Islamske temeU Fokusu

Kako realizovati online mekteb u vremenu izolacije?

Novi izazovi traže nove odgovore. Mnogo je lakše kada promjenu okolnosti nismo dočekali zatečeni i imamo opciju B.

Usljed pandemije korona virusa svjet se suočio sa izazovom kako bez fizičkog kontakta realizovati što više redovnih svakodnevnih aktivnosti u novim okolnostima. Riješenja se traže u digitalizaciji.

Učenici u Bosni i Hercegovini već treću sedmicu pohađaju online nastavu. Ovaj proces je pokazao niz slabosti sistema, realnog stanja tj. standarda građana, ali sa druge strane donio je drugačiju dinamiku i više prostora za inovacije.

Mektebska online nastava suočava se sa sličnim izazovima, a imami pojedinačno ili unutar medžlisa traže riješenja.

S druge strane na značaju su dobili raniji online projekti koji su olakšavali mektebsku nastavu kao što su web platforme sufara.ba i onlinemekteb.com.

Godišnje portal sufara.ba koristi oko 30.000 osoba

Za portal Akos.ba imam Ermin Zahirović, pokretač web platforme sufara.ba govori o svom projektu u kontekstu izolacije u kojoj se nalazimo usljed pandemije korona virusa.

„U mjesecu martu navršilo se devet godina od prve promocije jednog od najuspješnijih online projekata Islamske zajednice u BiH, projekta pod nazivom  Sufara.ba. Ovaj projekat nastao je u Medžlisu IZ-e Kakanj kao odgovor na potrebu da se ide u korak s vremenom i da se odgovori na izazove i potrebe koje imaju današnja djeca i roditelji, ali i  imami u mektebima. Projekat se sastoji od priručnika u printanom izdanju, čije je autor Asim ef. Hasanspahić, zatim od interaktivnih animacija i web portala Sufara.ba koje je priredio Ermin ef. Zahirović te od istoimene aplikacije za mobilne telefone koju je prema postojećim animacijama uradio studio Tesnim.“, prisjeća se ef. Zahirović.

Ovaj projekat je rezultat poticajne radne atmosfere u Medžlisu Kakanj koja se očituje kroz podršku mladim i inovativnim imamima.

„Kada iz današnje tačke gledišta pogledamo ovaj projekat možemo vidjeti koliko je bio ispred vremena i  koliko je važno za svaku organizaciju kreirati okruženje koje podstiče mlade i nadarene ljude da daju od sebe više nego se od njih očekuje. Samo u takvim sredinama mogu nastati značajne inovacije i iskoraci u radu“, smatra Zahirović

Godišnje na ovom portalu sufaru uči u prosjeku oko 30.000 osoba, a u vrijeme ove pandemije posjete na portalu su se značajno povećale.

S obzirom na brzi razvoj tehnologija ovakvi projekti traže stalno ulaganje i praćenje komunikacijskih trendova.

„Tehnologija u kojoj su kreirane animacije koje još uvijek možete koristiti na websajtu je na izmaku. Do kraja ove godine bit će obustavljen Flash sadržaj na internetu i već sada da biste ih koristili potrebno je da u vašem web pregledniku date dozvolu za otvaranje flash datoteka.

Do prije nekoliko mjeseci bila je dostupna i aplikacija na google play store, ali je kompletan projekat bio izložen jakom hakerskom napadu te aplikacija još uvijek nije vraćena na Play store, ali se može downloadovati na websajtu.

Izdavač aplikacije je Islamska zajednica BiH, Medžlis Kakanj, dizajn i implementacija je djelo Tasmim studija Sarajevo, a projekat su pomogli: Uprava za vjerske poslove Rijaseta IZ-e u BiH, Muftijstvo sarajevsko i Islamska zajednica Bošnjaka u Švedskoj.

Ovih dana Ermin efendija priprema i video objašnjenja lekcija koja će olakšati roditeljima i djeci, a nada se da će do kraja godine animacije preraditi u novijoj tehnologiji koje će biti lakše dostupne korisnicima.

Onlinemekteb –  dopunska platforma mektebske nastave

Uprava za vjerske poslove Islamske zajednice u BiH tokom 2015. godine krenula je u realizaciju projekta pod nazivom Onlinemekteb.

Idjeni pokretač i koordinator projekta je Sabahuddin ef. Sijamhodžić, imam džemata Gazi Alijin mesdžid iz St. Gallena, Švicarska.

Onlinemekteb zamišljen i koncipiran kao dodatni ili dopunski program klasične mektebske nastave, a znajač ovog projekta u vremenu pandemije korona virusa je nemjerljiv.

Na pitanje portala Akos.ba kakva je reakcija korisnika u vrijeme izolacije imam Sijamhodžić kaže da je interesovanje povećano, ali generalno postoji strah od novih tehnologija i programa za učenje i nespremnost da se investira malo vremena da se upozna sistem rada onlinemekteba.

