Vijesti iz zemlje

Predizborna kampanja: Na plakatima ratni zločinci, političari iz komšiluka…

Zastave Republike Srbije bile su sastavni dio predizborne kampanje na području istočne Hercegovine, u Bileći i Trebinju, te zapadnom dijelu BiH, u Drvaru. Na pojedinim plakatima u bosanskohercegovačkom entitetu RS pojavljivao se i lik Aleksandra Vučića, premijera Republike Srbije, pa čak i Vladimira Putina, predsjednika Ruske Federacije

Pišu:  Almir Terzić i Senita Šeherčehajić

Predizborna kampanja za opće izbore u Bosni i Hercegovini koji će biti održani u nedjelju, 12. oktobra, traje do sutra u sedam ujutro, prenosi Anadolu Agency. Od sedam sati jutros, prema pravilima Centralne izborne komisije BiH, zabranjeno je objavljivanje rezultata ispitivanja javnog mnijenja i traje do zatvaranja biračkih mjesta u BiH. 

Jedno od obilježja predizborne kampanje su i plakati, bilboardi političkih stranaka i pojedinih kandidata na izborima. Tako je i ovaj put. Gradovi su postali šareniji, ali ne zahvljajujući otvaranju nekog novog parka, dječijeg igrališta, sportskog centra, vrtića, nego zahvaljujući ogromnim količinama papira i boje utrošenih na, uglavnom veoma loše urađene plakate sa reklamnim porukama političkih stranaka koje učestvuju u izbornoj trci 12. oktobra. 

– Pravila su da se krše… –

Iako pravila jasno kažu kako je “političkim subjektima zabranjeno uklanjati, prekrivati, oštećivati ili mijenjati štampane oglase, postere, plakate ili druge materijale koji se koriste u svrhu izborne kampanje, vođenje kampanje na način kojim se narušava polna (rodna) ravnopravnost…”, građani su svjedoci da se na mnogim mjestima to pravilo nije poštovalo. Isto se odnosi na postavljanje štampanog, pisanog ili bilo kojeg drugog materijala u vezi sa izbornom kampanjom unutar ili na zgrade u kojima su smješteni organi vlasti, javna preduzeća i ustanove i mjesne zajednice, kao i na vjerskim objektima, javnim putevima i površinama… Dozvoljeno je  samo na mjestima predviđenim za plakatiranje i oglašavanje.

Tokom izborne kampanje kandidati su, i pored jasnih upozorenja, plakate postavljali na stubove gradskog prevoza, javne rasvjete, ugostiteljske objekte, pa čak i na vozila građevinske mehanizacije… Na svakom plakatu uz fotografiju kandidata nezaobilazan je redni broj na glasačkom listiću čime je kandidat jasno preferirao svoj izbor u odnosu na političku stranku kojoj pripada, s obzirom na to da se u BiH primjenjuje sistem poluotvorenih listi u okviru kojih se glasa za stranku i kandidate ili samo stranku ili samo kandidate na listiću. 

– Poruke u skladu sa politikama

Predizborni slogani stranaka, mada unekoliko osvježeni, ipak, ne održavaju mnogo inventivnosti i mašte njihovih tvoraca u odnosu na ranije godine. Dominiraju obraćanja narodu, poruke emotivnog sadržaja, poruke pozivanja na zajedništvo, promjene, ali je bilo i onih koji su sa plakata poručivali kako nemaju predizborni slogan, kao i onih koji su uz svoje uvršavali i fotografije nekih poznatih ličnosti, političara, ali i osoba optuženih i osuđenih za ratne zločine…

Stranka demokratske akcije (SDA) nastupila je s glavnim sloganom – “U jedinstvu je snaga”, dok Socijaldemokratska partija (SDP) koristi slogan “Ujedinjeni”. Demokratska fronta (DF) odlučila se za slogan – “Odlučno u promjene”, a Stranka za BiH “Odlučno, s narodom”, dok Koalicija “Zajedno za promjene”, koju čine stranke SPP, DNZ BiH, SPU, SDU, LDS i SUND koriste slogane “Zajedno za BiH”, “Zajedno s narodom” i “Zajedno možemo sve”.

