Islamske teme

Kiraeti Kur’ana Časnog

Za Akos.ba piše: mr.sci.kurra hafiz Alija ef. Rahman

Kiraeti Kur’ana Časnog

Ovim tekstom ćemo u najkraćim crtama dati tek osnovne napomene o tome šta su kira’eti Kur’ana, najkonkretnije ukazati na često postavljana pitanja i dileme ali i na česta pogrešna shvatanja, percepcije i predstave o samim kira’etima.  Kira’eti Kur’ana su zasigurno najopširnija i najsloženija znanstvena disciplina u okviru kira’etske nauke. Iako u arapskoj literaturi npr., za tedžvidsku znanstvenu disciplinu nalazimo da se oslovljava naukom ili znanošću, isto to važi i za kira’ete Kur’ana.

Međutim, navedene kao i neke druge su u suštini naučni entiteti velike islamske nauke tj., kira’etske. Iz tog razloga sam sklon insistirati na terminu naučna disciplina kada govorim o tedžvidu, kira’etima Kur’ana isl.

Šta su kira’eti Kur’ana?

Dakle, šta su kira’eti Kur’ana? Kira’eti Kur’ana su, u najkraćem, različite varijante čitanja posljednje Allahove Objave. Ta različita čitanja podrazumijevaju čitav spektar leksičkih, semantičkih, ortografskih, fonoloških i drugih promjena koje se dešavaju u čitanju ili pisanju jednog harfa ili riječi.

Dakle, različiti kira’eti znače da se nekada neka riječ u jednom kira’etu drugačije čita ili piše od drugog kira’eta, kao npr., da se glagol čita u različitim glagolskim stanjima i vremenima, jednini ili množini ili da se na nekim riječima primjenjuju različita tedžvidska pravila, ili da neki kira’et primjenjuje drugačije lingvističko pravilo ili da se dodaje ili oduzima kratki elif, harf ja itd.

Različiti kira’eti = više različitih Kur’ana?

Iznimno je važno napomenuti da kira’eti Kur’ana ne znače da ima više Kur’ana. Nipošto! Svi kira’eti Kur’ana koji su kroz jasne principe kira’etske nauke potvrđeni kao vjerodostojni smatraju se jednim Kur’anom kao posljednjom Allahovom Objavom. Dakle, želimo kazati da primjer kira’eta nije poput primjera mezheba u fikhu ili nekim drugim znanostima. Dok su fikhski mezhebi nastajali kao plod ljudskog intelektualnog napora i to striktno u okvirima i duhu Kur’ana i Hadisa, ipak, kira’eti nisu isto što i fikhski mezhebi, jer su kira’eti izravno i neposredno objavljeni od Allaha Uzvišenog a kao takvi su bez intervencije čovjeka dostavljeni i prenešeni. Mogućnost i pravo bilo kakve intervencije u pogledu kira’eta Kur’ana nije imao ni sam Muhammed a.s.

Ono što je ljudski udio u kira’etima Kur’ana je jedino to što je ulema na osnovu jasnih postulata kira’etske nauke, sakupila i ukazala koji  od njih su nedvojbeno vjerodostojni i originalno preneseni i sačuvani, onako kako ih je Poslanik a.s., primio od Džibrila a.s. u procesu preuzimanja Objave. Nema nikakve razlike učiti u namazu ili bilo kojoj drugoj prilici prema jednom vjerodostojnom kiraetu ili riwajetu, u pogledu postizanja nagrade kod Allaha Uzvišenog. Čak je poželjno a sa ciljem da se muslimani navikavaju i upoznaju sa ovom blagodati kojom je Stvoritelj počastio Svoje robove.

Različiti kira’eti – različita značenja Kur’ana?

Ono što često možemo čuti kao pitanje u pogledu kira’eta Kur’ana jeste, da li različitost kira’eta znači da se mijenjaju osnovna značenja, postulati, smislovi i poruke Kur’an itd.? Odgovor je, nikako? Postoje različite definicije kira’eta Kur’ana,  a u svima njima se može iščitati da kira’eti najčešće, apsolutno ne mijenjaju značenje, makar se neka riječ npr., čita potpuno drugačije ili pak bude zamijenjena drugom – sinonimnom riječju isl. U rijetkim slučajevima,  ako i biva nekih promjena u značenju, u osnovi, primarna intencija i poruka ni u kojem slučaju nije kontradiktorna duhu sveukupnog temeljnog islamskog nauka, koliko god kiraeti različiti bili. Konkretnije, npr., akaidski ili dogmatski gledano, apsolutno se ništa ne mijenja bez obzira na različita čitanja. U tefisru je moguće da postoje određene implikacije na značenje teksta i konteksta ali suštinski, različito čitanje ne uzrokuje značenje koje bi oponiralo ili koje bi opovrglo ili ponizilo značenje koje nudi neki drugi kira’et.

