Brak i porodicaU Fokusu

Bračni banditi

Ovo je jedna strašna pojava koja zlostavlja i oštećuje muslimanke, uništava domove, i ostavlja ožiljke na generacijama djece, te udaljava jednom iskrene muslimane od ispravnog prakticiranja vjere. Mentalitet koji ohrabruje ovakvo ponašanje nema nikakvog utemeljenja u islamu i nema nikakvog opravdanja, bez obzira koliko ovi prijestupnici tvrdili da su pobožni i učevni, oni samo koriste islam kako bi eksploatisali naivne i iskrene žene.

Šejh Junis Kathrada, rođen u Južnoj Africi, imam u Kanadi već 20 godina se bavi savjetovanjem po pitanju braka. On identificira fenomen “bračnog bandita” tako što definiše pojavu muškarca muslimana koji se predstavlja da je učevan i pobožan, ali koji ciljano bira djevojke ili žene koje su ranjive, te ih privoli na brak samo kako bi mogao da upravlja s njima, iskoristi ih, zlostavlja te na kraju da ih ostavi…

Muslimanske zajednice širom svijeta se suočavaju sa mnogim problemima, kako unutar zajednice tako i sa raznim problemima koji dolaze izvana. Određeni problemi poput siromaštva i raznih ovisnosti, su jako rašireni među svim rasama i religijama. U muslimanskim zajednicama međutim, postoje specifični problemi. Jedan poseban fenomen je postao poznat pod nazivom “bračna prevara”-problem s kojim se suočavaju muslimani na Zapadu, ali i u muslimanskim zemljama, s tim da se ovakvi slučajevi u većem broju dešavaju na Zapadu. Većina slučajeva “bračne prevare” je dokumentovana u Americi, Kanadi i Velikoj Britaniji, iako postoje dokazi da se ovo dešava i u drugim zapadnim zemljama, ali također i u arapskim zemljama.

Šejh Junis Kathrada, rođen u Južnoj Africi, imam u Kanadi već 20 godina se bavi savjetovanjem po pitanju braka. On identificira fenomen “bračnog bandita” tako što definiše pojavu muškarca muslimana koji se predstavlja da je učevan i pobožan, ali koji ciljano bira djevojke ili žene koje su ranjive, te ih privoli na brak samo kako bi mogao da upravlja s njima, iskoristi ih, zlostavlja te na kraju da ih ostavi. Neki od ovih muškaraca su bili oženjeni jako mnogo puta, gdje su, također, svoje bivše supruge preporučivali svojim prijateljima, te s ovim dokazali da tretiraju žene kao robu.

Ovo je jedna strašna pojava koja zlostavlja i oštećuje muslimanke, uništava domove, i ostavlja ožiljke na generacijama djece, te udaljava jednom iskrene muslimane od ispravnog prakticiranja vjere. Mentalitet koji ohrabruje ovakvo ponašanje nema nikakvog utemeljenja u islamu i nema nikakvog opravdanja, bez obzira koliko ovi prijestupnici tvrdili da su pobožni i učevni, oni samo koriste islam kako bi eksploatisali naivne i iskrene žene. “Bračna prevara” nije mala stvar, u nju je uključeno više vrsta zlostavljanja, psihičko, emotivno i fizičko zlostavljanje, te manipulacija, prevara, i potpuni nedostatak odgovornosti, bogobojaznosti i svijesti.

Mete i taktika

U vrijeme kada je “vruća tema” za omladinu pronalazak odgovarajućeg partnera za brak, a gdje je istovremeno ekstremno teško pronaći pravog supružnika, žene se posebno nalaze u osjetljivoj zoni. Zbog pritiska porodice ili zajednice, ili zbog njihove ogromne želje da upotpune sunnet, mnoge žene ne poduzmu sve neophodne mjere pri pronalasku supružnika.

Šejh Junis, govori iz svog iskustva sa “bračnim banditima” i njihovim žrtvama, da su određene kategorije žena posebna meta za ove predatore. Osjetljiva grupa žena su uvijek one koje su nedavno prešle na islam i one koje su se tek vratile islamu. Posebno kada se radi o onima koje nisu iz muslimanskih porodica. Nekoliko faktora ih stavlja u rizičnu grupu po pitanju “upadanja” u zamku, gdje će biti zlostavljane u toj vezi, odnosno braku.

Neke od žena su ušle u islam nakon mnogo teških iskušenja u životu, uključujući mnoge prethodne veze i djecu iz tih veza. Kako bi stekle opskrbu za sebe i svoju djecu, mnoge od njih naivno prihvataju sliku koja im se prikazuje kakav je to muslimanski brak, te brzo prihvataju bračnu ponudu bez podrobnijeg istraživanja o identitetu muškarca koji im je ponudio brak.

