Ko planira da pravi bogatstvo, mora da poznaje i psihologiju novca
Za Morgana Hausela postoji i psihologija novca. O novcu možete raspravljati na različite načine.
Pronaći ćete razmišljanja da je novac čista energija, da je jedina ’stvar’ koja nikada ne stoji stoga ga morate davati da biste ga dobili. Za neke je razlog zbog kojeg ustaju ujutru iz kreveta, dok su za neke samo ’šuške’ koje se troše.
Autor na veoma zanimljiv način, kroz priče, potvrđuje da ljudi ipak o baratanju novcem odlučuju osjećajima, kroz razgovore, za trpezarijskim stolovima. Iako postoje nauke o novcu i vođenju finansija, zatim matematika i statistika, u stvarnom životu stvari nisu baš tako egzaktne.
Psihologija novca u nulta tačka
Hausel zapravo polazi od premise da dobro upravljanje novcem nema mnogo veze sa pravilnom primjenom formula ili manje-više složenim ulaganjima. Dobro upravljanje novcem zavisi od toga kako se uopšte ljudi odnose prema tome, odnosno, kako upravljaju emocijama kada donose odluke koje se tiču novca.
Ovo je njegova polazna tačka.
Ako bi se pojednostavila, Hausel zapravo hoće da kaže da baratanje novcem nema toliko veze sa vašim znanjem. Ima veze sa time kako se ponašate.
E, to je teži dio. Jer, čini se da je lakše savladati neku nauku nego promijeniti ponašanje, ma koliko inteligentni bili. (Ovo jeste opšte mjesto i pretpostavka, ali velika je vjerovatnoća da ćete ovakav stav podržati. Ono bar iz iskustva drugih.)
Prevedeno da svako razumije
Iz svake priče i situacija koje Hausel pominje u knjizi, mnogo se toga o novcu može naučiti. Tačnije, mnogo se toga može naučiti o odnosu čovjeka prema novcu. Hausel daje i više korisnih smjernica i uputstava:
- Tvrdi da nikad ništa nije toliko loše kao što izgleda, baš kao što nije ni dobro koliko vam se čini. Svijet je veoma kompleksan i zato savjetuje da budete skromni kada doživite usjpeh, a za neuspjeh morate imati više saosjećanja. RIZIK i SREĆA su dvije promjenljive koje je često teško identifikovati. Svako ko je u biznisu mora da bude svjestan moći i jednog i drugog.
- Manje ega – više bogatstva.
„Zapamtite“, piše Hausel, „bez obzira koliko zarađujete, nećete postati bogataš, milioner ukoliko ne uspijete da kontrolišete svoje impulse za kupovinom stvari. Danas i svaki dan.“
- Jedan od principa Psihologije novca je da, ma koliko ulagali i ma koliko rizikovali, morate mirno da spavate. Neko mirno spava i kad uloži sve što ima, nekome donose nesanicu mnogo manje sume. Stvar je ličnih granica. Suština je da vaš mir mora veći od novca.
- Najbolje i najviše što od novca možete dobiti je vrijeme. Kontrola nad vremenom za mnoge je ključ sreće. Ovaj princip treba da primijenite da biste uspjeli u gore pomenutom ’manje ega, manje impulsivne kupovine’ i da biste stvarali investicije koje će na duge staze biti plodonosne.
- Manje ’blještavog sjaja i više skromnosti’, piše u Psihologiji novca. Hausel tvrdi da skupe kuće, kola i satovi ne donose poštovanje i pažnju drugih. „Ovakve stvari impresioniraju samo njihove vlasnike, a ono što druge impresionira su dobročinstvo, skromnost i štedljivost“, kaže autor.
- Ako želite rast i nezavisnost koje vam novac može donijeti, nemojte štedjeti za kola ili kuću. Štedite za situacije i stvari koje je nemoguće predvidjeti.
- Definišite cijenu vašeg uspjeha i bogatstva i spremite se da je platite.
Važno!
„Što je veći jaz između onoga što bi moglo da se desi u budućnosti i ono što vam treba da se desi, to bolje. Svaki neočekivani događaj ili prepeka mogu da vas izbace iz ravnoteže tako što postoji mogućnost da donesete pogrešne odluke, da se udaljite od cilja“, kao veoma važno navodi autor. Zato vam treba što veća udaljenost od očekivanja od budućnosti. Što manje zavisite od očekivanja, to bolje.
Još jedan princip koji vrijedi izdvojiti:
Neka vam bude jasno zašto želite novac, definišite zašto ste u uopšte u igri. Ne vrijedi da se ugledate na druge ma koliko oni bili inteligentni, informisani ili vješti. „Njihovi razlozi zbog kojih su u ’igri novca’ sigurno se razlikuju od vaših. Svako ima svoje“, piše Mogan Hausel, autor Psihologije novca.
Izvor: Bonitet.com