Religijska čistoća i njen uticaj na zdravlje – lična higijena najizraženija kod abdesta
Sve religije podstiču na čistoću tijela, odjeće i okoline. Kao uslov za obavljanje molitve također je propisano obredoslovno čišćenje. Kao primjer da su raniji Poslanici vodili računa o svojoj higijeni preneseno je da se Musa, a.s., kupa ostavivši svoju odjeću na obližnji kamen.
Drugi slučaj u kojem se prenosi Božija naredba Musa’u da skine svoju obuću jer se u tom momentu nalazio u svetoj dolini Tuva. U Kur’anu se kaže: „A kada do nje dođe, nekoga zovnu: „O Musa, Ja sam uistinu, Gospodar tvoj! Izuj, zato obuću svoju, ti si, doista, u blagoslovljenoj dolini Tuva.“ (Kur’an, sura Taha, ajet 11-12)
U ranijim vjerozakonima bila je naredba da se prljavi dio odjeće ili tijela mora odsjeći, ili ostrugati, a to je u Muhammedovom vjerozakonu olakšano, pa je njegovim sljedbenicima bilo dovoljno da taj dio tijela, ili odjeće samo operu. Isto tako raniji poslanici su svoje molitve morali obavljati na posebnim mjestima, a Muhammedu je to bilo dozvoljeno da obavlja na svakom mjestu, osim izričito prljavih mjesta. Prema tome, Kur’an kao posljednja nebeska knjiga, došao je sa lakšim propisima u odnosu na ranije vjerozakone.
Poseban uticaj na stvaranje navika kod muslimana u pogledu higijene i čistoće, vršio je islam kroz svoje propise o obavljanju namaza i uzimanju abdesta prije namaza.
Da bi se shvatila sva važnost abdesta i lične higijene, čovjek mora biti okupan, presvučen u čisto rublje. Treba znati da se abdest ne uzima samo kad se hoće namaz klanjati. Abdest je obaveza od Boga, dž.š., da se mora uzimati i kad se uzima u ruke Kur’an i kad se iz njega uče i izgovaraju Božije riječi. Kur’an je Božija sveta knjiga i njemu se mora pristupati najsvetije, u čistoći duše i tijela. On nas uči pored ostalog, opštoj i ličnoj higijeni. Treba izvršiti pranje ruku prije i poslje jela, zube prati četkicom (misvakom) sa ispiranjem usta, pranje iza velike i male nužde, te upotreba „tahret“ krpe (peškira). Obavezno je kupanje poslje sastajanja muža i žene. Uz „džunup“ ljude igraju šejtani. Abdest je lijepo uzeti i kad krećemo na put, pred spavanje, kod ustajanja iza sna (abdest se u snu gubi) Nigdje više lična higijena nije zastupljena nego kod abdesta. Čovjek mora da je čist, okupan, presvučen u čisto, pa mora se voditi računa i o čistoći vode kojom se uzima abdest.
Izvor: Dr. Fuad Sedić i Dr. Sulejman Kendić, Religija i zdravlje, Visoka zdravstvena škola Univerziteta u Bihaću, Bihać, 2010. str. 44-45.
Akos.ba