu prevencije genocida i masovnih zločina. U tom procesu se naročito izdvaja nužnost učenja o tome u školama.
Seminar je utemeljen na uvjerenju da je sprječavanje genocida i masovnih zločina ostvarljivo uz princip koji se zasniva na istini, pamćenju i pravdi.
Sarajevo: drugi Jerusalem u svijetu, ali prvi Jerusalem u Evropi
„Osim što je jedinstven u svojoj misiji, ovaj seminar jedinstven je i po mjestu i vremenu održavanja” kazao je dr. Mustafa Cerić, reisu- l-ulema (1993.-2012.) i predsjednik Upravnog odbora Centra za dijalog – Vesatijja u pozdravnom govoru ističući da je Sarajevo „drugi Jerusalem u svijetu, ali prvi Jerusalem u Evropi”, kao i da ove godine svijet obilježava dvije tužne godišnjice – 70 godina od oslobođenja zloglasnog logora u Auschwitzu i 20 godina od genocida nad Bošnjacima u Srebrenici, te da ovaj seminar upravo i ide s porukom da se takvi zločini nikome nikada više ne bi smjeli desiti.
„Moramo stalno učiti o holokaustu i genocidu, ne samo kao o teškim historijskim činjenicama, već našu djecu moramo upozoriti o opasnostima rasizma, antisemitizma, islamofobije i drugih primjera mržnje, govora mržnje i netolerancije. Moramo učiti mlade naraštaje da cijene demokraciju i ljudska prava. Moramo ih ohrabriti da se odlučno odupru mržnji, netoleranciji i etničkim konfliktima, tako da se uzvik ‘NIKAD VIŠE!’ ne priguši, da se Auschwitz i Srebrenica nikada više ne dogode!”, naglasio je ovom prilikom dr. Mustafa Cerić podvlačeći da je „sada vrijeme, više nego ikada prije, da se cijeli svijet, posebno Evropa, obavežu na ‘NIKAD VIŠE!’, o čemu upravo govori i ovaj seminar, tako da naša djeca, naša unučad i njihovi potomci ne žive u strahu od nekog novog holokausta i genocida, posebno od onih koji ne odustaju u negiranju i osporavanju i holokausta protiv Jevreja i genocida nad Bošnjacima”. Posebno se zahvalio dr. Ha- risu Hromiću, utemeljitelju Family Memorial
Auschwitz Institut za mir i pomirenje i Family Memorial Foundation u saradnji sa Centrom za dijalog – Vesatijja Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovine organizirali su od 19. do 21. marta 2015. godine u prostorijama Gazi Husrev-begove biblioteke seminar Raphael Lemkin za prevenciju genocida i masovnih zločina, jedan od najpoznatijih svjetskih seminara ove vrste. Foundation kao najzaslužnijem za održavanje ovog seminara. Ispred Family Memorial Foun- dation seminaru se obratio njen izvršni direktor Vedad Čengić.
Prevencija o genocidu putem obrazovnih programa u školama
Ekspert za proučavanje genocida dr. James Waller, direktor akademskih programa Auschwitz instituta za mir i pomirenje, istakao je u svom predavanju da su ovakvi seminari posebno važno za postkonfliktna društva, kao i da će ovaj seminar ponuditi Bosni i Hercegovini dosadašnja iskustva u izučavanjima genocida koja bi institucinalno trebalo biti uvedeno u obrazovne programe u BiH, što je posebno važno za prevenciju od genocida i masovnih zločina.
Dr. James se u svojim predavanjima osvrnuo na definicije genocida i masovnih zločina prema Konvenciji o genocidu i kroz diskusiju sa učesnicima seminara ukazao na nedostatke ovih definicija. Govorio je o genocidima u svjetu, regijama koje su pod najvećom prijetnjom za buduće genocide, rizicima koji do toga vode i svim drugim elementima vezanim za genocid. Učesnici seminara su aktivno učestvovali u predavanjima, davali svoja mišljenja o pojedinim temama i elaborirali svoje stavove.
