Vi ste ovdje
Home > Ekonomija > Azra Čolić: Halal je logično i prirodno rješenje za Bosnu i Hercegovinu

Azra Čolić: Halal je logično i prirodno rješenje za Bosnu i Hercegovinu

Na drugom Sarajevo halal sajmu očekuje se stotinjak izlagača i veliki broj delegacija iz više zemalja

Sarajevo halal sajam i ove godine u Sarajevo će dovesti predstavnike halal-industrije iz raznih oblasti iz Malezije, Saudijske Arabije, Njemačke, Norveške, Srbije, Albanije, Hrvatske, Crne Gore i brojnih drugih zemalja. S obzirom na to da se sajam održava od 26. do 28. septembra, pripreme su pri kraju, ali kako je u intervjuu za Oslobođenje rekla Azra Čolić, iz BBI VIP Business Cluba, do samog početka sajma neće se znati tačan broj izlagača i učesnika. Sajam će se održati u sarajevskoj Skenderiji, a Čolić očekuje da će okupiti stotinjak izlagača.

Promocije

– Odmah po završetku Sarajevo Business Foruma smo počeli s pripremama za Sarajevo Halal Fair, jer je to zahtjevan događaj koji traži specifičnije pripremne aktivnosti nego što je SBF. Za ovakvu vrstu sajma smo se odlučili jer smatramo da je halal-industrija logično rješenje za BiH. Naime, u ratu smo imali potpuno uništenje industrijske proizvodnje, nakon toga je bilo pitanje da li ćemo uspjeti to sve obnoviti, te smatramo da se halal može smatrati kao logično i prirodno rješenje iz više razloga. Jedan od njih je velika koncentracija muslimanskog stanovništva koje nas čini i za druge proizvođače atraktivnim tržištem, a s druge strane, imamo kapacitete i mogućnosti da prilagodimo svoju proizvodnju potrebama i zahtjevima takve jedne industrije. Stoga i ne čudi podatak da raste broj potrošača halal-industrije, kazala je.

Ko će se sve predstaviti na ovogodišnjem SHF?

– Očekujemo da bude stotinjak izlagača, a neki će dijeliti štandove, oni koji dolaze iz udaljenijih zemalja, tako im je lakše. Još ne znamo tačno koliko će ih biti, ali znamo da je najavljena velika delegacija iz Malezije, jedna delegacija je već stigla – ministar turizma je već došao s predstavnicima turističkih agencija koje će ostati tu i biće učesnici na Sajmu i to je veliki potencijal za naše turističke radnike da obave sastanke i da dogovore poslove s njima jer to je rastuće tržište. Dolazi i ministar unutrašnje potrošnje Malezije sa značajnim brojem privrednika, a očekujemo i neke iz farmaceutske industrije, te neke iz agencija za halal-certificiranje. Druga značajna delegacija je iz Indonezije, odakle dolazi značajan broj privrednika, koji će imati mogućnost da obave razgovore s našim privrednicima iz raznih djelatnosti. Dolazi i iz Kraljevine Saudijske Arabije delegacija privrednih komora i distributeri, njih 15-ak. Planirali smo neke specijalne sesije s tim velikim delegacijama. Također, distributeri dolaze i iz Bahreina, Njemačke. Htjela bih istaći da bez obzira na to što je tržište Istoka atraktivno i što se tamo tradicionalno konzumiraju halal-proizvodi, tamo ih je teže distribuirati. Stoga se naša industrija treba fokusirati na Evropu i zbog toga nam je važno da dolaze predstavnici iz Njemačke, Austrije, Norveške i drugih evropskih zemalja, kompanije koje bi bile potencijalni kupci naših proizvoda. Ono što je važno je da navike potrošača treba slijediti kod prilagođavanja proizvodnje jer je to na neki način prirodno da naši proizvodi idu u Evropu.

Ove godine ste radili promocije po raznim zemljama, koja je bila najznačajnija i odakle ste uspjeli privući najviše izlagača?