Neke od ovih žena imaju vjerovatno i neke druge osobine pri sebi, zbog kojih smatraju da nisu baš poželjne, te da ne bi trebale biti izbirljive po pitanju bračnog partnera, posebno žene koje imaju neke vidove deformiteta ili bolesti, te finansijske probleme.
Na nesreću, predatori tačno znaju koje žene da traže, šta da kažu, te kako da ih privole da pristanu na brak. U nekim slučajevima, svoje žrtve pronalaze i na internetu u islamskim “čat sobama” i forumima.

Ti muškarci će se ponuditi takvim ženama kako bi im pomogli pri stjecanju islamskog znanja, te s njima izgraditi emotivnu vezu zasnovanu na dinu. Oni nerijetko stavljaju jak naglasak na brak i poligamiju, i oni će sestru često podsjećati da joj je mjesto u kući, te da je njena dužnost da bude supruga i majka. Prije ili kasnije, muškarac, a nerijetko i žena, će istupiti sa ponudom za brak jedno drugom.

Neki od takvih predatora su pokušali već dokazanu metodu koja uspijeva čak i u džematima. Oni od prijatelja zahtijevaju da supruge prijatelja pronađu sestru za brak, te da se s njom sprijatelje, kako bi im u dogledno vrijeme predložile da se sestra uda za “dobrog brata kojeg njihov suprug zna”.

Jedna veoma učestala taktika koju koriste predatori u džematima i u virtualnom svijetu, jesu religiozna i emotivna manipulacija. Oni vrše pritisak na ženu da ispuni sunnet, da se zaštiti od strasti-grijeha. Za ženu koja je u potrazi za stabilnosti i životnim parterom, kombinacija emotivnog ucjenjivanja i ukazivanja pažnje može biti veoma ubjedljiva. Riječi poput: ”Žena koja se brzo ne uda, nije dobra muslimanka!” ili “Ti si tako pobožna i divna muslimanka i moraš se udati za mene da bih se zaštitio.” su itekako ubjedljive ženama koje traže pažnju, ljubav i stabilnost.

Kada im se obrati muškarac koji im obećava “sretan islamski dom”, koji im govori da je njihova ljepota u prakticiranju vjere, i da njihov izgled nije bitan, kada ih ubijede da je poligamija sunnet koji treba da prakticiraju, mnoge žene bivaju ubijeđene da je to, u biti, perfektan islamski brak, te se i slože sa ovakvim idejama.

Znaci upozorenja

Skoro pa svi “bračni banditi”, zlostavljači, imaju karakteristike koje bi trebale da budu “crvene zastavice” za svaku muslimanku koja želi da se uda. Na početku, takvi muškarci često govore potencijalnim suprugama da njihov velijj-staratelj ili mahrem nije podoban jer nije dovoljno u vjeri, jer ne odobrava potencijalnog muža, otežava proces sklapanja braka bez razloga, i ovo je veoma čest slučaj sa ženama čiji su roditelji nemuslimani, ili koji ne prakticiraju vjeru. Muškarac onda ubijedi ženu da oni moraju naći podobniju osobu za ulogu velija, te nerijetko, on odabire nekog od svojih prijatelja.

Mnoge žene koje traže visok mehr, bivaju odvraćene od toga, jer to nije po sunnetu. Hadis o najblagoslovljenijem braku koji je s najmanjim mehrom, potom postaje floskula s kojom se razmeću, te tako nameću osjećaj krivnje ženi po pitanju zahtijevanja bilo kakvog novčanog mehra. Ženino pravo na velijja je u njenom najboljem interesu, a da ima ispravan mehr, to je neminovan dio Šerijata. Nijedna žena ne bi smjela da se odrekne ovih prava koje joj je sâm Allah dao.

Prevara se nastavlja

Na nesreću, zlostavljanje se nastavlja i povećava kada se žena odluči da stupi u brak. Nerijetko, ona tada spoznaje da je od početka sve bila laž. Da ona nije prva žena, niti jedina žena, nego da je taj muškarac već bio oženjen prije, ili da čak trenutno ima više žena. U nekim slučajevima, njoj biva saopćeno da mora da se sama izdržava ili da živi u istom domaćinstvu sa ostalim ženama gdje će djeliti sve.

