>
Auto kralj Italije 60-ih: FIAT 130 Auto kralj Italije 60-ih: FIAT 130
Krajem šezdesetih godina prošlog veka, Fiat je napravio najveći udarac njemačkim premijum proizvođačima limuzinom i kupeom “130”. Nije tajna da su prilikom konstruisanja ovog... Auto kralj Italije 60-ih: FIAT 130

Krajem šezdesetih godina prošlog veka, Fiat je napravio najveći udarac njemačkim premijum proizvođačima limuzinom i kupeom “130”. Nije tajna da su prilikom konstruisanja ovog modela “na nišanu” imali prije svega Mercedes i BMW.

Fiat je imao vrlo ambiciozne planove sa limuzinom 130

Po mnogim tehničkim karakteristikama, a mnogi kažu i dizajnu su ih prevazišli, pa opet, veliki “fiat” nije doživio komercijalni uspjeh. Do prestanka proizvodnje 1976. godine prodato je oko petnaest hiljada limuzina i samo pet hiljada kupea. Fiat, na žalost, više nikada nije napravio auto ovakvog kalibra.

Kupe varijantu je dizajnirao studio Pininfarina

Priča o “130” počinje još 1963. godine kada je donijeta odluka da se zamjeni već tada zastarjela limuzina “2300”. Industrija i ekonomija u Italiji je u tom periodu bila u zamahu i odlučeno je da se prilikom konstrukcije nove perjanice ne štedi.

Karoserija limuzine dizajnom podsjeća na manji model “125”, s tim što je puna hroma i glamuroznija. Interesantno je da se fabrika odlučila da kupe ima potpuno drugačiji dizajn.

Restilizovana limuzina je dobila instrumente iz kupea

Kupe je dizajnirao studio Pininfarina, konkretno njihov tadašnji dizajner Paolo Martin. On je za svoj rad dobio nagradu. Kritike tadašnje stručne štampe najviše su bile upućene na dizajn kabine limuzine, koja je imala zastarjele instrumente i previše plastike na centralnoj konzoli.

To je ispravljeno 1971. godine, kada je limuzina restilizovana. Pored većeg motora, limuzina je dobila i unutrašnjost kupea koja je bila moderna. Kuriozitet je da su prekidači osvjetljeni pomoću optičkih vlakana, što je nečuveno za to vrijeme.

Nekada je riječ komfor imala potpuno drugačije značenje nego danas

Motor je specijalno razvijen za “fiat 130”. U pitanju je moderni V6 benzinac sa bregastim osovinama u glavi. Prva verzija je imala zapreminu od 2,86 litra i snagu od 140 “konja”, a druga je povećana na 3,2 litra i 165 KS.

Iako nije imao dobar tržišni uspeh, “130” je uspio da lansira Fiat na scenu velikih proizvođača sposobnih da naprave auto koji se nalazi na vrhu prestižnog D segmenta.

Jedinstven motor

Kolike su bile ambicije sa prestižnim modelom “130” govori i podatak da je specijalno za njega razvijen motor koji se nije koristio ni u jednom drugom modelu.

Iz iste kuhinje

Italijani ne bi bili ono što jesu, da nisu eksperimentisali sa specijalnim verzijama “130-ke”. Napravljena su dva zvanična i jedan nezvaničan prototip. Karavan sa dvoja vrata, “šuting brejk” nazvan je “marema” i predstavljen je 1974. godine.

“Fiat 130” je imao servo upravljač, a volan je mogao da se podešava po visini i dubini. Limuzina je prvi Fiatov automobil koji je serijski dolazio sa alternatorom, a ne dinamom.

http://www.magazinauto.com

 

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

No announcement available or all announcement expired.