Edukativna platforma Moodle se koristi kao osnova za Onlinemekteb, a ovu platformu u godini pokretanja  online mekteba koristilo je više od 70 miliona osoba.

„Jednostavnije je reći – ja to ne mogu ili nije to za mene ili neće to djeca – i nastaviti korsititi jednostavnije komunikacijske kanale viber, whatsapp i držati sastanke na Zoom“.

Sturktura Onlinemekteba je utemeljena na Nastavnom planu i programu za mektebsku nastavu Islamske zajednice u BiH.

„U edukaciji djeteta je primarna uloga roditelja. Kreiranje radnih navika kod djece nije nimalo lahko.  Najbolje je da u prvim godinama raditelji „uče“ s njima. Jednako tako i kod Onlinemekteba potrebna je roditeljska pomoć za djecu do trećeg razreda. Vjerovatno će neka djeca i ranije se osamostaliti u korištenju onlinemekteba, a neka kasnije. I sam sam roditelj i znam da s djecom nije lahko. Onlinemekteb prati sve aktivnosti korisnika, te tako roditelj može da zna kada i koliko dugo je njegovo dijete koristilo Onlinemekteb, koje je vježbe radilo, kakve je rezultate postiglo,… Ove informacije mogu biti od velike važnosti za roditelje i muallime,“ kaže na kraju razgovora za Akos.ba imam Sijamhodžić.

Ranije smo pisali iskustvu rada na online mektebu Salih ef. Ćate iz Vogošće.

Mnogi imami su bili zatečeni stanjem nastalim usljed pandemije korona virusa, ali su se brzo organizovali i našli načina da se mektebska nastava organizuje u „virtualnom svijetu“.

Takav je i Muhamed ef. Tvrtković, imam u Bosanskoj džamiji u Sarajevu koji preko aplikacije Zoom  realizuje mektebsku online nastavu, druži se sa djecom, šalje im počne priče, elektronske ilmihale, radne materijale..

“Ovo nije vrijeme za odmor, ovo je vrijeme kada se moramo dodatno potruditi i biti pri ruci našim mekteblijama za sve što im treba. Sada moramo biti bliže djeci nego prije” rekao je za portal Akos.ba ef. Muhamed.

Mektebska online nastava i u dijaspori

Uprkos novim uvjetima života, džemat Hidaja iz Minhena se odlučilo da ne prekida izvođenje mektebske nastave sa djecom, te su mektepsku nastavu organizovali online.

“Kao odgovorni vjernici, prije svega, te kao odgovorni muallimi, a slijedeći instrukcije nadležnih institucija države, prije svega reisul-uleme i vjersko-prosvjetne službe, organizirali smo nastavu putem interneta. Muallimi su pristupili realizaciji nastave na razne načine, od nastave putem aplikacije zoom, viber, Messenger i Watsapp aplikacije do snimanjem nastavnih jedinica i distribuirajići ih u grupe djece i roditelja itd. Putem nekih aplikacija muallimi imaju mogućnost da međusobno komuniciraju, vide se, što predstavlja veliki interesant kod djece. Na isti način djeca pohađaju i školsku nastavu, tako da nema problema sa ovim vidom nastave, jer već su savladali sve poteškoće i naučili kako da koriste pomenute platforme, što nam je u velikoj mjeri olakšalo izvođenje nastave”, istakao je mr. sc Damir-ef. Babajić, koordinator nastavnog vijeća džemata Hidaje.

On je još istakao da je osnovna misija imama i muallima zasigurno mektepska nastava, te da je izuzetno važno održavati kontinuitet nastave i usvajanje gradiva, kao i motivacijski djelovati na djecu i roditelje u ovim, za nas, izuzetno teškim vremenima, a to uspijevamo približavajući im razne  sadržaje.

Moram istaći i podatak da je od ukupno upisane djece, njih 278, veliki broj pristupio online nastavi, na razne načine, te da su sa oduševljenjem prihvatili i roditelji i djeca ovaj način rada-ističe Babajić.

Mnogi imami, medžlisi i institucije u okviru Islamske zajednice su odgovorile izazovu i našle modele kako realizovati aktivnosti u datim okolnostima.

Iz Gaz Husrev-begove medrese su objasnili da ova medresa ima iskustvo online nastave od 2017. godine, dok su sa Fakulteta islamskih nauka poručili da FIN od ranije ima e-platformu.

Iz Medžlisa Sarajevo su obavjestili da online mektebska nastava se realizuje putem platforme e-mekteb.

Iz izloženog jasno se vidi da na terenu postoje parcijalna riješenje ili integralna riješenja koja nisu prepoznata.

Nadamo se da će institucije naše Islamske zajednice nakon ovog iskustva prići iznalaženju sistemskog riješenja za izvođenje online mektebske nastave jer za njom ima ogromna potreba i u normalnim okolnostima.

Za Akos.ba piše: Voloder Sanadin

Povezani članci