Kako (ne) koristiti Facebook po sunnetu?
Često puta, ma šta radio, zapitam se da li bi Poslanik Muhammed, s.a.w.s postupio tako, i ako bi, zašto bi, i obratno?
To je jednostavno nacin na koji ja osobno pristupam situacijama koje me okruzuju, jer slijediti sunnet Poslanika a.s u vecini slucajeva ne znaci govoriti o njemu, nego ga primjenjivati u svakodnevnim aktivnostima. Sunnet je, mozemo slobodno kazati , umjetnost, jer pravi poznavaoc sunneta nam predocava sunnet u punom smislu, bez da puno o njemu kazuje. Tome i predaja koja kazuje da Omer r.a nikada ne bi naucio novi ajet iz Kur’ana, a da ne bi shvatio u potpunosti predhodni ajet i implementirao ga u svoj zivot.
Danas pak imamo mnogo onih koji poznaju Kur’an i hadis, ali malo onih koji su ih primjenili i shvatili pravu srz.
Cemu ovaj uvod?
Svjesni smo nase svakodnevnice i onoga od cega se ona sastoji. Drustvene mreze, a poglavito mislim na Facebook, uveliku su se uvukle u svaku poru nasih zivota i tesko da bilo tko od nas moze zamisliti dan bez da otvori facebook i prolista nedavna desavanja svojih prijatelja.
Da bismo shvatili ovu temu, moramo prvo razmisliti o dvije stvari. Prva je, sta Facebook zeli od nas i koji su mu ciljevi, a druga, nasa uloga na Facebook-u i njegova primjena.
Sta Facebook zeli od nas?
Prvobitna uloga ove drustvene mreze bila je povezivanje prijatelja i odrzavanje kontakata, ali s godinama ona prerasta u centar svih desavanja, tako da je postala jedna prava mala globalna mahala gdje se u svakom trenutku mozemo obratiti bilo kojoj osobi, ma gdje ona bila na kugli zemaljskoj.
Naravno, facebook je dosta pridonio napretku u komunikaciji i odrzavanju dalekih veza koje su bile teze izvodive tj. skuplje prije njegova osnutka, ali ako pogledamo sa drugog aspketa primjenjivanja ove drustvene mreze, uvidjet cemo da tzv. privatnost ne postoji, i to ne facebook-ovom krivicom, nego nasom! Da li je to zapravo i bio cilj? Otrkivanje tudje privatnosti javnosti? Zasto da ne. Osnivaci su iskoristili ljudske slabosti (ogovaranje, hvalisanje, tracanje itd.) u svoju korist, i na tome danas pozamasno zaradjuju. Do prije toga, mnogi su skrivali privatnosti svojih domova i stosta drugoga od lica javnosti, i mozebit da je to izmedju ostalog bio jedan od razloga stabilnijeg morala u drustvu. Ali, helem nejse.
Ovo nece biti jos jedan tekst o onima koji se skrivaju iza svojih ‘’Ebu nadimaka’’, jer to je tema za sebe i to je odraz osobe koja se krije iza nadimka za kojeg zeli da bude, ali nije, pa mu facebook dodje kao mjesto gdje to moze biti. Razlog zbog kojeg ovo pisem je zapravo nesto drugo i to se tice nase uloge na facebook-u i tome kako ga koristimo, tj nase (ne)svjesnosti onoga sto objavljujemo.
Vjerujem da cu naici na mnoga neslaganja sa svojim razmisljanjima, ali kao sto rekoh na pocetku ovog teksta, uvijek se vodim time da li bi Poslanik a.s tako postupio pa tome i ovo iznosenje mojih misli.
I sam sam cesto upadao, i upadam, u ‘’zamku’’ objavljivanja na facebook-u i nerazmisljanjem o tome sta bi to moglo prouzrokovati, ali evo pitam vas, slobodnog razmisljanja, da li bi Poslanik a.s da je u nasem vremenu prvenstveno koristio facebook? Ako bi, kako bi ga koristio? Da li bi Poslanik a.s objavljivao slike razne hrane iz razlicitih restorana, a znamo za hadis u kojem kaze: “Nije musliman onaj ko zanoci sit, a njegov komsija gladan“? Da li bi se oznacavao po razlicitim restoranima? Da li bi objavljivao slike svoje nove markirane robe, svog novog auta, svoje nove frizure, mobitela? Itd, itd, itd..
Ne razmisljamo o tome da mozda neki od nas to sebi ne mogu priustiti, i da ovakvim ‘’sitnim’’ (ne)djelima cinimo drugu osobu nemocnom i potistenom u ionako mozda teskoj financijskoj situaciji. Ne zelim nikome ovim tekstom govoriti gdje da jede i sta, gdje da se oblaci, sta da kupuje itd, ali zelim ukazati onima koji ne razmisljaju o svojim postupcima na to da postoji mogucnost da nekoga svojim postupkom ucine manje vrijednim, pa i ljubomornim, i da se paze toga jer Allah dz.s ce nas pitati i za ono sto radimo na facebook-u.
U ono sto sam siguran je to da Poslanik a.s tako ne bi postupao.
Za Akos.ba piše: Idriz Hasanović, Oman