Neke žene se nađu u takvoj situaciji, gdje ne samo da moraju da izdržavaju sebe i svoju djecu, nego i samog muškarca. Neki od predatora vješto skrivaju svoju kriminalnu prošlost ili činjenicu da nemaju nikakve formalne edukacije, sve dok se ne ožene, gdje nakon samog čina braka, obavijeste svoje novopečene supruge da oni nisu u situaciji da rade i da izdržavaju porodicu. Mnogi od njih insistiraju da nisu u mogućnosti zbog toga što su “na putu traženja znanja” (obično po internetu) i da ih supruga u tome mora podržati na svaki način, posebno po pitanju finansija. Ako se žena požali ili odbije, tada biva optužena da je neposlušna supruga koja stvara problem. Prethodno spomenute preporuke da žena treba biti u kući i odgajati djecu bivaju odbačene.

Zlostavljanje na sve strane

Finansijsko zlostavljanje nije jedino zlostavljanje kroz koje ove žene prolaze u ovakvim brakovima. Mentalnog zlostavljanja i emocionalnog ucjenjivanja ima u izobilju, a također i fizičko i seksualno zlostavljanje nije izostavljeno. Žrtve često nisu u stanju da podijele ta iskustva ni sa kim, te da dobiju neophodnu pomoć po pitanju oporavka od ovakvih traumatskih incidenata. Zbog stigmatizacije i tabua ove žene koje napuste takve brakove ili koje podignu svoj glas u zajednici protiv ove vrste zlostavljanja, bivaju odbačene od zajednice.

Mnoge žene, ne samo da su bile zlostavljane i iskorištene, nego su na kraju i napuštene. U nekim slučajevima, žene dobivaju razvod braka bez ikakvog razloga, jer je njihov zlostavljač postao neizainteresovan za njih, ili su postale dosadne njemu, jer je on pronašao novu, mnogo zanimljiviju žrtvu. Nerijetko se dešava da te žene ostanu trudne, te da ostanu napuštene bez ikakvog sredstva za život ili alimentacije i priznanja očinstva od strane oca djeteta.

Gubljenje vjere

Očito je po pitanju bilo koje vrste zlostavljanja, da ono ostavlja duboke tragove i ima jak efekat na sve, ne samo na žene nego i djecu. Jedna od najstrašnijih situacija je kada žena koja je preživjela ovako nešto, a možda i više puta, počinje da to asocira sa islamom. Kao rezultat, ona možda dođe do tačke u svom životu gdje gubi interes za prakticiranje vjere, ili čak dolazi do izlaska iz vjere u potpunosti zbog ekstremno negativnih emocija i misli po pitanju iste.

U manje drastičnim slučajevima, no jednako bolno, je da se žena osjeća iskorištenom i odbačenom, te da su njena islamska prava narušena i da ona nema pravo žalbe nigdje. Ona postaje ogorčena na samu pomisao braka i posmatra sve muslimane u svjetlu predatora i zlostavljača.

Kako izbjeći zamku

• Velijj/staratelj- svaka muslimanka ima pravo na njega. On je njen staratelj koji pazi na njene interese. Moraš imati nekoga za velijja ko će istinski biti na tvojoj strani, i da je to neko kome zaista vjeruješ.

• Raspituj se! – Ne uskači u brak naslijepo. Dobro razmotri potencijalnog muža. Istraži ga, neka tvoj velijj istraži sve što može o njemu, i ne budi naivna.

• Ne odustaj od svog mehra – Ovo je pravo svake muslimanke, i niko joj to ne može oduzeti. Budi razumna, ali nemoj pasti pod pritiskom zahtijevanja da ti mehr bude “simboličan”, osim ukoliko nisi apsolutno sigurna i ubijeđena u karakter svoga budućeg muža.

• Strpljenje nije patnja – Shvati razliku između sabura i iskušenja, i situacije zlostavljanja od strane nekog ko uskraćuje islamska prava. Ako te tvoj muž zlostavlja, mentalno, emotivno ili fizički, to nemoj tolerisati. Potraži pomoć od nekog ko će te podržati, poput imama u džematu ili sestara koje će ti pomoći da dođeš do nekog stručnog po ovom pitanju.

Krajnje je vrijeme za muslimanske zajednice da prepoznaju da predatori postoje, i da podignu glas za svoje sestre muslimanke. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: ”Pomozi svome bratu bilo da je potlačitelj ili potlačeni.” On dalje objašnjava da je jedini način kako pomoći potlačitelju da i dalje tlači, zaustavljanje ovog zločina. Svaki musliman koji je zločinac i onaj koji dozvoljava ovakav jasan zločinački čin, prekoračuje prava svog brata muslimana koje ima kod njega. Da nam Allah omogući da podignemo glas za pravdu i da nam podari hrabrost da se borimo protiv zla gdje god se ono nalazilo.

Izvor: Sisters magazine, Septembar 2012, by Zejneb bint Junus
Za N-um prevela: Selma K.

Povezani članci