Liderstvo i menadžmentU Fokusu

Pet područja emocionalne inteligencije

Emocionalna i personalna inteligencija podrazumjevaju samokontrolu, borbenost ili istrajnost, ali i mogućnost samomotivacije. Pet osnovnih područja djelovanja emocionalne inteligencije su:

* Samosvijest – prepoznavanje emocija u trenutku kada se pojave, što predstavlja temelj emocionalne inteligencije. Sposobnost da se osjećanja kontrolišu od suštinske je važnosti za samospoznaju i samorazumevanje sopstvenog identiteta. Nemogućnost prepoznavanja sopstvenih pravih osjećanja dovodi nas u situaciju da od njih zavisimo. Ljudi koji su sigurni u svoja osjećanja, vještije vode sopstvene živote, sigurnije donose odluke, pozitivni su, otvoreni, sposobni da se menjaju, razvijaju i uče. Osjećanja ne treba potiskivati nego razvijati snagu svoje volje koja će određena osjećanja nadvladati, kontrolisati i pravilno usmjeriti.

* Upravljanje sopstvenim emocijama – Samokontrola je sposobnost savladavanja i upravljanja emocijama tako da one budu svjesno izabrane. Emocionalna samokontrola i smirivanje afekata predstavljaju osnovu uspjeha. Jedan od važnih elemenata samokontrole jeste sposobnost da se nosite sa stresnim situacijama. Ljudi kojima nedostaje ova osobina, stalno se bore sa osećanjem ogorčenosti i mučnine, dok oni koji je usavrše, mogu bolje da se snalaze u životnim problemima i brže oporave kada dožive neuspjeh.

* Samomotivacija – upravljanje emocijama koje vode ka određenom cilju, predstavljaju osnovu za samomotivaciju. Osobe sa visokom samomotivacijom teže da ostvare rezultate koji su iznad ličnih očekivanja, kao i očekivanja drugih. Nalaze zadovoljstvo u onome što rade i nisu im potrebni spoljašnji stimulansi. Ljubav prema poslu, nepresušna energija, želja za učenjem i lojalnost, kao i ovladavanje određenim vještinama, uključujući i kreativnost, karakteristike su njihove ličnosti. Istraživanja su pokazala da je samo 20 posto radne populacije u stanju da se motiviše, dok preostalih 80 posto ljudi zavisi od spoljašnjih motivacionih faktora.

* Odnosi sa drugima – umjeće održavanja dobrih međuljudskih odnosa velikim dijelom predstavlja vještinu razumjevanja tuđih emocija. To su sposobnosti koje čovjeka pripremaju za javna zanimanja, rukovođenje i međusobne odnose. Ljudi koji usavršavaju ove vještine uspješni su u svemu što podrazumjeva saradnju sa drugima i oni su često ‘zvijezde’ u društvu.

* Upravljanje emocijama drugih osoba – sposobnost da stvari posmatramo iz pozicije drugih ljudi, razumijemo njihove emocionalne potrebe, želje i u skladu s tim vučemo inteligentne poteze. Empatija je jedna od najvrednijih vještina. Svi dijelimo iste emocije i one bi trebalo da nas spajaju sa drugima, a ne da nas razdvajaju. Što bolje poznajemo sopstvene emocije, lakše ćemo prepoznavati tuđe. Empatični ljudi vještije se navikavaju na skoro nevidljive društvene signale kojim se nagovještava šta je drugima potrebno ili šta žele. Uspješni su u zanimanjima kao što su briga o ljudima, podučavanje, trgovina i menadžment. Odsustvo empatije naročito je izraženo kod kriminogenih ljudi, psihopata, siledžija i napasnika.

Izvor: intelektualnevestine.rs

Obrada: Akos.ba

Povezani članci