O etičnosti Muhammeda, a.s.
Vanjska ljepota koju je posjedovao Muhamed a.s. odražava i njegovu unutrašnju vrijednost, jer ga je Uzvišeni stvorio potpunog, sa prirodnim i moralnim kvalitetima.
Njegova najdraža supruga hazreti Aiša kaže da je njegov karakter bio Kur’an. U svim hadiskim predajama posebno se ističu osobine poniznosti i Poslanikove blagosti. Uz to navode se i njegova ljubaznost i čest prijatan osmijeh s kojim bi očaravao druge i plijenio pažnju njegovih sagovornika.
Uvijek je bio ljubazan i obazriv prema slabima, siromašnima i na tu ljubaznost je pozivao i svoje ashabe. Upućivao je ashabe da ne omalovažavaju ovaj svijet, koji je Bog stvorio i dao čovjeku na raspolaganje. Postoji predanje koje nam kaže da je ,,Ovaj svijet polje za sijanje i pripremanje za budući (zagrobni) život.” Svako djelo koje čovjek na ovom svijetu ”posije” imat će svoje plodove na budućem svijetu.
Ashabi pripovijedaju da Poslaniku ne bi niko došao sa nekom molbom, a da ona ne bi bila ispunjena ili da bar Poslanik ne bi težio da je ispuni ili da čovjeku dadne toplu ljudsku ljubaznu riječ. Njegova ljubaznost i velikodušnost obuhvatala je sve. On je bio i kao otac i kao drug i kad brat svojim ashabima.
Bio je jako skroman i cijenio je skromnost. Skromnost i umjerenost protežirao je u svemu. Međutim, naglašavao je da vjernik ako može da stekne bogatstvo, neka to i učini, ali da ga to bogatstvo ne učini pohlepnim, već je potrebno da svoj imetak dijeli i pomaže drugima.
Poslanik je bio srdačan prema svim živim bićima. Posebice je cijenio stare i bolesne, ali i djecu. Prenosi se da bi se počesto selamio s djecom i ponekad se poigrao sa njima. Zagovarao je ljubav prema životinjama naglasivši da će čovjek biti nagrađen ako nahrani i napoji bilo koje biće koje ima dušu.
Poslanikova sposobnost da ovosvjetsko i duhovno poveže jedno s drugim dokaz su njegovog visokog ranga. Naredio je muslimanima da žive život na ovome svijetu u svom punom kapacitetu, šireći dobro a suzbijajući zlo, te se tako trudeći da zarade što veći broj sevapa i da naprave koristan i neophodan balans između dunjalučke i ahiretske dobiti. Poslanik a.s. nas je naučio da svoje vrijeme trošimo radeći postupke koji će nas vodit ugodnom dunjalučkom životu, ali i postupke koje će nam istovremeno donijeti ahiretsku nagradu.
Poslanik a.s. je posebno bio izričit u poštivanju prava žena obavezujući muslimansku zajednicu da ženi da prava koja joj sam Kur’an propisuje. Naredio je muškarcima da žene cijene poput svojih majki, sestara i tetki, naglasivši da je takav odnos stroga obaveza. Hadisom u kojem kaže da Džennet leži pod majčinim nogama jasno je pokazao koliko islam protežira prava ženskih bića i kakvo im mjesto propisuje. Svojom ljubavlju prema svojim suprugama, te svojim kćerkama pokazao je ashabima kako i koliko trebaju cijeniti ženska bića.
Što se tiče odnosa između politike i religije Poslanik nas je podučio da musliman državnik u isto vrijeme može i treba biti i dobar političar i dobar otac i dobar muž i dobar vjernik. Naučio nas je da jedna ličnost koja posjeduje visoke moralne kvalitete u isto vrijeme može biti i religijski i politički zvaničnik, jer je nezamislivo da muslimanski državnik koji se bavi aktivnim političkim životom ne bude i dobar vjernik praktičar.
Iznesene etičke vrline Poslanika a.s. treba da krase i sve sljedbenike Allahovog Poslanika a.s., jer je to garant spasa i uspjeha i na dunjaluku i na ahiretu. Muslimani odgajaju svoju omladinu da slijede uzoritog Muhammeda a.s. i da u svijetu šire ljubav, optimizam i međusobno povjerenje i razumijevanje.
Islamska tradicija nas uči da budemo uvijek na usluzi društvenoj zajednici, a uz to i da, pored šire društvene zajednice, koristimo i sebi i svojim najmilijima.
Za Akos.ba pripremila: Adisa Omerbašić