– Imali smo promociju u Hrvatskoj koja je bila veoma uspješna, a rezultat je da ćemo imati određeni broj izlagača iz Hrvatske. Njihov centar za certificiranje halal-kvaliteta je vrlo aktivan, oko 30 posto certificiranih kompanija je iz oblasti turizma, što je iznad prosjeka regiona. Imali smo i promociju u Albaniji, te očekujemo i učesnike iz ove zemlje, imaćemo i štand njihovog sajma halal-proizvoda, koji je naš partner. Imali smo i promociju u Makedoniji, kao i u Crnoj Gori, gdje nema veliki broj certificiranih kompanija, ali su izrazili veliki interes za učešće na sajmu.

Dakle, i zemlje regiona sve više prepoznaju važnost halal-certifikata, ali smo mi i dalje lideri?

– Mi smo lideri zato što je ovdje najveća certifikacija i naša Agencija za halal-certificiranje je ta koja se prva formirala i najbolje je rangirana na svjetskom nivou, među prve tri ili četiri je najkvalitetnije kuće. Razvili su i halal-aplikaciju, na telefonu se može provjeriti putem barkoda je li neki proizvod certificiran.

Koliko smo mi prepoznali važnost halala u oblasti turizma?

– Činjenica je da se to povećava. Imamo aktivnosti koje provodi Agencija zajedno sa Udruženjem kuhara, a i s ostalim turističkim kapacitetima. Ono što je interesantno je da se tu može napraviti lepeza certificiranja. Ne mora biti svaki hotel halal-certificiran, može biti halal friendly, gdje se može po zahtjevu dobiti takva usluga, može biti halal-kuhinja, može biti restoranski prostor koji garantuje da se poslužuje samo halal-hrana, ili može biti halal-hotel koji ima kompletnu halal-uslugu.

Mentalne barijere

Broj restorana i hotela raste i to pokazuje da kompanije u BiH prepoznaju tu potrebu. Prilagođava se tržište onome što klijenti žele. Agencija radi sa Udruženjem kuhara na edukaciji pripreme takve hrane.

Šta očekuje izlagače, a šta posjetioce Sarajevo halal sajma?

– Mi imamo nekoliko izlagača koji nisu ni iz oblasti hrane ni iz oblasti turizma, imamo firmu koja će biti izlagač s prvim halal-dezinficijusom, odnosno dezinficijusom s halal-certifikatom, oni su australijski proizvod, a kompanija je iz BiH. Bit će i firma koja proizvodi materijal za pakovanje hrane. Interesantno je da se i sve ostale uslužne djelatnosti mogu certificirati, primjera radi i špediteri mogu imati svoja skladišta prilagođena halal-standardima kako roba koja se tu skladišti ne bi bila onečišćena. Važno je da svi razumiju da halal ne znači svima isto. Muslimanima je to vjerski propis, ali svi ostali koji nisu muslimani mogu biti sigurni da tu nema aditiva koji mogu da im naškode ili da utiču na okolinu. To je ono što ljude privlači i što nama treba da srušimo te neke mentalne barijere da to slobodno nudimo i tražimo. Važno je da se na nivou regije formiralo balkansko udruženje muslimana potrošača koje radi na obrazovanju javnosti, na promovisanju načina kako tražiti, kako povećati korištenje ovih proizvoda. Postoje i kompanije koje posjeduju halal-certifikat, ali se ne odlučuju da ga označe na proizvodu, da neko ne bi odbio da kupi taj proizvod iz nekog razloga. Neminovno je da će BiH postati značajno tržište u ovoj industriji, ali i mi kao potrošači moramo poticati naše trgovce da stavljaju što više halal-proizvoda u svoje prodavnice kako bismo pomogli i domaćim proizvođačima, ali i tome da strani halal-proizvođači mogu svoje proizvode plasirati ovdje.

oslobodjenje.ba

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top