Liderstvo i menadžment

Frustrirana osoba i frustrirano ponašanje

Može ga se kazniti zbog uništavanja mašine i ukoriti zbog takvog postupka. No, poznato je da kod frustriranih osoba kazna djeluje negativno, jer pojačava prvobitnu frustraciju i ponašanje vezano uz frustraciju. U prvom redu, ne smije se dozvoliti da takvo ponašanje izazove ljutnju kod nas. To je moguće sposobnošću da vidimo frustrirano ponašanje kao stanje koje izaziva probleme i frustriranu osobu kao pojedinca kojem treba pomoći.

Svako može očekivati da nekad bude napadnut zbog nečeg što nije njegova krivnja, već zbog toga što se u tom trenutku našao nadohvat ruke osobi kojoj treba odušak.

Da se vratimo na primjer na početku teksta. Uzmemo li vremena i saslušamo radnika koji iz nemoći udara nogama o mašinu, možda ćemo saznati da mu je dijete bolesno i da je cijelu noć plakalo pa se nije odmorio, ili mu se upravo na putu do posla pokvario auto, a on ne zna kako da nađe novac da kupi novi dio. Na taj način saznajemo pozadinu tog akta. Možemo ponašanje razumijeti, a radnik se rasterećuje. Time postižemo bolji efekat nego da ga kaznimo i time povećamo njegove probleme.

Općenito postoji nekoliko načina postupanja s frustriranim osobama jedan od njih je korištenje katarze. Taj termin odnosi se na oslobađanje koje se stvara oslobađanjem frustracija, omogućavanjem da zaposleni izražavaju neprijateljstvo. Treba stvoriti situaciju da zaposleni mogu nekažnjeno izražavati svoje negativne emocije, a da pri tom ne povrijede druge. Primjer, može se postaviti sandučić u koji zainteresirani mogu ubaciti svoje pismene pritužbe i nadređeni može organizirati grupne sastanke (naročito kad članovi grupe imaju zajednički problem) na kojem ohrabruju zaposlene da kažu što misle.

On treba izrečene tvrdnje prihvaćati bez prepiranja, bez objašnjavanja politike poduzeća i ne smije dozvoliti da se ono što je izrečeno koristi protiv ijednog člana grupe. Jedan od postupaka s frustracijom se vrlo rijeko primjenjuje, to je stvaranje oduška za trenutnu frustraciju kod visoko frustriranih poslova može se postaviti daska u koju zaposleni mogu lupati nogama ili lutka u koju mogu udarati oslobadajući se na taj način trenutne frustracije. Za dugoročno rješavanje problema frustriranih zaposlenih poželjno je organizirati trening interpersonalnih odnosa.

Također je poželjno da u poduzeću stalno ili povremeno postoji stručna osoba koja može vršiti savjetovanje, odnosno može procijeniti kada osoba treba potražiti pomoć od psihologa, psihijatra kad mu okolina ne može pomoći u dobroj prilagodbi.

Ekcesivni izostanci, nesreće na radu, interpersonalni problemi, česte posjete ljekaru i iznenadne promjene u ponašanju indiciraju stresne situacije, ali i ozbiljnije poremećaje.

Važno je znati da posao sam po sebi ne dovodi do mentalnog sloma, ali radna sredina može otkriti i pojačati već postojeće tenzije konflikte i emocionalne probleme, pa i frustracija moze biti povod za izbijanje ili otkrivanje tog poremećaja. U tom slučaju savjetnik treba potaknuti zaposlenog da zatraži stručnu pomoć.

medjimurje.hr

Povezani članci