Islamske teme

O novotarijama u vjerovanju i u djelima

U islamskoj terminologiji postoji pojam bid’ata. Pod tim se misli na novotarije koje su ljudi izmislili i pridodali vjeri, svejedno, radilo se o novotariji u oblasti vjerovanja, koja se naziva „novotarijom u riječima“ ili pak o novotariji u oblasti djelovanja, koja se naziva „novotarija u djelima“.

Taj se haram razlikuje od običnih nepokornosti. Njen počinilac se njome nastoji približiti Uzvišenom Allahu i vjeruje da mu se njome pokorava i obožava Ga, i ta novotarija je po tome opasna.

Novotarija može biti:

1. Uvjerenje koje je suprotno istini kojom je Allah dž.š., poslao Svoga Poslanika i poslao Svoje knjige, i to je novotarija u vjerovanju ili riječima, a njeno ishodište je govor o Allahu dž.š., bez znanja. To se ubraja u najveće grijehe. Ibn Kajim kaže da je taj haram veći od svih drugih, kao što Uzvišeni Allah kaže: Reci: „Gospodar moj zabranjuje razvrat, i javni i potajni, i grijehe, i neopravdanu primjenu sile, i da Allahu smatrate ravnim one za koje On nikakav dokaz objavio nije , i da o Allahu govorite ono što ne znate.“
U ovu vrstu harama spada i zabranjivanje, bez dokaza, onoga što je Allah dž.š., dozvolio, kao što Uzvišeni kaže: Reci: „Kažite vi meni zašto jednu hranu koju vam Allah dž.š., daje smatrate zabranjenom a drugu dopuštenom? Reci: „Da li vam je prosuđivanje o tome Allah dž.š., prepustio ili o Njemu laži iznosite?“

2. U obožavanju Uzvišenog Allaha na način i u formi koje On nije propisao: „Zar oni da imaju bogove koji im propisuje da vjeruju ono što Allah dž.š., nije naredio?“
U hadisu stoji: „Klonite se novotarija, jer svaka novotarija vodi zabludi.“ 
„Ko ovoj našoj vjeri pridoda novotariju koja joj ne pripada, ta stvar je odbačena.“

Te dvije vrste bid’ata (novotarija) su prisno vezane jedna za drugu, kao što kaže učenjak Ibn Kajjim, i vrlo rijetko se jedna od njih može od druge razdvojiti. Neki od njih kažu: „Udavala se bid’at riječi za bid’at djelo, pa su se mladenci zabavili vjenčanjem i ništa ih ne iznenađuje osim djeca bluda koja zaživiše u zemljama islama; utječu se od njih, ljudi i zemlje Uzvišenom Allahu.“

Šejhul-islam Ibn- Tejmi rekao je: „Oženilo se sušto nevjerstvo razvratom zvanim bid’at, pa se iz tog braka rodila propast ovog i drugog svijeta.“

Iblisu je bid’at draži od nepokornosti zbog toga što on proturiječi vjeri, a njen počinilac se za nju ne kaje i ne napušta je, nego druge njoj poziva. On u sebi sadrži priznavanje onoga što su odbacili Allah dž.š., i Njegov Poslanik, s.a.w.s., odbijanje onog što su oni prihvatili, prijateljstvo sa onim koga su oni uzeli za neprijatelja, neprijateljstvo prema onome koga oni smatraju prijateljem, potvrđivanje onoga što su oni porekli i poricanje onoga što su oni stvorili.“

Nisu svi bid’ati u istoj ravni. Postoji teški vid bid’ata, blaži oblik bid’ata u kome nema razilaženja i za koji se svi slažu da je bid’at, kao što postoji i bid’at  za koji neki kažu da on to nije.

O raznim vrstama i primjerima bid’ata koje ljudi prakticiraju pisaćemo uskoro, ako Bog da.

Izvor: „Razumijevanje prioriteta“, autor: Jusuf el-Karadavi

Za Akos.ba prilagodila i pripremila: Emina Kahvić

Povezani članci