Uzbekistan želi željeznicom povezati centralnu i južnu Aziju
- Predložena željeznička pruga preko Afganistana nudi ogromne ekonomske koristi, koje će vjerovatno stabilizovati region više nego bilo koji politički dogovor
Piše: Zaki Shaikh
Želja Uzbekistana da poboljša željezničke veze između zemalja centralne i južne Azije nagnala je mnoga globalna finansijska tijela poput Svjetske banke, Evropske investicione banke, Azijske banke za infrastrukturne investicije i Američke međunarodne korporacije za finansiranje razvoja (DFC) da izraze interes i daju svoj doprinos u projektu.
Prema uzbekistanskom Ministarstvu za investicije i vanjsku trgovinu (MIFT), Svjetska banka je izrazila spremnost da finansira terenski rad i pruži tehničku pomoć u dizajnu za izgradnju željezničke mreže između afganistanskih gradova Mazar-i-Sharifa i Kabula te Pakistanskog Peshawara.
Nakon razgovora s Annom Bjerde, potpredsjednicom Svjetske banke za Evropu i centralnu Aziju, to ministarstvo je saopštilo da će ovaj željeznički projekat, koji povezuje Afganistan i Pakistan, koštati oko pet milijardi američkih dolara. To će uključivati izgradnju željezničke pruge duge 573 kilometra, s godišnjim tranzitnim potencijalom do 20 miliona tona tereta.
Novi transportni koridor poboljšat će povezanost između Uzbekistana, Afganistana, Pakistana, Indije i dalje prema državama jugoistočne Azije. Njegova konstrukcija će imati tri ključne prednosti. Prvo, to će značajno smanjiti vrijeme i troškove transporta robe između južne Azije i Evrope kroz centralnu Aziju.
Kao drugo, nova transafganistanska željeznica, koja omogućava pristup trima pakistanskim morskim lukama Karachi, Bin Qasim i Gwadar, dramatično će povećati tranzitni potencijal i protok robe prema centralnoj Aziji. Treće, inicijativa će oživjeti istorijsku ulogu regije kao veze između Evrope i Azije najkraćim kopnenim putem.
Kao dio vizije šire regionalne povezanosti, iz Ruske željeznice predložili su Uzbekistanu da razmotri dublju saradnju u izgradnji transportnog koridora Rusija – Indija kroz Uzbekistan i Afganistan. Kompanija je predvidjela da bi ova inicijativa mogla privući države centralne Azije ka bližoj tehničkoj saradnji kako bi ostvarile dugoročnu dobit putem proširene povezanosti.
Tokom konsultacija između uzbekistanskih transportnih vlasti i šefa Ruskih željeznica prošle sedmice također je naglašeno da će ovaj projekat smanjiti vrijeme i troškove prijevoza robe iz istočne i južne Azije u srednju Aziju i Evropu za 30 posto. Tokom sastanka razgovaralo se i o daljnjim koracima za povećanje upotrebe željezničkih koridora između Rusije i Uzbekistana nadogradnjom i optimizacijom uslova prevoza robe.
– Projektovanje Ruskih željeznica –
Dizajn i tehničku dokumentaciju željezničke pruge na relaciji Mazar-i-Sharif – Kabul – Peshawar preuzeće Ruske željeznice, najavili su uzbekistanski zvaničnici nakon razgovora sa šefom ruske kompanije Olegom Belozerovim u Taškentu, 19. maja.
“Postignut je sporazum usmjeren na sveobuhvatnu pripremu projekta, uključujući razvoj tehničke dokumentacije i rani početak gradnje”, navodi se u izjavi tiskarske službe Uzbekistana objavljenoj u Taškentu.
“Postignut je sporazum o sveobuhvatnoj pripremi projekta, uključujući razvoj tehničke dokumentacije i rani početak gradnje”, navodi se u izjavi novinske službe Uzbekistana objavljenoj u Taškentu.
Strateški planeri u Taškentu ovo vide kao pokretanje nove paradigme za regionalni razvoj, u kojoj će Afganistan pružiti poveznicu između centralne i južne Azije, za obostrano korisnu međuregionalnu saradnju. Smatraju da je važno prepoznati nove strateške mogućnosti i iskoristiti ih intenziviranjem dijaloga između svih zemalja u regionu i vanjskih igrača.
Eldor Aripov, šef uzbekistanskog Instituta za strateške studije, kaže da će transafganistanski koridor stvoriti nekoliko prednosti za zemlje centralne Azije. Ne samo da će pružiti najkraći put do perspektivnih tržišta južne Azije, već će i diverzifikovati transportne tokove i značajno smanjiti izvozno-uvozne troškove. Pokretanje željezničke pruge na relaciji Mazar-i-Sharif – Peshawar također će stvoriti moćnu platformu za postizanje inkluzivnog ekonomskog rasta u centralnoj i južnoj Aziji.
– Projekat će pomoći stabilizaciji Afganistana –
Smatra se da ovaj projekat stvara jedinstvenu priliku za osiguravanje mira i stabilnosti u Afganistanu poticanjem rasta i stvaranjem desetina hiljada novih radnih mjesta – neophodnih uslova za razvoj i eksploataciju bogatih rezervi minerala (bakra, kositra, cinka, željezne rude, mermera, granita, sedre i drugih).
Uzbekistanski zvaničnici vjeruju da će nova željeznička veza značajno doprinijeti osiguranju regionalne sigurnosti i stabilnosti regiona. Oni predviđaju da će multiplikacijski učinak, uključujući izgradnju putne infrastrukture, stvaranje uslova za razvoj bogatih mineralnih sirovina duž željezničke rute, pomoći u stvaranju hiljada radnih mjesta.
Rezultirajuće ekonomske koristi natjeraće igrače u afganistanskom sukobu i vanjske snage da rade na mirnom rješenju i ranoj stabilizaciji situacije u ratom razorenoj zemlji. A s finansijskom dobiti mnogi će shvatiti da je trgovanje mnogo isplativije od borbe. Regionalni konsenzus izgrađen na takvoj realizaciji pokazaće se daleko učinkovitijim od bilo kojeg političkog ili geopolitičkog sporazuma.
– Autor je analitičar sa sjedištem u Velikoj Britaniji i radio je sa univerzitetima u tri države centralne Azije
*Mišljenja izražena u ovom članku su autorska i ne odražavaju nužno uređivačku politiku Anadolu Agency (AA).
Akos.ba