Dijaspora

Od Australije do Zimbabvea: Online Škola bosanskog jezika “Tako Lako” povezuje djecu dijaspore

Škola za jednostavnije učenje bosanskog jezika u dijaspori

Dvoje entuzijasta odlučilo je pomoći porodicama u dijaspori da razvijaju svijest kod djece o njihovim korijenima, identitetu, kulturi i sposobnosti komuniciranja na bosanskom jeziku.

 Izazov očuvanja jezika i identiteta u dijaspori je zajednički za gotovo sve iseljeničke zajednice u svijetu. Posebno otežavajuću okolnost imaju oni narodi koji nemaju državne institucije koje treba da se brinu o nacionalnim interesima. Iako u bosanskohercegovačkoj dijaspori djeluju dopunske škole bosanskog jezika, praznog prostora je i dalje jako mnogo. I u takvim okolnostima pojedinci pronalaze načine da odgovore izazovima i potrebama porodica da očuvaju maternji jezik.

Jedan od pozitivnih primjera je online škola bosanskog jezika „Tako Lako“ koju su u Njemačkoj, prije više od dvije godine, osnovali Nina Boberg i Vedad Fazlić.

Vedad je iz Višegrada, živio je u Danskoj preko 20 godina, a posljednjih devet u Njemačkoj. Radi za Bayer u Leverkusenu kao IT program manager. Svoju suprugu, Njemicu Ninu upoznao je u Singapuru tokom studiranja. Ona je profesorica ekonomije na univerzitetu u Dortmundu. Imaju troje djece koja pohađaju „Tako Lako“ školu.

Razvijenije svijesti o identitetu

Cilj njihova rada je da pomognu porodicama u dijaspori da razvijaju svijest kod djece o njihovim korijenima, identitetu, kulturi i sposobnosti komuniciranja na bosanskom jeziku u kući, a posebno kad posjećuju domovinu.

Do sad školu je pohađalo više od 200 učenika iz Evrope, SAD-a, Kanade, Australije, ali i Azije, a u pripremi je novi ciklus.

„’Tako Lako’ danas ima sedam učiteljica, koje su svoje akademsko obrazovanje završile u Bosni i Hercegovini i svojim radom, također, doprinose i obrazovanju djece u našoj zemlji. U školi su učenici različitih razina znanja bosanskog jezika – od onih s kojima uče kako se predstaviti na bosanskom jeziku do onih s kojima razgovaraju o književnim djelima, historiji, kulturi i tradiciji Bosne i Hercegovine“, kaže Vedad Fazlić.

Jedan ciklus traje 10 sedmica kroz jedan online čas sedmično. Najemotivniji komentari, odnosno povratne poruke su kada roditelji podjele radosnu vijest da su djeca „progovorila“ bosanski sa njima i drugim članovima porodice.

„Djeca vole časove koje nudi ‘Tako Lako’ te napreduju iz ciklusa u ciklus, a rijetko ko ostane na samo jednom ciklusu. Učesnici dolaze sa različitim predznanjima od onih koji ne znaju nijednu riječ do onih koji imaju osnovni fond riječi što je veliki izazov za naše učiteljice i zahtjeva rad u manjim grupama. Kad djeca dođu na raspust u Bosnu i Hercegovinu opuštenije razgovaraju sa nanom/dedom na bosanskom, što je velika zajednička radost. A poslije raspusta nastavljaju komunikaciju sa svojim drugovima i drugaricama na časovima i u zajednici“, dodaje Fazlić.

Roditelji kao najvažnija karika u očuvanju jezika

Fazlić ponosno ističe da „Tako Lako“ škola ima fantastičnu ekipu nastavnica koje vole svoj posao, isprobavaju najnovije metode podučavanja da djecu motivišu da aktivno učestvuju u nastavi koja se odvija putem Zoom aplikacije, što omogućuje djeci da pristupe časovima s bilo koje lokacije.

Nastavnice škole „Tako Lako“ žive i rade u Bosni i Hercegovini, osim jedne koja je u Hrvatskoj.

„U razvoju projekta imali smo dvije etape. Uložili smo oko godinu dana rada na razvijanju koncepta, ekperimentisanja i isprobavanja na probnim grupama, podešavanja, pa opet isprobavanja, dok nismo došli do koncepta koji mislimo da djecu na najbolji način može naučiti aktivno korišćenje bosanskog jezika. To je bila prva faza. Ovo smo radili sa stručnom saradnicom koja dizajnira metode nastave za vodeći internacionalni univerzitet u Dubaiju“, pojašnjava Fazlić.

Roditelji su najvažnija karika u ovom projektu, njihove potrebe prate i osluškuju nastavnice.

„Važno je istaknuti, da osim na časovima, djeca imaju priliku raditi i kod kuće, uz pripremne sadržaje za čas kroz koncept obrnute učionice i zadaće, te od ovog ciklusa i vježbanku koju smo pripremili za svaki čas. Na časovima je akcenat na konverzaciji između učenika (grupni časovi), te učiteljica i učenika (individualni časovi). Sada već imamo nekoliko godina iskustva i radimo na širenju te stalnom poboljšavanju ponude kroz povratne informacije od roditelja i djece“, kaže Lemana, jedna od nastavnica u školi „Tako Lako“.

Povezani članci