Kakav tekst se nalazi u zapisima i hamajlijama?
Za preporod.ba: E. Subašić
Kako bismo našim čitaocima predstavili šta se nalazi u “zapisima” i o kakvim je paganskim običajima riječ, poslužili smo se starim rukopisom “zapisa” nepoznatog autora
U teškim životnim trenucima čovjek je sklon pribjegavanju raznim metodama i načinima kako bi prebrodio krize, a spreman je, čak, povjerovati varalicama koje tvrde da imaju natprirodne moći. Naročito je to prisutno prilikom psihičkih bolesti ili u situacijama kada čovjek smatra da mu medicinska pomoć nije dovoljna. Umjesto praktične primjene šestog temelja islama, koji se uči još u mektebu – da sve što se događa i zbiva jest Božijom voljom i određenjem, on u svoju život i svoje vjerovanje inkorporira primitivno-paganske običaje magije i sarađivanja s duhovnim svijetom džina ili demona. U BiH poznate su osobe koje, predstavljajući se često lažno i kao hodže, ljude varaju ili daju rješenja za njihove probleme u vidu tzv. zapisa. Te zapise mogu čitati samo ljudi koji se bave magijom, odnosno vračari koji su u Kur’anu opisani kao nevjernici.
Prije nego počnemo analizirati ove zapise, trebamo imati na umu da je Uzvišeni Allah upozorio čovjeka da samo Njegovom voljom može čovjek čovjeku nauditi i Njegovom dozvolom čovjek može stupiti u kontakt s duhovim svijetom, a oni koji tako postupe – postaju nevjernici. “…šejtani su uznevjerovali učeći ljude vradžbini i onome što je bilo nadahnuto dvojici meleka Harutu i Marutu, u Babilonu… I ljudi su od njih dvojice učili kako će muža od žene rastaviti, ali nisu mogli nikome time bez Allahove volje nauditi… A, doista je jadno ono za što su se prodali, kad bi samo znali.” (El-Bekara, 102) Poslanik a.s. bio je kategoričan kada je riječ o zapisima i hamajlijama: “Ko se veže za hamajliju učinio je širk”; “Ko se veže za nešto bude njemu prepušten”; “Zapisi, hamajlije, gatanje i magija su širk”.
Zapis za zaljubljenost, rastavu braka, bolest…
Zapisi inače sadrže nerazgovjetne riječi, crteže geometrijskih figura, brojeve i šifre, ili čak kur’anske ajete koji su napisani naopako.
U rukopisu koji potiče iz Zenice, u objašnjenju zapisa za ženu koja želi postati bremenita stoji: “Kad žena ne rađa djece ovo napisati na jaje, pa neka jedno pojede čovjek a jedno žena.” U drugom, pak, daje se tačno objašnjenje da to bude “u četvrtak poslije podne”. Nakon objašnjenja, navodi se zapis u vidu znakova, brojeva i slova, sličan ovim na fotografijama.
Rukopis navodi i zapise za bolesti: “Kad srce boli dva zapisa napisati pa jedan nosati u kapi a jedan u vodu pa vodu piti”; “Kad boli polovica glave…; ili kad je u pitanju liječenje prostate ”…zamješat kokošjeg nedžaseta pa zalit u nos…”
Česti brojevi koji se upotrebljavaju za zapise jesu: devet, šest i tri. Rukopis opisuje korištenje pečata, boja i drugih potrebnih stvari za pravljenje zapisa, a mnogi crteži su veoma precizno nacrtani, iako je teško pročitati šta tačno piše. Također, u zapisima se koriste imena Allaha, Poslanika Muhameda, a.s. i hazreti Alije. Rukopis ne donosi zapise priikom tzv. “salijevanja strave”, koje je, zajedno s horoskopom, magijski običaj koji vodi ka izlasku iz islama.
Zapisi za “ljubav”
U dijelu jednog objašnjenja kako se pravi zapis za pridobijanje nečije ljubavi stoji: “Ako hoćeš nekoga sebi ašikom učiniti, od kose od nje dlake zavrnut’ k’o jedan fitilj, ovi talisman na jedno ćage napisati, pa s dlakama izmiješati…”;
U drugom objašnjenju zapisa za pridobijanje nečije ljubavi stoji: “…na jedno parče ćageta napsat ćeš svoje i njezino ime i svoje i njezine matere pa u vatru bacit, pa ćeš…”
U rukopisu se detaljno navodi kako napraviti zapis nakon dobivanja potrebnih informacija, a određene šifre su napravljene na osnovu imena određenog čovjeka, njegovog oca, majke, supruge itd. Poznato je da današnji vračari uvijek traže privatne stvari osobe kojoj se želi nauditi. Čovjeka koji se bavi magijom možemo prepoznati ako pita za imena, datume rođenja, izgovara nerazgovjetne riječi, traži da se određene stvari zakopaju, odnesu na određeno mjesto … ili ako je upućen u životne detalje osobe koju po prvi put vidi. Inače, svaki odlazak čovjeku koji pod čudnim okolnostima nastoji pomoći ljudima jeste put ka nevjerovanju. Ukoliko se čovjeku učini da mu je vradžbina pomogla, radi se o prividnom stanju kada magija prestaje djelovati sve dok vračar ponovo ne odluči osobu učiniti nesretnom.
Drugim riječima, da li normalna osoba može povjerovati gore navedenim i sličnim zapisima, te pristati na radnje koje, najblaže rečeno, izazivaju kod normalne osobe osjećaj gađenja?
akos.ba