Zagrebačka Islamska gimnazija jedinstvena u Europi: Želimo da naši učenici budu korisni članovi zajednice
Ravnatelj Islamske gimnazije “Dr. Ahmed Smajlović” Mevludi Arslani kaže kako je ova škola jedinstvena po programu u cijeloj Europi, možda i šire, jer se rijetko nađe opća gimnazija koja ima četiri vjerska islamska predmeta
Ravnatelj Islamske gimnazije “Dr. Ahmed Smajlović” Mevludi Arslani kaže kako je ova škola jedinstvena po programu u cijeloj Europi, možda i šire, jer se rijetko nađe opća gimnazija koja ima četiri vjerska islamska predmeta.
Gimnazija je sljednica istoimene medrese koja je osnovana 1992. godine kao posljedica velikog vala muhadžira, izbjeglica iz Bosne i Hercegovine u Hrvatsku. Tada je mešihat osnovao najprije ljetnu školu, a zatim i medresu.
Školski odbor je 2007. godine donio odluku da se medresa transformira u Islamsku opću gimnaziju koja radi po općegimnazijskom programu sa četiri izborna, odnosno obvezna predmeta. To su: Arapski jezik, Islamska kultura i civilizacija, Kur’an i kur’anske znanosti te Islamski vjeronauk.
– Učenici iz Hrvatske, Slovenije, BiH…
Zagrebačku medresu završilo je 15 naraštaja, a diplomiralo ih je 411. Broj upisanih je bio puno veći, no kako su se ljudi u Zagrebu zadržavali tek privremeno, bili su u mogućnosti ispisati se i nastaviti školovanje u drugim zemljama.
Medresa je transformirana u gimnaziju po odluci Islamske zajednice (IZ) u Hrvatskoj.
„Stvoren je dovoljan kadar za potrebe zajednice, a nismo htjeli da na zavodu za zapošljavanje bude onih koji su završili zagrebačku medresu i nemaju gdje raditi“, kaže ravnatelj Arslani.
Sa završenom Islamskom gimnazijom mogućnosti su puno veće i učenici mogu upisati bilo koji fakultet bilo gdje na svijetu, što sa medresom nije bio slučaj, jer su mogli studirati samo humanističke znanosti.
Ove školske godine gimnaziju pohađa 97 učenika iz cijele Hrvatske, a nekoliko ih je iz Slovenije i BiH. Oko 90 posto učenika je iz Hrvatske, a ostalo su stranci, dok je u medresi bilo obrnuto.
„Naša namjera je da učenici naše škole budu iz Republike Hrvatske, jer želimo strateški raditi, da učenici koji završe budu oni koji će volontirati u Islamskoj zajednici i voditi je. Potrebni su nam imami, vjeroučitelji, ekonomisti, jezičari, biolozi, kemičari, inženjeri itd“, poručuje Arslani.
Vrlo je velik postotak gimnazijalaca nastavlja školovanje na fakultetu.
„Imamo učenike na svim fakultetima, naša škola je najprije odgojna pa tek onda obrazovna i mi želimo da sutra budu korisni članovi, ne samo zajednice kojoj pripadaju, nego i hrvatskog društva“, poručuje ravnatelj.
Kada se škola transformirala 2007. u gimnaziju, primljeno je svih 13 prijavljenih učenika, bez selekcije.
S vremenom, gimnazija je polučila izvrsne rezultate sa učenicima, neki su sudjelovali na brojnim međunarodnim, državnim i županijskim natjecanjima, pa je poraslo i interesovanje za upis. Samo prošle godine apliciralo je 42 učenika, 41 je imao uvjet za upis, a primljeno ih je 25, jer gimnazijski razredi imaju maksimalno 25 učenika.
Postoje četiri odjela, svaki razred ima po jedan odjel. Škola broji 58 posto djevojčica i 42 posto dječaka, a razredi su miješani.
– Marama isključivo izbor učenica
„Kako interes raste, mi u IZ imamo ideju napraviti novu zgradu u blizini džamije gdje bi svake godine primili po dva odjela“, najavljuje ravnatelj Arslani.
Ove godine, u gimnaziji prvi put imaju učenika koji nije musliman. Inače, u školi radi 20 nastavnika i po jedna odgojiteljica i odgojitelj, od toga polovica nastavnika nisu muslimani.
„U školi predaju oni koji imaju kompetencije. Nacionalna ili vjerska pripadnost, bez obzira što je osnivač gimnazije IZ, ne igra veliku ulogu“, kaže Arslani.
U bivšoj medresi učenice su bile obvezne nositi maramu u skladu sa islamskim propisima, bez obzira što ih neke u privatnom životu nisu nosile, no, danas je to isključivo izbor učenica.
Svi odlični učenici imaju stipendiju od 300 kuna mjesečno, a oni koji ne dolaze iz Hrvatske ne plaćaju školarinu, nego im to plaća IZ.
Nastava počinje u 7,30 i traje do 14 ili 15 sati. Učenici imaju tri pauze po 20 minuta: pauza za doručak, za podne namaz i za ručak. U poslijepodnevnim satima škola radi do 20 sati navečer, kada svi nastavnici stoje na raspolaganju učenicima za dopunsku nastavu ili pripreme, tako da učenici nemaju potrebu za instrukcijama.
– Larissa želi na studij medicine ili stomatologije, a Amar teologije
Amar Kadriju učenik je 1. razreda Islamske gimnazije koji dolazi iz Slovenije. Kaže kako mu je čast pohađati ovakvu elitnu školu. Poručuje kako je ovo jedina škola u cijeloj Europi koja pruža odgoj i obrazovanje ovakvog tipa.
„U Sloveniji nema ovakve škole, pa sam odlučio doći ovdje da proučim moju vjeru“, kaže Kadriju koji stanuje u domu na Lašćinskoj cesti.
Iskustvo odvojenosti od roditelja ocjenjuje vrijednim iskustvom. Kadriju bi najradije studirao u Al Asharu u Egiptu, teologiju.
Larissa Hasanbegović dolazi iz Zagreba i pohađa 3. razred ove gimnazije.
„Svidjelo mi se, jer imamo priliku učiti druge jezike, koji u ostalim gimnazijama nisu dostupni, kao npr. turski i arapski“, kaže Larissa.
Ova učenica planira nakon mature upisati medicinu ili stomatologiju u Zagrebu.
„Atmosfera u gimnaziji je drugačija, jer nas je manje i svi se osjećamo kao velika obitelj, prisniji smo i bolji međusobno, a drugačije je i okruženje“, poručuje učenica Larissa.
Kraj još jedne školske godine se približio, a maturanti su već napustili učionice i školske hodnike Islamske gimnazije radi priprema za državnu maturu i upisa na fakultete.
U Hrvatskoj živi više od 62.000 muslimana, što je oko 1,47 posto stanovništva. Hrvatska ima tri džamije, uz zagrebačku, novootvorena je džamija u Rijeci, a postoji jedna i u Gunji.
Akos.ba