Šta više, može se kazati da je to blagodat za tefsirku nauku koja preko različitih kira’eta, da bi nama približila osnovnu Božiju nakanu, dolazi do, da kažemo proširenih, obogaćenih i jasnijih tumačenja. Dakle, kira’eti su u tefsirkom kontekstu jedna dodatna širina. Kod nas u Bosni i Hercegovini je na ovu temu štampano izvanredno djelo našeg alima, uvaženog prof. dr. hfz. safveta Halilovića u kojem se detaljno govori o implikacijama različitih kira’etskih verzija na tefsirku nauku. Nadalje, npr., u fikhskoj nauci, kira’eti mogu usloviti različito značenje, zavisno od toga kako mudžtehid ili fekih čita, pristupa i posmatra kur’anski tekst. Tako se može desiti da oko jednog fikhskog propisa različiti kira’eti iznjedre različite pravne posljedice odnosno stavove, ali ipak, i ti različiti stavovi ne bi odstupali od primarnih intencija samog Šerijata. I opet, kod nas je odnedavno nastalo vrijedno djelo našeg doc. dr. hfz. Safeta Husejnovića koje detaljno govori o implikacijama različitih kira’etskih čitanja na fikhsku znanost i propise.

Kira’eti i mekami

Iznimno važno je naglasiti da kira’eti Kur’ana nisu ono što su različiti mekami prilikom učenja Kur’ana. Veoma često dolazi do zamjena teza glede spomenutog. Riječ je o dvije potpuno različite dimenzije i pristupa vezana za Kur’an Časni. Mekami su različiti stilovi fonetske realizacije kur’anskog teksta i jedina veza koja povezuje mekame i kira’ete Kur’ana je to što za fokus svoga interesovanja imaju Kur’an.

Napomene

O kira’etima Kur’ana ćemo inšaAllah govoriti i u narednim tekstovima uz detaljnije i stručne elaboracije ali kako smo naveli, cilj je da ovim tekstom približimo značenje i pojam kira’eta Kur’ana za čitaoce koji nemaju jasnu predstavu ili čak nikakva saznanja o navedenom. U tom smislu, za kraj ovog teksta, kroz nekoliko pitanja i odgovora ćemo rezimirati prethodno kazano u tekstu:

