Islamske teme

Početak posta između tradicije i nauke

Ibn Omer, r.a., prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je spomenuo ramazan, te reče: “Nemojte postiti dok ne vidite mlađak, niti okončati post dok ga ne vidite, pa ukoliko ne budete u prilici vidjeti ga, onda upotpunite pun mjesec.” (MUSLIM)

Tradicionalni način određivanja početka mjeseca ramazana zasniva se na optičkom viđenju mladog mjeseca (hilala) i to dvadeset devete noći mjeseca ša’bana. Ukoliko, zbog vremenskih okolnosti, ne bude bilo moguće vidjeti mlađak, tada će se upotpuniti trideset dana mjeseca ša’bana. Za viđenje mlađaka dovoljno je svjedočenje jedne povjerljive osobe.
Uslov za utvrđivanje mlađaka, kojim se završava ramazanski post, jest svjedočenje dvojice slobodnih ljudi koji su muslimani i punoljetni, a nisu kažnjavani za klevetu, ili svjedočenje jednog slobodnog čovjeka i dvije slobodne žene.
Međutim, prema shvatanjima velikog broja predstavnika savremene uleme, početak i kraj ramazana utvrđuju se optičkim viđenjem, bez obzira bilo to golim okom ili uz korištenje astronomskih pomagala, kad se u bilo kojoj muslimanskoj zemlji, na šerijatski valjan način, potvrdi viđenje mlađaka, shodno naredbi Vjerovjesnika, s.a.v.s., kako je navedeno u ovom hadisu.
Uvjet za to je da nepobitni znanstveno utemeljeni astronomski proračun ne ospori mogućnost viđenja mlađaka na bilo kojoj teritoriji. Ako je proračun kategorički utvrdio nemogućnost šerijatski validnog viđenja u bilo kojoj zemlji, ne uzima se u obzir svjedočenje svjedoka, koje, inače, nije kategoričkog karaktera, već će se tretirati kao obmana, greška ili laž.
Tako je zato što je, prema jednoglasnom mišljenju uleme, moguće da je iskaz svjedoka tačan, dok je kategorički proračun potpuno tačan. Moguće tačan rezultat ne može oponirati potpuno tačnom rezultatu, a kamoli da ima prednost nad njim.
Ovdje treba naglasiti, kako napominje i Evropsko vijeće za fetve i istraživanja, da se pod pojmom astronomskog istraživanja ne podrazumijeva astrologija koja je šerijatski pokuđena i neprihvatljiva, već se pod astronomskim proračunom podrazumijeva rezultat savremene astronomije, utemeljene na osnovama kategoričkih matematičkih proračuna u kojima su se istakli i brojni muslimanski znanstvenici u različitim muslimanskim zemljama.

 

I kod nas su muslimani započeli svoj post na dva načina: jedni prema Takvimu, respektirajući naučna dostignuća i drugi, na tradicionalan način, čekajući da neko ugleda Mjesec golim očima!

Kako god zapostili, dobro bi bilo da postite, a ne da se čitav ramazan raspravljate ko je ispravno zapostio!!!
Poznato je da niko ne uvažava mišljenja niti stavove drugoga!!

 

Zato, zaposti i uživaj u postu, a ne raspravljaj o postu drugoga, jer ko god posti, on posti radi Allaha a ne radi nas!

I JEDINI JE SPAS – OSTAVITI NAS!
A U ALLAHU POTRAŽITI SPAS!!!

I zapamtite: Poželjno je u ramazanu imati što manje rasprave, jer time smanjujemo naše ibadete, a rasprava ni do čega ne dovodi!

 

prof dr Šefik Kurdić

 

Akos.bA

Povezani članci