Putovanje 60 metara pod morem
Prelazak mostova na Bosforu, u najboljem slučaju, traje najmanje sat vremena. Prelazak brodom – prosečno 20 minuta. Podvodni tunel Marmaray spaja dva kontinenta za četiri minuta.
Bar tri puta godišnje pravim sveobuhvatne planove, kalkulacije, taktike, stavljam na sto sve moguće opcije kako bih iz Sarajeva otputovala u Makedoniju.
Direktne avionske linije Sarajevo – Skoplje nema. Nema ni železničke poveznice.
Mogu leteti preko Beograda, Zagreba, Istanbula… Letos sam u Beogradu čekala čak 15 sati. U Zagrebu sam nekoliko puta čekala sedam sati, što je bila daleko prihvatljivija opcija nego beogradska.
Najveću putničku dramu doživela sam kada sam se, iz Makedonije, autobusom vozila 17 sati. Nedelju dana nakon puta osećala sam tresenje autobusa zbog loših balkanskih puteva. Nekoliko puta išla sam i autom. Nikad manje od 12 sati. Sve u svemu, prije nego krenem, svesna sam da su sve opcije, kako se kaže u narodu, „tri dana jahanja“.
Do Azije za četiri minuta
Zato je, možda, i bilo toliko intenzivno oduševljenje nedavno u Istanbulu, kada smo, putujući železnicom kroz podvodni tunel Marmaray, prešli sa evropskog na azijski deo Bosfora za samo četiri minuta.
Nisam bila svesna kada sam ušla, a kada izašla. Super moderna železnica nalik je na londonski metro. Tačna, iznimno čista. Nijedan znak da prevozi milion i po putnika dnevno. Ili 75.000 ljudi u jednom satu. Nijedan znak da se putuje 60 metara ispod morske površine. Po hodnicima železnice blistaju mozaici iz turske kulture, istorije i umetnosti.
Za Turke, ovo je ispunjenje davnog sna. Zamisao je bila stara 150 godina. Još je otomanski sultan Abdulmecid imao viziju da sagradi tunel koji bi povezao dva kontinenta. Gradnja je počela 2004. godine. Iako je bilo planirano da bude završena za četiri godine, trajala je devet. Gradnju su odužila važna arheološka otkrića, među njima i 30 vizantijskih brodova, ili najveća otkrivena srednjovekovna flota.
Opširnije na portalu AJB:
Putovanje 60 metara pod morem