Osnovan Fond radi sprečavanja propadanja vakufskih parcela
Radi doprinosa zasadu voćnjaka i raznih drugih deficitarnih kultura, sprečavanja propadanja i daljeg zarastanja vakufskih parcela, Vakufska direkcija je formirala fond putem kojeg svaka osoba može svojim novčanim sredstvima pomoći realizaciju ovog projekta – kazao je direktor Vakufske direkcije Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Senaid Zajimović.
U intervjuu za Fenu Zajimović je govorio o boravku u Kraljevini Saudijskoj Arabiji i uspješno ostvarenoj saradnji s institucijama vakufa u islamskim zemljama Kuvajtu, Turskoj, Saudijskoj Arabiji, Maleziji i Kataru.
“Najintenzivnija saradnja uspostavljena je s Ministarstvom vakufa i Generalnim sekretarijatom za vakufe Kuvajta i s Generalnom direkcijom vakufa Republike Turske i Islamskom bankom za razvoj (IDB) iz Džide”, kazao je on.
Istakao je da je, zahvaljujući finansijskoj podršci Ministarstva vakufa i Generalnog sekretarijata za vakufe Kuvajta, Vakufska direkcija IZ-a u BiH do sada realizirala mnoge projekte koji su od značaja kako za Vakufsku direkciju i Islamsku zajednicu u BiH, tako i za širu društvenu zajednicu.
Uspostavljena je jedinstvena baza podataka vakufskih nekretnina u BiH, zatim projekt identifikacije i uknjižbe vakufske imovine u RS-u, te izgradnja, obnova i rekonstrukcija mnogobrojnih džamija i vakufskih objekata.
Zajimović je podsjetio da je Vakufska direkcija ustanova koja vodi brigu i o socijalno društvenim potrebama te je u tom pogledu realizirala nekoliko veoma značajnih projekata, među kojima su pomoć Centru “Vladimir Nadzor” u Sarajevu za nabavku specijaliziranog minibusa za učenike s posebnim potrebama.
Pritekli su u pomoć i Centru “Duje” iz Doboj-Istoka za nabavku sanitetskog vozila za štićenike ovog centra, zatim Narodnoj kuhinji Stari Grad i jedan od najznačajnijih projekata u čijoj realizaciji učestvuje Vakufska direkcija jeste izgradnja Roditeljske kuće u Sarajevu, koji je pokrenulo udruženje “Srce za djecu koja boluju od raka”.
Govoreći o saradnji s Generalnom direkcijom vakufa Republike Turske, Zajimović je naglasio da je najznačajniji obnova i potpuna rekonstrukcija Isa-begovog hamama u Sarajevu, a završetak radova i svečano otvaranje planirano je u maju.
U toku je i implementacija projekta digitalizacije, transkripcije i publikacije vakufske građe u BiH iz osmanskog perioda, kao i obnova Aladža džamije u Foči.
“Dogovaramo realizaciju projekta ponovne izgradnje i obnove Sinan-pašine džamije u Čajniču i medrese Derviš hanume u Bosanskoj Gradišci”, istakao je Zajimović.
Na pitanje da li je, tokom boravka u Saudijskoj Arabiji bio u mogućnosti prezentirati neki svoj projekt, odnosno projekt Vakufske direkcije, Zajimović je kazao da se koriste svakom prilikom da prezentiraju rezultate i realizirane projekte, “a posebno smo oduševljeni kada imamo priliku da predstavimo nove vakufske projekte našim prijateljima i potencijalnim vakifima, odnosno donatorima”.
“Takva prilika bila je i tokom nedavne posjete reisu-l-uleme Huseina ef. Kavazovića Saudijskoj Arabiji i susretu s predsjednikom grupacije Islamske banke za razvoj (IDB) Ahmedom Muhamedom Alijem, gdje su prezentirani projekti iz oblasti obrazovanja i vakufa”, rekao je on.