Savez za bolju budućnost BiH (SBB) ima slogan “Uz narod”, Narodna stranka Radom za boljitak  “Slušaj srce, reci da”, dok Naša stranka na izbore ide s parolom “Nemamo slogane, imamo rješenja”.

Koalicija Domovina koju čine stranke DF, SDA, SBB, SBiH, HSPBiH – koja se bori za glasove u RS-u – za entitetski i državni parlament na izbore idu pod sloganom “Jedna si jedina”. 

Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) BiH i još nekoliko manjih stranaka okupljenih s njima u Hrvatski narodni sabor koriste parole “Hrvatski odgovor” i “Hrvatski izbor”, dok HDZ 1990 nastupa sa parolom – “Ovo je naša zemlja” i “Podvucimo crtu”.

       Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) na ove izbore izlazi sa sloganom “Za pobjedu Srpske, u ime Srpske” i “Za pobjedu Srpske”, PDP “Pridruži se promjenama”, NDP “Pokret za preokret”, SDS “Da živimo bolje”,  a DNS “Dokazano”.

Zastave Republike Srbije bile su sastavni dio predizborne kampanje na području istočne Hercegovine, u Bileći i Trebinju, te zapadnom dijelu BiH, u Drvaru. 

Istovremeno na području istočne Hercegovine u svrhu predizborne kampanje koristili su se  mnogi likovi iz susjedne Republike Srbije čiji se plakati i posteri nalaze izvješeni po ulicama i na stambenim i poslovnim objektima – Vojislav Šešelj, srbijanski političar, predsjednik Srpske radikalne stranke i optuženik Haškog tribunala, Slobodan Milošević – srbijanski političar, svojevremeno predsjednik Srbije i Savezne Republike Jugoslavije, i predsjednik Socijalističke partije Srbije, također, Haški optuženik koji je i umro u Tribunalu 11. marta 2006. od srčanog infarkta.

Među likovima koji su dominirali istočnom Hercegovinom je i Dragoljub (Draža) Mihailović poznat kao Čiča koji je bio zapovjednik kraljevske Jugoslovenske vojske u otadžbini tokom Drugog svjetskog rata (četnika), osuđen i strijeljan 1946. zbog ratnih zločina i suradnje s okupacijskim vlastima.

Na pojedinim plakatima u bosanskohercegovačkom entitetu RS pojavljivao se i lik Aleksandra Vučića, premijera Republike Srbije, pa čak i Vladimira Putina, predsjednika Ruske Federacije. 

– Pravila su jasna: Izborna šutnja od subote 

Plaćeno političko oglašavanje političkih subjekata na općim izborima u Bosni i Hercegovini traje do subote, 11. oktobra do sedam sati ujutro, nakon čega nastupa izborna šutnja koja važi za sve učesnike u izbornom procesu i to do zatvaranja biračkih mjesta. Biračka mjesta na oktobarskim općim izborima u BiH će se otvoriti u nedjelju, u sedam sati, a trebala bi biti zatvorena u 19 sati. Oko 3,3 miliona Bosanaca i Hercegovaca bira novu vlast. 

Za medije danas, 10. oktobra, od sedam sati ujutro nastupila je zabrana objavljivanja rezultata ispitivanja javnog mnijenja i traje do zatvaranja biračkih mjesta.

Izborna kampanja je počela 12. septembra i traje do 11. oktobra u sedam sati ujutro, kada počinje izborna šutnja. To je period u kojem politički subjekti na zakonom utvrđen način upoznaju birače i javnost sa svojim programom i kandidatima.

Anadolija

Povezani članci

Back to top button