O zarukama, vjenčanju i mehru u islamu
Zaruka
Najbolji način dokazivanja ozbiljnosti neke veze je zaruka. U tom slučaju mladić treba da vidi djevojku, ali sve mora biti u granicama islamskih propisa. Doduše, ima razilaženja među učenjacima: šta, tom prilikom, ima pravo da vidi mladić kod djevojke koju zaručuje.
To se svodi od slobodnijeg viđenja njenog tijela, kose i sl. Do viđenja samo lica i ruku do šaka. Uglavnom, većina islamske uleme smatra da svako viđenje drugih dijelova tijela, izuzev lica i šaka, vodi ka razbuktavanju strasti i bliži ih nemoralu. (Vidi o tome: dr. Vehbe ez- Zuhajli)
Viđanje i upoznavanje budućih supružnika mora biti u suglasju s propisima islama. Ne mogu se osamljivati ni kada se ispune zaruke, sve do samoga čina braka, shodno Vjerovjesnikovim, s.a.v.s, riječima, koje prenosi Džabir, r.a: Ko vjeruje Allaha i Sudnji dan, neka se ne osamljuje sa ženom- ukoliko nema sa njom mahrem-jer je, u tom slučaju, sa njima šejtan. (Hadis bilježi Imam Ahmed u Musnedu)
Ukoliko neko želi detaljnije i intimnije informacije o budućoj izabranici onda će poslati neku ženu da to, na prikladan način, ispita, kao što je učinio Poslanik, s.a.v.s, kada je poslao Ummu Sulejm, r.a. da ispita pojedinosti o jednoj ženi za koju je bio zainteresiran. (Ovu predaju bilježi Ahmed)
Naša praksa poprilično je daleko od tih Poslanikovih, s.a.v.s, riječi. Nažalost, osamljivanje mladića i djevojaka je postala, gotovo, normalna stvar. Otuda se, onda, nije čuditi rapidnom porastu nemorala i nemoralnih među našim mladim. Treba pokušati mijenjati te navike utemeljene na neislamskoj praksi i, što je moguće više, približiti se islamskim preporukama u tom domenu.
Zabranjeno je zaručivati osobu koja je već zaručena
Grijeh je zaručiti djevojku koja je već zaručena. Ibn Omer, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, upozorio: Neka se ne nadmeće neko od vas u kupoprodaji drugoga, niti u zaručivanju, ukoliko je njegov brat djevojku već zaručio, sve dok mu on ne dozvoli. (Hadis bilježe Buhari u Sahihu)
Čin vjenčanja
Najbitnija stvar prilikom sklapanja braka je ponuda i prihvatanje, tj. da muškarac ponudi ženi brak a ona to prihvati. To moraju čuti dva svjedoka, kako bi, u slučaju bilo kakvog nesporazuma, mogli potvrditi da su njih dvoje bili vjenčani. Djevojka treba dobiti dozvolu roditelja ili staratelja za udaju. Obaveza je to po svim imamima, izuzev Ebu Hanife. To se temelji na Poslanikovim, s.a.v.s, riječima, koje prenose Aiša i’Imran, r.a: Nema braka bez staratelja i dvojice pravednih svjedoka! (Hadis bilježi Bejheki u Sunenu)
Lijepo bi bilo da vjenčanje bude petkom, ili uoči petka, ili na Bajram, kako je preneseno od prvih generacija. (Uporedi: mr. Muharem Štulanović) Poželjno je da sklapanje braka bude u mjesecu ševvalu, na temelju hadisa Aiše, r.a, koja prenosi: Allahov Poslanik, s.a.v.s, oženio se mnome u ševvalu. U ševvalu mi je prišao u postelji. Inače, Aiša, r.a, preporučivala je ženama da stupaju u bračnu i intimnu vezu upravo u mjesecu ševvalu. (Hadis bilježi Tirmizi u Sunenu)
Mehr-vjenčani dar
Mehr je vjenčani dar koji je muž dužan dati ženi prilikom stupanja u bračnu zajednicu. Allah Uzvišeni to naređuje u Kur’anu: I draga srca ženama vjenčane darove njihove podajte. (En-Nisa)
Aiša, r.a, je na upit Ebu Seleme b. Abdurrahmana odgovorila da je Poslanikov,s.a.v.s, mehr bio pet stotina dirhema/srebrenjaka. (Hadis bilježi Muslim u Sahihu). Inače, Allahov Poslanik, s.a.v.s, preporučivao je ženama da traže što manji vjenčani dar, kako to ne bi bila smetnja formiranju bračne zajednice. Tako je jednom ashabu preporučio da nađe makar metalni prsten kako bi ga vjenčao sa njegovom izabranicom, a kada ni to nije našao, preporučio mu je da on nju pouči ono što zna iz Kur’ana i da mu to bude vjenčani dar! (Vidi o tome hadis koji bilježi Buhari u Sahihu)
Vjenčani dar je pravo žene i ona to pravo treba koristiti. Naravno, ako je čovjek imućniji, od njega može tražiti i veći mehr. Ustvari, mehr je jedna od garancija za očuvanje braka. Ukoliko čovjek dadne dobar vjenčani dar, daleko teže će se odlučiti za razvod braka, jer će svakim razvodom materijalno puno izgubiti. To je jedna od metoda očuvanja braka.
Natavit će se…
Izvor: Brak i intimni odnosi u Islamu
Autor: Šefik Kurdić
Za Akos.ba pripremila: Arnela M.