Dr. Waller je u publici imao zaista zavidan sastav koji je itekako kvalificirano iznosio svoje stavove – mladi, obrazovani, aktivni predstavnici raznih nevladinih organizacija koje djeluju na polju mira u BiH. Većina njih je prošla strahote rata, poput mr. Elmine Kulašić koja je kao sedmogodišnja djevojčica sa svojom porodicom bila zatvorena u logoru u Trnopolju. Ona je sa jednim dijelom porodice preživjela Trnopolje, bila u izbjeglištvu dok su njen otac i dvije starije sestre nestali. Danas radi kao voditeljica razgovora sa preživjelima u Fondaciji Cinema for Peace u Bosni i Hercegovini, odgovorna je za postupak uzimanja svjedočanstava za zbirku izjava Video arhiva genocida Bosne i Hercegovine. Učesnici seminara su imali priliku vidjeti jedno od tih svjedočenja na ovom seminaru, bio je to video zapis svjedočenja Munire Ademović koja je u genocidu u Srebrenici izgubila sve muške članove porodice, uključujući muža, brata, muževe i sinove njenih sestara, djevere, amidže i njihove sinove. U svom svjedočenju Munira kaže da su iz sela Šušnjari, od oko 50 muškaraca, samo dvojica staraca preživjeli. „Samo molim Boga, da moja djeca i moji unučići ne dožive ono što sam ja preživjela”, kazala je Munira
Prevencija od genocida: istina, pamćenje i pravda
Ademović u ovom video svjedočenju koji su učesnici seminara imali prilike vidjeti.
Zatim Vahidin Omanović, direktor-volonter Centra za izgradnju mira iz Sanskog Mosta koji je kao tinejdžer prognan iz svog doma. Nakon izbjeglištva u Sloveniji vratio se u Sanski Most i sve svoje snage usmjerili na krčenju puta bolje budućnosti za BiH. Njegovo predavanje je bilo posvećeno ulozi identiteta u konfliktu.
„Ako budemo aktivno radili na izgradnji mira i ako budemo aktivno radili na osvješćavanju onoga što se desilo, mi možemo očekivati da se to više nikada neće ponoviti, ali ako se budemo pravili da se ništa nije desilo, odnosno ako se budemo pravili da mi ne trebamo uraditi ništa po pitanju toga bojim se da će se tek desiti”, kazao nam je Omanović. Govoreći o oprostu podsjetio je na hadis u kome se kaže da samo snažni mogu oprostiti.
Vi znate da u našoj tradiciji ima nešto što je oprost. To je halal. Oprost je jedno, a halal je drugo. Oprost je za Dunjaluk, a halal za Budući svijet. Ja tu pravim veliku razliku. Znači oprost je da sami sebe rasteretimo na Dunjaluku, a halal se ostavlja kao hakk koji je za sudnjega dana, koji će biti tu da poravna račune između ljudi, ako ih ne uspijemo poravnati dok smo na Dunjaluku.
Na obilježavanju genocida u srebrenici sjetiti se i drugih žrtava genocida u BiH
Dr. Edina Bečirević, koja se temom genocida u BiH bavi dugi niz godina govorila je o preovlađujućem stajalištu prema kome se samo Srebrenica naziva genocidom, a sve ostalo kampanja etničkog čišćenja. „Ono što je uznemiravajuće nije to što međunarodna zajednica insistira samo na tome da je Srebrenica genocid, jer s njihove tačke gledišta to je jednostavno objašnjivo – njih je Konvencija o genocidu obavezivala da ako neki konflikt nazovu genocidnim, identificiraju ga tako, po međunarodnom pravu svi koje su potpisale Konvenciju imaju obavezu da taj genocid spriječe i nakon toga da kazne počinioca. Dakle, međunarodna zajednica sve dok nije bila spremna da interveniše u BiH, a interve- nisala je tek poslije Srebrenice, konflikt u Bosni nije zvala genocidom. Nakon rata, oni su nakon genocida u tim političkim krugovima i u akademskim krugovima koji su bili duboko povezani, koji su blisko povezani u političkim krugovima uključujući i međunarodno pravo oni su i dalje radili na tome da samo Srebrenica bude genocid. Moj argument je da ne može samo Srebrenica biti genocid zato što je genocid zločin koji se dugo planira iza kojeg stoje države u našem konkretnom slučaju to je država Srbija sa kolaboracionistima bosanskim Srbima – da je to proces koji je počeo u proljeće 1992. koji je planiran još 1991. Ono što je problematično jeste da su i Bošnjaci sami počeli isticati samo Srebrenicu kao slučaj genocida umjesto da obilježavanje genocida u Srebrenicu bude povod da se sjetimo svih žrtava genocida i u Prijedoru i u Višegradu i u Vlasenici i u Sarajevu – to je dakle jedan kompletan proces. Srbija i liderstvo bosanskih Srba je imalo namjeru da uništi dio bosanskih muslimana kao nacionalne grupe. Srebrenica je kulminacija procesa genocida koji je počeo 1992. godine.