  1. Da li više kira’eta znači više Kur’ana? Ne! Svi kiraeti su dio jednog Kur’ana, učiti po jednom kira’etu je legitimno i priznato a kod Allaha se time ispunjava muslimanska individualna dužnost spram učenja Kur’ana!
  2. Zašto je Allah objavio Kur’an dajući mogućnost ljudima da ga čitaju na više različitih načina? Zbog toga što su onovremena arapska plemena imala svoje dijalekte i narječja tako da npr., nerijetko jedno pleme ne bi razumjelo narječje drugog plemena iako je riječ o istom jeziku – arapskom. Ovakvih primjera gdje se za jedan pojam upotrebljavaju dvije različite riječi ili narječja ili sa druge strane, da jedna riječ označava dva ili više pojmova možemo naći i u našem jeziku. Dakle, to je Allahova milost prema ljudima da im se olakša u čitanju i pomogne prihvatanju i razumijevanju Kur’ana kao Božanske objave.
  3. Da li različitost kira’eta Kur’ana utiče na osnovne dogmatske intencije i poruke Kur’ana i islama? Ne. Eventualne razlike u značenju se refleksiraju na tefsirku i fikhsku nauku ali i u tom slučaju bez uticaja i izlaska iz okvira kur’ansko-hadiskog duha i konteksta.
  4. Da li je obaveza svakog pojedinca da izučava i poznaje kira’ete? Ne, nije obaveza svakog muslimana da poznaje kira’ete ali je obaveza da pravilno uči Kur’an prema jednom kira’etu. Izučavanje kira’eta Kur’ana je kolektivna – fard kifaje obaveza, tj., da pojedinci u jednoj zajednici budu upućeni i pomognuti na izučavanje ove nauke čime se otklanja obaveza sa kolektiva.
  5. Da se za muslimana koji uči samo po jednom kira’etu može reći da uči samo dio Kur’ana s obzirom na postojanje više kira’eta, drugim riječima, da li je „sakat i nepotpun“ u pogledu učenja Kur’ana, jer uči po jednom kira’etu? Ne! Svaki musliman koji uči Kur’an ispravno, makar po jednom kira’etu / riwajetu, za njega se kaže da uči Kur’an u njegovoj punini, da nije „ sakat“ glede Kur’ana. Stvar je tek u tome da on ne poznaje učiti Kur’an na više legitimnih načina što i nije obaveza svakog muslimana kako smo već kazali.
  6. Koliko ima kiraeta Kur’ana? Učenjaci su na osnovu jasnih, preciznih i strogih kriterija za provjeru ispravnosti kiraeta potvrdili da postoji sedam mutawatir kira’eta, svaki sa svoja dva riwajeta, a utvrđena je vjerodostojnost, čak i stepen tewatura za još tri kira’eta sa njihovim riwajetima. Dakle, deset je mutewatir kira’eta.
  7. Kako se uče kira’eti Kur’ana? Uče se pred pouzdanim, preciznim i vjerodostojnim autoritetom koji će od studenta zahtijevati temeljitu i potpunu razradu svih kira’eta a što podrazumijeva da se prouči i ovlada učenjem osnova svakog riwajeta i kira’eta, da se prouči cijeli Kur’an na sedam ili deset kira’eta, da se ovlada djelima odnosno materijom koja tumače kira’ete i kira’etske razlike (Šatibijja, Durra ili Tajjiba) i da se ovlada primjenom svih tedžvidskih pravila shodno pravilima po kojima se uči na pojedinom kira’etu.
  8. Kako se nazivaju osobe koje se bave kira’etima Kur’ana a shodno postignutim rezultatima i kompetencijama pred mentorom?
  9. Početnik ili osoba koja nije u potpunosti ovladala kira’etima Kur’ana na opisani način iz tačke 7., naziva se karija kiraeta / učač po kira’etima (može poznavati jedan riwajet ili kira’et u cjelosti, nekoliko ajeta ili ašareta prema jednom ili više kira’eta ili pak, da poznaje najosnovniju metodologiju učenja po kira’etima).
  10. Osoba koja je ovladala, proučila i potvrdila svoje kompetencije pred mentorom prema propisanim pravilima i standardima kira’etske nauke, kod nas se uobičajeno naziva kurra hafiz kurra’, kari’ i mukri’ (tj., koji je dobio svjedočanstvo – idžazu sa senedom / lancem prenosilaca sve do Poslanika a.s., o postignutim kompetencijama i koji shodno tome ima dozvolu da prema istim pravilima i principima znanje o kira’etima prenosi na druge). Za ove dvije kategorije je naš rhm. kurra hafiz Ibrahim ef. Trebinjac imao običaj kazati: „ Postoji karija dijela kira’eta što je onaj iz kategorije pod a) i postoji kurra hafiz kira’eta koji je iz spomenute kategorije pod b).“
  11. Postoji i muhakkik i allama u kira’etima a to su realizirani pojedinci na najvišim akademskim stepenima. To su učenjaci koji su potvrđeni kako na praktičnom tako i na teorijskom znanstvenom polju glede kira’eta Kur’ana, koji se nadalje, bave valorizacijom / naučnim obradama kapitalnih kira’etskih djela, koji autoriziraju vlastita djela o tedžvidu, kira’etima Kur’ana i kira’etskoj nauci općenito, koji su duboko upućeni u najtanahnije slojeve kira’etske nauke poput: seneda / lanca prenosilaca, osoba koji prenose kira’ete, riwajete i turuke / puteve, koji detaljno poznaju pitanje ihtijara / preferiranja unutar kira’eta Kur’ana, koji su ovladali vjerodostojnim ali i nevjerodostojnim kira’etima i koji vješto plove u navedenim i drugim segmentima kira’etske nauke.

Akos.ba

Povezani članci

Back to top button