Dekorisane učionice odvlače pažnju i ometaju učenje
Mape, crteži, slova, brojevi i drugi edukativni materijali često prekrivaju zidove u učionicama škola. Ipak, sudeći po istraživanju objavljenom u Psychological Science, časopisu asocijacije psiholoških nauka, previše dekoracija na zidovima može ometati pažnju djece i otežavati im učenje, piše portal Detinjarije.com.
Psiholozi univerziteta Karnidž Melon istražili su da li postavke na zidovima učionica imaju uticaja na dječiju sposobnost da zadrže pažnju tokom predavanja i nauče lekcije. Otkrili su da su u učionicama sa dekorisanim zidovima djeca ometena, da provode više vremena ne radeći zadatke kao i da su zapamtila manje nego kad su dekoracije sklonjene.
“Mala djeca provode puno vremena – obično cjeli dan – u istoj učionici, i mi smo pokazali da vizuelno okruženje u učionici ima uticaja na dječije učenje,“, rekla je En Fišer, glavni autor i vandredni profesor psihologije Ditrič koledža društvenih nauka i humanistike.
Da li bi učitelji trebalo da skinu dekoracije učionicama na osnovu zaključaka ove studije?
“Mi ni na koji način ne predlažemo da je ovo riješenje svih obrazovnih problema. Štaviše, potrebna su dodatna istraživanja da bi se znalo kakav uticaj vizuelno okruženje u učionici ima na dječiju pažnju i sposobnost, u praksi,“ Fišer navodi.
“Zbog toga, preporučila bih da, umjesto uklanjanja svih dekoracija, učitelji razmisle da li neke od vizualnih postavki mogu biti ometajuće za malu decu.”
Za ovu studiju, 24 male djece je odvedeno u laboratorijske učionice i prisustvovalo lekcijama o temama koje su im bile nepoznate.
Tri lekcije su im bile ispredavane u učionicama sa mnogo dekoracija, a ostale tri u učionicama sa čistim zidovima.
Rezultati su pokazali da su, iako su djeca naučila ponešto u obje vrste učionica, više zapamtila u učionici bez dekoracija.
Precizno, procenat tačnih odgovora na testovima je bio veći u učionici sa čistim zidovima (55% tačnih odgovora) nego u dekorisanoj učionici (42% tačnih odgovora).
“Takođe smo bili zainteresovani da saznamo da li bi se, u slučaju da se vizualne postavke uklone, dječija pažnja prebacila na neku drugu distrakciju, kao na primjer razgovor sa svojim vršnjacima, i da li bi istu količinu vremena proveli ometeni,” navodi Godvin, kandidat za doktorat iz psihologije i saradnik programa za istraživanje interdisciplinarne edukacije.
Kako god, kada su istraživači sabrali sve vrijeme koje su djeca provela ne radeći zadatke u oba tipa učionica, stopa nepraćenja na predavanju je bila viša u dekorisanim učionicama (38,6% vremena provedeno ne radeći) nego u nedekorisanim učionicama (28,4% vremena).
Istraživači se nadaju da će ova otkrića voditi do daljih studija koje će pomoći učiteljima da optimalno dizajniraju učionice.
Akos.ba