Također sastanak je upriličen i s direktorom Vakufskog fonda Ahmedom Fajid el-Džebalijem koji djeluje pri Grupaciji IDB i razgovarano je o detaljima realizacije kreditne linije koju je ovaj fond odobrio za potrebe vakufa u BiH.
Naime, pojasnio je Zajimović, Vakufska direkcija je u pregovorima s vakufskim fondom IDB prije dvije godine uspjela osigurati kreditnu liniju za podršku vakufskim projektima IZ-a u BiH, te su posjetili i Islamski institut za istraživanja i obuku (IRTI) koji djeluje pri Grupaciji IDB.
Govoreći o planovima Vakufske direkcije u bliskoj budućnosti, Zajimović je naveo da ima nekoliko projekata za koje traži partnere pri realizaciji i koje prezentira potencijalnim vakifima, a među najznačajnijim su izgradnja vakufskog stambeno-poslovnog objekta u Sarajevu, te izgradnja novih i obnova i rekonstrukcija starih vakufskih objekata koji su pod zaštitom države u cijeloj BiH.projekta identifikacije i uknjižbe vakufske imovine u RS-u, reaktiviranje vakufskog kompleksa Gazzaz u svrhu obrazovanja i uvijek aktuelan projekt, zasada voćnjaka i drugih kultura na vakufskom zemljištu”, istakao je.
S obzirom na to da Islamska zajednica u BiH posjeduje velike površine vakufskog zemljišta koje nisu privedene krajnjoj namjeni i koje se trenutno ne obrađuju, Zajimović je mišljenja da su takva zemljišta obično pogodna za podizanje raznih višegodišnjih zasada, te će u te svrhe biti i iskorištena.
Nastavit će jačati saradnju s ustanovama i institucijama iz islamskih zemalja i raditi na uspostavljanju veza sa sličnim ustanovama u drugim prijateljskim zemljama poput Katara, Emirata.
Podsjetio je još jednom da IZ u BiH u maju zajedno s ovim Institutom i Generalnim kuvajtskim komitetom za vakufe organizira „Sedmi međunarodni forum o vakufima“.
Vakufska direkcija je ustanova koja u skladu s pravilima IZ-a upravlja vakufskom imovinom i pruža pravne i druge usluge muftijstvima, medžlisima, džematima i
“U ovoj godini će poseban akcent aktivnosti biti na implementaciji Zakona o premjeru i katastru i Zakona o porezu na nepokretnosti u RS-u, kao i realizaciji odgojno-obrazovnim institucijama radi zaštite, očuvanja i unapređenja vakufske imovine.
Riječ vakuf dolazi od arapskog glagola “veqafe”, što znači zaustaviti, zadržati, posvetiti i ukazuje na to da je vakufska imovina (imovina koja se zavještava), ona imovina koja je izuzeta iz redovnog pravnog prometa stvarima i određena u neke druge svrhe. Tako se vakuf u fikhskim djelima obično definira kao izuzimanje imovine voljom neke osobe iz njegovog vlasništva i njeno posvećivanje određenim ciljevima.
Ti ciljevi mogu biti: vjerski u užem smislu, društveni, prosvjetni, privredni i milosrdni. Ekonomska funkcija vakufa mora biti takva da se koriste plodovi, a da se suština sačuva; drugim riječima da se osigura trajna korist vakufa.
Riječ vakufnama potječe od arapskog glagola veqafe i perzijske riječi name, što znači isprava, knjiga. Pravno gledano vakufnama ili vakfija ima karakter sudske presude, jer sadržava formu uvakufljenja koju je sudska praksa uvela zbog pravne sigurnosti.
Vakuf je zasnovan na propisima šerijatskog prava, koji se temelji na dva osnovna izvora šerijata: Kur’anu i hadisu. Jedan od ovih kur’anskih ajeta u kome se može naći postavka i osnovanost vakufa i uvakufljenja je 92. ajet sure Al ‘Imran koji glasi: “Nećete postići dobročinstvo sve dok ne udijelite dio onoga što vam je najdraže; a bilo što vi udijelite Allah će zasigurno to znati”.
FENA