Moramo voditi računa šta će se desiti kada nas više ne bude
Mr. Midhat Izmirlija sa pravnog fakulteta u Sarajevu je govorio o tranzicijskoj pravdi, konceptu koji nastoji u svojoj najjednostavnijoj formi ustanoviti šta se desilo u prošlosti. „A poenta je, zapravo, uspostaviti istinu, postaviti činjenice na način da se dođe do činjenica o zločinima koji su se desili u prošlosti ne bismo li se suočili sa prošlošću kako bi to bio osnov građenja, najšire rečeno, zdravoga društva, ozdravljenja društva, da se ne bi desilo protokom određenog vremena manipulacija sa činjenicama, odnosno događajima koji su se desili u prošlosti. Naravno nama se vrlo teško odvojiti od nas samih, jer mi se sjećamo, još uvijek pamtimo, ali mi moramo voditi računa šta će se desiti kada nas više ne bude, ko će prenositi tu istinu, kakva će ona biti, ko ju je utvrdio, znamo li šta se desilo i naravno problem je, ukoliko se činjenicama o onome što se desilo ne uspostave u pravo vrijeme. Kada govorimo o BiH i tranzicionoj pravdi ne postoji jedan cjelokupan integrativan sistem tranzione pravde“, kazao nam je mr. Izmirlija.
Na pitanje koji je pravi način prevencije od genocida mr. izmirlija je rekao: „Način bi bio da svi, kad kažem svi mislim na pripadnike pojedinih grupa, da prihvate činjenice o onome što su uradili pripadnici njihovih grupa i njihovih naroda u njihovo ime, bez obzira da li su oni u tome učestvovali – u najvećem broju nisu, neki jesu – ali da prihvate šta se desilo. To je pomirenje sa samim sobom da bi se moglo praviti pomirenje sa nekim drugim“, kazao je mr. Izmirlija.
Vrlo efektno predavanje imala je novinarka dr. Nidžara Ahmetašević, koja je govorila o medijima kao partneru u prevenciji genocida. Dr. Ahmetašević je napravila presjek djelovanja medija prije rata, u ratu i nakon rata, pokazujući kako su mediji, ustvari, bili partneri u genocidu.
U osvrtanju na rad YUTEL-a istakla je da se ne slaže sa tvrdnjama koje kažu da se radilo o jedinom profesionalnom mediju tada, jer je „formiran od strane jedne partije, od tzv. jugonostalgičara koji su pokazivali da se ‘nešto’ pogrešno dešava, ali vrlo malo njih je krivilo JNA“. „Njihova glavna poruka je bila da treba zadržati Jugoslaviju”, kazala je dr. Ahmetašević ističući da su tako „slali pogrešnu poruku, onu mirotvornu i pasifizirali nas“.
Emitirajući dijelove snimaka prije, tokom i poslije genocida u Srebrenici, pokazala je direktno učešće medija u genocidu. Kako djelovati na medije da rade svoj posao, šta raditi da ne rade to što su radili prije, u toku i poslije rata bilo je pitanje koje je ostalo bez odgovora. „Svako od nas treba nešto da radi”, bila je njena krajnja poruka.
Religija kao partner u prevenciji od genocida
Predavanje na temu „Religija kao partner u prevenciji genocida” držao je dr. Ahmet Alibašić. Dr. Alibašić je istakao ovu vrstu edukacije kao veoma važnu „zbog toga što je primijećeno u slučajevima većine genocida i što je možda najtragičniji aspekt genocida jeste da su svi oni mogli biti preduprijeđeni da se na vrijeme nešto poduzelo. U tom lancu neuspjeha i propusta koji se čine neki od njih su vezani za to što na vrijeme ne pročitamo vrlo jasne znakove da će se genocid desiti, promakne nam to. Ova vrsta seminara nas senzibilizira da na vrijeme dok je još moguće spriječiti genocid ili neku drugu vrstu masovnog zločina da ga na vrijeme prepoznamo kao takvog”.
Govoreći o religiji kao partneru u prevenciji genocida dr. Alibašić nam je rekao da je „vrlo jasno, i teorijski i historijski, da do izražaja dolaze i ovaj dvostruki kapacitet vjere – da bude i sila i snaga dobra i, nažalost, sila zla. Da li će biti ovo ili ono zavisi od onih koji vjeru interpretiraju i koji u njeno ime govore i koji je predstavljaju”. „Vrlo je jasno, ako govorimo konkretno o islamu, vrlo je teško naći elemente u kojima islam nije kompatibilan sa savremenim međunarodnim humanitarnim pravom, odnosno, islam apsolutno nema problema sa međunarodnim standardima u sprječavanju i kažnjavanju genocida”, kazao je dr. Alibašić.
„Prevencija genocida je dostižan cilj. Ako je društvo prošlo kroz genocid ranije ne znači da mora proći kroz to ponovo. Dug i težak put je do oporavka.”
