Uprkos izazovima Bošnjaci u Australiji uspjeli da održe ramazansku tradiciju
- Muslimani u Australiji zbog geografskog položaja već godinama imaju najkraći post. To je jedinstvena prilika da i djeca isposte veći dio ili cijeli ramazan
Sydney i Melbourne su dva grada sa najvećom muslimanskom populacijom. U Sydney su najbrojniji libanski i turski džemati, a u Melbourne bosanski i turski.
– Internacionalno iskustvo –
Džemat Noble Park u kojem je imam Ismet ef. Purdić ima džamiju koja može primiti 1.200 vjernika i svaku noć je puna.
“U bosansku džamiju, pored Bošnjaka, najviše dolaze Pakistanci, Indijci, Indonežani, Malezijci, Bangladešani, Albanci, Turci i drugi jer u Australiji ima preko 150 nacija i više od 70 stranih jezika je registrovano kao drugi strani jezik koji se uči u školama”, izjavio je za Anadolu Agency (AA) Ismet ef. Purdić.
Tradicija u Australiji je da iftare organizuju premijeri, ministri, načelnici, parlamentarci te policija u kojoj su hidžab i indijski turban sastavni dio opreme.
“Iftare organizuju sve džamije za svoje članove i prolaznike i to je tradicija. Iftare organizuje i premijer, ministar za multikulturu i načelnici kao i ugledniji parlamentarci. Policija organizuje tradicionalni iftar za svoje uposlenike muslimane, a na policijski iftar dolazi glavni komesar policije, i pozivaju se svi ugledni muslimani i predstavnici lokalnih zajednica”, pojasnio je Purdić.
U dijelovima gradova gdje su muslimani većina mogu se naći cijele ulice trgovina u kojima se može kupiti islamska odjeća, knjige i sve što je od obilježja za muslimane. Također, prisutan je veliki broj halal restorana i prodavnica nacionalnih proizvoda: arapskih, turskih, indijskih, balkanskih…
“Policija redovno obilazi džamije radi održavanja sigurnosti, a naročito nakon napada u Novom Zelandu te zbog regulisanja saobraćaja. Sve džamije dobiju čestitku od policije i brojeve telefona na koje mogu tražiti pomoć”, dodaje Purdić.
Australija je jedan od pozitivnijih primjera borbe protiv pandemije COVID-19.
Pandemija je stala u većem dijelu Australije i nema većih restrikcija, osim obavezne registracije imena i broja telefona u slučaju da se pojavi korona.
“Veće džamije imaju posebne prostorije za majke sa bebama i malom djecom, da mogu doći na namaz i bez ometanja drugih boraviti u džamiji. Svaku noć imam ima kraće obraćanje sa savjetima i porukama vezanim za ramazan i post. Muslimani radnici imaju po zakonu jedan slobodan dan za vjerski praznik, a djeca su oslobođena škole za Bajram”, ispričao je Ismet ef. Purdić.
Lejla Ljevaković Kuč je prva hafiza Islamske zajednice Bošnjaka u Australiji te jedna od koordinatorica Mreže mladih u Pertu, sekretar džemata, te muallima u mektebskoj nastavi.
Smatra da se bosansko i australsko iskustvo i doživljaj ramazana ne razlikuju mnogo jer su se Bošnjaci i ostali muslimani u Australiji prilagodili okolnostima u kojima žive i time uspostavili svojevrsnu ramazansku kulturu i tradiciju sličnu onoj u Bosni i drugim muslimanskim državama.
„Za vrijeme ramazana se povećavaju aktivnosti u džematu i džamiji, kao što je praksa i u Bosni i Hercegovini. Tokom ramazana se organiziraju zajednički džematski iftari, mukabele i predavanja širom australskih džemata. Također je primjetno veće izdvajanje sadake i dobrovoljnih priloga koji pomažu rad bosanskih džemata u Australiji, uz redovno izdvajanje vitri i zekata. Dakle, Bošnjaci u Australiji se trude da održe ramazanski duh i ambijent koji prepoznaju i nose iz svoje provobitne domovine“, rekla je za Anadolu Agency hafiza Lejla Ljevaković Kuč.
S obzirom na geografsku udaljenost i šarolikost u australijskom društvu razlike se osjete u nedostatku pojedinih elemenata koji čine ambijent ramazana cjelovitijim.
„Važna odlika ramazanskog ambijenta u Bosni jesu kandilji na munarama i ezani koji se čuju širom ulica i sokaka koje, nažalost, ne možete čuti u Australiji. Pored toga, s obzirom da je Australija multikulturalna zemlja, ramazani u Australiji su karakteristični po tome što se živi i dijeli zajednički prostor sa drugim muslimanskim zajednicama – iz Somalije, Sudana, Egipta, Turske, itd…, što nije slučaj u Bosni. Uprkos ovome, Bošnjaci su uspjeli da održe svoju ramazansku kulturu i tradiciju“, smatra Ljevaković Kuč.
– Online kratka predavanja i mukabele –
Pandemija u većem dijelu svijeta već drugi ramazan ograničava na osnovne aktivnosti.
„Protekle godine, u jeku pandemije, sve tradicionalne ramazanske aktivnosti su se obustavile u džematu i prenijele online u vidu kratkih predavanja i učenja mukabele. Također, tradicionalni ramazanski dolazak sejjar vaiza iz Bosne u australske džemate je morao biti obustavljen. Vjernici su odgovorno pratili zvanične državne savjete i pridržavali se mjera u skladu sa zakonom. Hvala Bogu, u Australijii je korona stanje veoma zadovoljavajuće i vjernicima je omogućeno da ove godine obavljaju ramazanske aktivnosti u slobodi, bez ikakvih ograničenja. Bošnjaci u Pertu su ovaj ramazan dočekali u svojoj džamiji, obavljajući teravije i ostale namaze u punom kapacitetu i slobodnom okruženju“, naglasila je Ljevaković Kuč.
Nažalost, situacija sa korona virusom je nepredvidljiva pa su se građani Perta u međuvremenu ponovo našli u lockdownu, u kojem su uvedene restrikcije na društvene interakcije i pristupe javnim mjestima.„Izgledno je da ćemo još jedan ramazan provesti u okolnostima restrikcija i zabrana. Ipak, nadamo se da će mjere popustiti do kraja ramazana kako bi dočekali Bajram u svojim džamijama, u punom kapacitetu i bez restrikcija“, rekla je Ljevaković Kuč.