Potrošači nezainteresovani za svoja prava
Svijest potrošača djelimično se počela buditi pojavom korone kada je zabilježen rast cijena osnovnih životnih namirnica.
Izvor: Federalna.ba
Svijest potrošača djelimično se počela buditi pojavom korone kada je zabilježen rast cijena osnovnih životnih namirnica. Novi val poskupljenja došao je zbog vojno-političke situacije u svijetu kada su poskupjeli energenti, a potom uzročno-posljedično sve ostalo. Međutim, i potrošači zbog nedovoljne educiranosti ili, pak, inertnosti ne koriste sve mehanizme u zaštiti svojih prava. U Bosni i Hercegovini postoji nekoliko udruženja potrošača, a jedno od mlađih osnovano je u Kaknju.
Iako Bosna i Hercegovina ima Zakon o zaštiti potrošača, kao i nekoliko značajnih institucija koje ga provode, zbog nepoznavanja regulative ili pak inertnosti potrošači često zanemaruju svoja prava, ali i obaveze prilikom kupovine proizvoda i usluga.
Pri Federalnom ministarstvu trgovine, finansijski i savjetodavno posljednjih 13 godina aktivno pomažu udruženjima za zaštitu prava potrošača. Međutim, od udruženja koja koriste sredstva aktivni su tek rijetki. Cilj je animirati potrošače za osnivanjem udruženja u njihovoj lokalnoj zajednici, ali i poziv građanima da budu aktivniji i da se žale ukoliko utvrde nepravilnosti.
“Stvari se rješavaju i trgovci postupaju po uputama koje budu delegirane od strane nas u ministarstvu ili drugih nadležnih organa tako da nemajte straha ili probudite svijest da se žalite i da ostvarujete svoja prava”, poručuje Darko Basić, viši stručni saradnik pri Ministarstvu trgovine FBiH.
U Kaknju je nedavno osnovano Udruženje za zaštitu potrošača. Do sada su zabilježili nekoliko pritužbi građana koje su uspješno riješili, a prava potrošača bila su zadovoljena. Zakonom su jasno definisana prava potrošača:
“To su pravo na informisanost, pravo pristupa robama i uslugama, pravo na naknadu štete i kompenzaciju, prava na zdrav život, pravo na uvažavanje svih tih njihovih reklamacija, pravo da budu saslušani, educirani, da se obrazuju kao potrošači”, pojašnjava Sanja Kubura, član UO u Udruženju potrošača Općine Kakanj.
Međutim, pored prava svaki građanin bi trebao znati da potrošači imaju i svoje obaveze radi zaštite prava na efikasan način. A to su: prilikom kupovine provjeriti cijenu, pročitati deklaraciju, sačuvati račun, provjeriti ispravnost zaračunatog iznosa u odnosu na količinu i kvalitet, sačuvati garantni list, ali i tražiti dodatno objašnjenje od trgovca u slučaju nedoumice.
“Svakodnevno slušamo ne ni artikulisane žalbe, nego vajkanja kako je sve skupo, kako ništa ne valja, kako nije roba kontrolisana, kako radi ko šta hoće. Međutim kada građani treba da dođu da čuju o pravima potrošača onda građani tu zakažu, odnosno potrošači jednostavno nemaju dovoljno interesa”, kazala je predsjednica Udruženja potrošača TK-a Gordana Bulić.
I sve dok potrošači šute i nezainteresovano posmatraju, moguć je još veći rast cijena, ali i prodaja robe koja ne odgovara kvalitetu zagarantovanim deklaracijom.
akos.ba