Ostavljajući ključnu poruku dr. James je završio seminar riječima Arthura Asha, jednog od najboljih američkih tenisera svih vremena, inače jedinog crnog američkog tenisera koji je osvojio 3 Grand Slam titule, koji je odgovarajući na pitanje kako do uspjeha rekao: Kreni od tamo gdje jesi. Koristi ono što imaš. Učini ono što možeš. Dr. Waler je dodao: „Jer ništa što radite ne može biti isuviše malo na tom putu.”
proces rada na pružanju podrške našim snagama u zaštititi od mogućih genocida Auschvic Institut, koji ima dugogodišnje iskustvo u radu na tom polju, će nastaviti. „Taj proces zajedno sa procesom oporavka predstavlja svjetlo na kraju tunela”, kazao je dr. James. „Prevencija genocida je dostižan cilj. Ako je društvo prošlo kroz genocid ranije ne znači da mora proći kroz to ponovo. Dug i težak put je do oporavka. Mi u IAPR posvećeni smo činjenici da do oporavka može doći i želimo učiniti sve da izgradimo kapacitete da BiH postane što je moguće stabilnije društvo i što je moguće mirnija zemlja”, kazao je dr. James Waler u izjavi za Preporod.
Alison Sluiter, Fondacije Konrad Adenauer u Bosni i Hercegovini
Meni je seminar odličan. Mislim da je možda pogrešno da se ovakav seminar radi u Sarajevu, prije bi trebao negdje drugo. Okupljeni ovdje, pored jedne grupe stranaca, su domaći koji su pretežno žrtve genocida. Mene bi veoma zanimalo da se ovakav seminar radi u Banjoj Luci, pa možda čak i u Beograd. Mislim da bi to bilo veoma korisno. Ovo je dobro kao prvi korak. Bilo mi je drago vidjeti ekspertize stručnjaka koji su iz BiH. Veoma je dobro videti koliko ideja, motivacije i inspiracije imaju lokalni ljudi i da su željni neke značajnije promjene. Vjerujem da će se to sa zajednicama poput ovih to i ostvariti.
Nejra Tatar, Damar omladine Visoko
Suočavanje s istinom je najbolji način za prevenciju od genocida.
Edin Džerlek sekretar Muftijstva sandžačkog iz Novog Pazara
Mislim da je seminar veoma koristan, prije svega u rasvjetljavanju uzroka mržnje među ljudima i svega onoga što vodi genocidu. Ono što je dobro to je da postoji volja većine da se genocid nigdje nikome ne ponovi.
Samira Krehić, Međunarodna komisija za nestale u BiH
Trebalo bi nešto slično organizirati i u drugim dijelovima BiH. Mislim da su ljudi ovdje dosta osviješteni i o samom genocidu, jer nam se desio i o posljedicama genocida. Možda bi ovu priču trebalo proširiti na ljude koji još uvijek negiraju genocid, znači upoznati ih i sa definicijama i sa posljedicama. U svakom slučaju predivna prilika da razmijenimo iskustva i mišljenja, da razmotrimo i šta dalje i kako dalje i koliko smo bili uspješni dosada u ovim elementima tranzicijske pravde, u pokušajima da se saniraju stvari u ovim razrušenim društvima. Ali opet kažem mislim da bi se to trebalo proširiti možda na ljude koji se i akademski bave ovim pitanjem, i na praktični način u svakodnevnom životu, možda bi diskusija u tom smislu bila nešto produktivnija.
Ibrahim Begić, magistar pravnih nauka, nezaposlen
Mislim da je prevencija moguća, jer po prvi put nakon 15 stoljeća mi imamo državne institucija, kakve takve, a one najviše i doprinose prevenciji. Takve su kakve su, glavno da ih imamo, jer bez institucionalnog djelovanja nemate šanse. Na Bošnjacima je da se osvijeste i da shvate da je potrebno da insistiraju na istini. Moraju se zakoni o prevenciji genocida usvojiti u parlamentu i to je po meni ključ svega, potencirati da se ne zaboravi i što više djelovati na edukaciji.
Dr. Džemal Sokolović, osnivač Instituta demokratije
Definitivno je dobro što AIPR sarađuje ovdje. Ja mislim da je to trebao raditi i u širem frontu među nama, da je trebao uključiti još neke određene institucije koje nisu bile uključene, koje se bave istraživanjem zločina i historičare koji se isto tako bave holokaustom i neke određene posebne aktiviste koji su vezani za prevenciju genocida. Veoma je dobro što je došao ovako veliki broj mladih ljudi i da ih to interesira. Ne smijemo biti promatrači, moramo biti aktivni i djelovati na svim prostorima u cijeloj BiH.
Mislim da je trebala biti neka kamera. Kada je neka izložba dođe barem osam kamera da to zabilježi, a ovdje nije bila ni jedna tv kamera, a svaka izgovorena riječ ovdje nema smisla ako se njen eho ne čuje u javnosti koja se slaže ili ne slaže sa nama.
Izvor: Preporod broj 7/ 1041 • 1. april 2015.
cdv.ba