Vijesti iz zemljeZa djecu i omladinu

“Zlatna” bh. matematričarka Tijana Babić: Matematika nije bauk!

Tijana Babić, učenica trećeg razreda banjalučke Gimnazije, koja je nedavno za Bosnu i Hercegovinu osvojila zlatnu medalju na Evropskoj matematičkoj olimpijadi za devojke održanoj u Cirihu priprema se za Balkanijadu koja se početkom maja održava u Makedoniji. Prije Balkanijade, učestvovaće i na republičkom takmičenju za učenike srednjih škola u RS-a, koje se tokom vikenda održava u Banjaluci.

“Ne mogu tačno reći kada sam zavolila matematiku, ali sam krenula sa takmičenjima još u sedmom razredu osnovne škole. Naravno pripremala sam se i ranije i ljubav prema logičkim zadacima i šahu je postojala još od nižih razreda osnovne škole kada smo moja sestra i ja sa pet godina radile zanimljive zagonetke i takmičile se ko će prije uraditi nešto”, ispričala je Tijana Babić za Anadolu Agency (AA).

Smatra da bi njeni vršnjaci trebali da pronađu oblast u kojoj im nije problem da provedu nekoliko dana ili sedmica radeći jednu te istu stvar.

“Ne mogu reći nikome da treba da uzme i vježba matematiku danima, ako on to ne voli, samo je važno da ne potroše svoje dane na gluposti ili na internet kao što većina mladih danas troši”, dodala je Tijana Babić.

Već u osnovnoj školi išla je i na međunarodna takmičenja, a prva je bila Balkanijada održana u Turskoj, gdje je osvojila srebro, a zatim i Balkanijada u Makedoniji na kojoj je osvojila isto odličje. Tokom srednje škole išla je na Balkanijadu za starije učenike u Atini, te na žensko Evropsko prvenstvo u Rumuniji, a osvojila je zlato na Evropskom matematičkom kupu.

– Matematika nije bauk 

Prošle godine u timu sa još pet mladih matematičara iz BiH učestvovala na najprestižnijem takmičenju – Međunarodnoj matematičkoj olimpijadi u Hong Kongu, gdje je osvojila bronzu.

Na pitanje da li je poslije svih ovih uspjeha na međunarodnim takmičenjma očekivala zlato na takmičenju održanom u drugoj sedmici aprila, odgovorila je da nije mogla toliko da se nada tome.

“Kada sam vidjela da sam dobro uradila test nadala sam se da ću osvojiti zlato mada nisam mogla da budem 100 posto sigurna”, kaže ova mlada matematičarka.

Njena majka je profesor matematike, a otac i tetka svojevremno su učestvovali na takmičenjima iz ove oblasti, pa su Tijani i njenoj starijoj sestri Milici od malih nogu kupovali knjige sa zadacima.

Milica, sada student takođe, je osvajala brojne medalje na međunarodnim i domaćima takmičenjima.

Tijani danas povremeno pomaže majka, ali samo u geometriji, dok inače, sama rješava zadatke od kojih su joj namiliji oni iz kombinatorike.

“Postoje četiri oblasti iz kojih se daju zadaci na takmičenjima algebra, geometrija, teorija brojeva i kombinatorika. U kombinatorici se najviše zahtijeva razmišljanja i to su najviše problemi koje ne možeš naučiti da ih radiš, samo vježbajući, već zahtjevaju i razmišljanje i mašte”, ispričala je Tijana Babić.

Ova skromna gimnazijalka u razgovoru za AA činjenicu da je matematika mnogima bauk prokomentarisala je riječima da je normalno da “nekome nešto ne ide”, jer i ona ima oblasti koje voli manje od drugih, kao što je na primjer biologija.

“Vjerovatno je teško raditi nešto što ne voliš ili što si kao mali dobio strah od toga”, kaže Tijana.

Ispričala je da je pročitala istraživanje koje ukazuje na to da je od onih kojima matematike ne ide od ruke mnogo više onih koji od ovog predmeta dobili strah još kao učenici u osnovnoj školi.

“Ma koliko bi mogli da se razviju u tom polju jednostavno se boje”, kaže Tijana.

Kada su u toku pripreme za takmičenja Tijana često provodi i po šest sedam dana vježbajući matematiku, a sedmicu prije takmičenja uvijek je oslobođena ostalih školskih obaveza koje nadoknađuje nakon takmičenja.

“Naravno treba odmora od svega, pa ponekad uopšte ne vježbam”, kaže učenica trećeg razreda prirodno-matematičkog smjera banjalučke Gimnazije.

Teško je nadoknaditi propušteno u školi, ali trudi se da nauči sve potrebno je ne želi da zna samo matematiku i želi biti obrazovana i u drugim poljima. Za njen uspjeh na međunarodnim takmičenjima smatra da su podjednako važni i vježbanje, preznanje, ali i iskustvo sa ranijih takmičenja.

“Mnogo je lakše kada znaš kakvi tipovi zadataka dolaze ili kakve težine budu zadaci pa možeš da pretpostaviš šta bi mogao da bude put ka rješenju određenog problema”, objasnila je Tijana Babić.

– Svaki dan se truditi biti bolji 

U prethodnim godinama išla je i na takmičenja u šahu, a smatra da su je šahovski turniri naučili da sjedi mirno satima i razmišlja samo o jednoj stvari. Zbog školskih obaveza i takmičenja iz matematike koja se uglavnom održavaju u isto vrijeme kad i šahovski turniri ovaj hobi je zapostavila iako je četiri puta bila prvakinja BiH u svojoj kategoriji.

“Mislim da je važno da čovjek se svaki dan trudi da se poboljšava u kojoj oblasti svog života bio to sport, i čak i izgled, ili neka nauka kao matematika, hemija, biologija”, kaže Tijana.

Kao najveći problem domaćeg školstva ona izdvaja to što učenici uče da reprodukuju ono što su im profesori ispričali u čemu se gubi ljepota predmeta koji inače može biti zanimljiv.

“Svaka oblast koja se radi može biti zanimljiva ukoliko je profesor predstavi na određen način, ali sadašnje školstvo sa mnogo kontrolnih i usmenih provjera zahtjeva da učenici samo ponavljaju naučeno gradivo bez razumijevanja, faktički to se zaboravi za pola godine ako ne odmah poslije kontrolnog”, navodi Tijana.

Naglašava da joj je žao vremena koje je izgubila učeći napamet gradivo koje je vrlo brzo zaboravila. Ona smatra da bi se i ostale zemlje trebale ugledati na primjer Norveške u kojoj kaže da učenici iako imaju skraćenu nastavu i manje provjera znanja – na testiranjima pokazuju mnogo veće znanje jer su naučili kroz priču, gledanje edukativnih filmova i izlete.

Akos.ba

Povezani članci