Nauka i tehnologija

Naučno objašnjenje događaja iz sure Jusuf: ‘i po rukama svojim se porezaše’

Kur’an i sunnet o metodama ublažavanja boli:  Distrakcija i ublažavanje bolova[i]

Allah, dž.š., kaže, u prijevodu značenja: “I kad ona ču za ogovaranja njihova, posla po njih, te im priredi divane, dade svakoj od njih po nož i reče (Jusufu, a.s.): “Izađi pred njih!” A kad ga one ugledaše, zadiviše se ljepoti njegovoj i po rukama svojim se porezaše (zaprepašćene); “Bože, bože!” – uskliknuše – “ovo nije čovjek, ovo je melek plemeniti!” (Yusuf, 31)[ii].

Većina učenjaka se slaže da poslanik Jusuf, a.s., nije imao takmaca u otmjenosti i lijepom izgledu do te mjere da grupa žena, koje su bile pozvane od strane aziza (titula data kralju u određenom vremenskom razdoblju) da ga vide[iii], zaboravlja da ima noževe u svojim rukama i umjesto da ogule voće, porezale su vlastite ruke, mada to nisu ni osjetile.

Priča možda može biti nevjerojatna i neuvjerljiva za nevjernike, ali znanost, posredstvom znanstvenih metoda i anatomije, ima drugačije mišljenje koje je u potpunosti kompatibilno sa gore navedenim ajetom.

Distrakcija ili odvraćanje pažnje – kako ublažiti bolove  

Promjena opažajne koncentracije izazvana bilo čime što preusmjerava misli danas je činjenica u koju znanost vjeruje.

U tom procesu čovjek, pod uticajem stanovitog distraktora[iv], počinje zaboravljati, odnosno biti izoliran od svojih bolova. Dnevni snovi i gledanje TV-a je zgodan primjer, prvo je unutrašnji process, dok je drugo vanjski proces zbog kojeg je koncentracija neke osobe krajnje ometena i u potpunosti biva usredotočena na drugu predstavu (distraktor).

Nema sumnje, kako nauka kaže, da je najučinkovitiji distraktor koji će ovladati tijelom onaj koji odvlači pažnju centara za sluh, vid, okus, miris i osjećaj.[v]

U eksperimentu, kojeg su proveli istraživači u edukacijskoj bolnici, neki ljudi, u toku operacije, bili su izloženi fascinirajućim prizorima, pored propisanih lijekova, i rezultati su bili izvanredni u poređenju sa rezultatima nekih ljudi koji nisu primali taj dodatni, da tako kažemo, lijek za promjenu opažajne koncentracije.

Ova studija, u kojoj liječnici preporučuju uz propisane ili tradicionalne lijekove korištenje dodatnih načina kako bi se smanjili bolovi, objavljena je u časopisu “Chest”. Na internet stranici BBC-ja objavljeno je istraživanje pod nazivom “The return to nature”, u kojem dr. Geel Hopkins kaže: “Mi smo uspjeli ublažiti bolove naših pacijenata izlažući ih nekim lijepim prizorima i muzici. Ovo je pomoglo jako puno u minimiziranju učinaka psihološke i fizičke napetosti.”

Upotrebom funkcionalnih zraka mozga koje prikazuju dostatnost apsorpcije krvi i hrane u nervnim ćelijama, dokazano je da kad je osoba izložena bilo čemu što može uzrokovati distrakciju koncentracije, nivo aktivnosti u nekim područjima mozga je smanjen. Ta mjesta, kao što je hypothalamus, cingulat gyrus, sensory cortex i postcentral gyrus, odgovorna su za primanje osjeta (doživljaja) boli. Aktivnost u nekim predjelima mozga povećava izlučivanje endorfina koji djeluje na receptore za bol kao opijat.

Autor: Dr: Noha Abu-Kresha

Za Akos.bA preveo: Muamer Neimarlija


[i] Prijevod članka objavljenog pod nazivom ”Alleviating pains and Distraction”. Preuzeto sa www.quran-m.com

[ii] Ovaj ajet iz sure Jusuf Mustafa Mlivo je preveo u sljedećoj formi: Pa pošto je čula spletku njihovu, posla po njih i pripremi za njih naslonjač, i dade svakoj od njih pojedinačno nož i reče: “Izađi pred njih!” Pa pošto ga vidješe, zadiviše mu se i posjekoše ruke svoje i rekoše: “Hašelillah! Nije ovo čovjek! Ovo je jedino melek plemeniti.”(op. prev.)

[iii] Autor članka je previdio da je ta grupa žena, zapravo, bila pozvana od strane azizove supruge. O tome vidjeti više u tefsiru Ibn Kesira.(op. prev.)

[iv] Sve ono što odvraća pažnju i preusmjerava je na drugi objekat.(op. prev.)

[v]Nama se, pak, čini neizostavnim navesti primjer Urve ibn Zubejra, sina poznatog ahaba, koji je namaz upotrijebio kao najefektivnije analgetičko sredstvo. Naime, Urve ibn Zubejra je u Damasku zadesila bolest i amputacija stopala bila je neophodna. Liječnik mu je preporučivao razne opijate (alkohol, narkotike) i ljude koji će ga držati. Sve je odbio i uzvratio riječima: ”Pustite me da klanjam. Kada vidite da sam počeo klanjati i skrušeno stao pred svog Gospodara, kada osjetite da sam van ovog svijeta, samo sačekajte da padnem na sedždu – ja ću tada biti sa mojim Gospodarom, a vi uradite ono što treba!” Tako i bi. Kada Urve pade na sedždu, ljekar priđe i poče sjeći njegovo stopalo i samo je mogao čuti riječi slavljenja: ”Slavljen neka je Allah, Njemu hvala i On je najveći!” Izvor: Halid, A. (2007) Liječenje srca. Novi Pazar: El-Kelimeh. str.152-153.(op. prev.)

Akos.bA

Povezani članci