Islamske temeU Fokusu

Islamski bonton: Kognitivna i socijalna empatija

Pridržavajmo se sunneta Resulullaha s.a.v.s., jer nas njegov sunnet čini pristojnim, učtivim, čistim, urednim, ali najbitnije od svega, bliskim našem Gospodaru.

Mnogi teolozi, profesori islamskih nauka, i svi oni koji se bave detaljnim proučavanjem islama, islamskih propisa i načela, zaključit će kako islam nije religija obreda, islam je religija koja se proteže kroz sve segmente čovjekovog života, islam ne treba da se praktikuje nego da se živi. Islam čovjeka upoznaje kako da kroz sve životne situacije prolazi na najbolji i najispravniji mogući način. Pored toga, on upotpunjuje najljepše i najplemenitije osobine ljudske osobine, i kanališe ih ispravnim putem.

I sam Poslanik, s.a.v.s. je rekao Poslan sam da upotpunim plemenite osobine. Kao i hadis u kojem nam je ostavio motivaciju i cilj kojem vjernik kojem treba da teži Najbolji čovjek je onaj najljepšeg morala – ponašanja. A da islam nije samo u džamijama, na postekijama, na bajramima i džumama, nego je to cjelokupan čovjekov život, njegova kognitivna empatija (Poslanik s.a.v.s. je govorio jezikom razumljivim sagovorniku, i to i nama preporučio); njegova socijalna empatija (Niko neće biti potpun vjernik sve dok ne bude drugom želio ono što želi sebi), njegova empatička briga (Allah je na pomoći svome robu, dokle god je rob u pomoći svome bratu).

Zbog svega navedenog potrebno je upoznati se sa etičkim kodeksom propisanim svim vjernicima. I u tome se krije jedan od dokaza savršenosti islama kao jedine ispravne religije, budući da se kroz ajete i hadise, uređuje u potpunosti život vjernika, i zalazi u najsitnije detalje njegovog života, te kroz zabrane i naredbe, pojašnjava i olakšava svaki njegov korak, ali pokazuje i brigu za cijelo društvo.

Ponašanje u toaletu

Vjernicima se naređuje pranje spolnog organa i otklanjanje nečistoća nakon velike i male nužde. Obavljanjem male nužde sjedeći, vjernici se čuvaju nečistoća koje se ne mogu u cijelosti očistiti ukoliko se to ne obavi sjedeći. Spomenuto pranje poslije nužde se obavlja isključivo lijevom rukom, budući da je u islamu desna rezervisana za rukovanje s ljudima, jelo, piće i sl. A i nakon obavljene nužde obavezno je pranje ruku. Posljednji događaji vezani za korona virus pokazali su nam kolika je važnost čuvanja od svih tjelesnih nečistoća, a koje islam strogo naređuje. Zabilježeno je da je Poslanik s.a.v.s. rekao Čuvajte se dva prokletstva. Ashabi upitaše Šta su dva prokletstva, Allahov Poslaniče? Odgovorio je Obavljanje nužde na mjestu kuda ljudi prolaze i u hladu gdje sjede.

Osman r.a. je rekao Nikada nisam dodirnuo svoj spolni organ desnom rukom, iz poštovanja prema Poslaniku s.a.v.s., nisam želio da dodirujem njegove mubarek ruku istom rukom kojom sam dodirnuo svoj spolni organ.

Ponašanje tokom jela

Kako je već spomenuto, obaveza je hranu jesti desnom rukom, budući da je ona sačuvana od mnogih nečistoća koje se otklanjaju lijevom rukom. Također, Resulullah s.a.v.s. je rekao da kada se jede za sofrom, jede se ispred sebe, ne jede se vrela hrana, ne uzimaju se krupni zalogaji. Tako da i to daje potporu pristojnom i kulturnom ponašanju muslimana. A po pitanju hrane, putem hadisa Poslanika s.a.v.s., naređuje se održavanje zdravih komšijskih odnosa, tako što vjernik neće dozvoliti da u postelju legne sit, dok je njegov komšija gladan.

Ponašanje u društvu

Prenosi se da je Poslanik s.a.v.s. rekao Kada neko od vas zatraži dozvolu za ulazak tri puta, pa mu se ne dozvoli, neka se vrati. Prije svega traženje dozvole za ulazak otklanja sve neugodne situacije u kojima bi se vlasnici kuća mogli naći. Ali pored toga, ograničavanje traženje dozvole za ulazak na tri puta, spriječava vlasnika kuće da laže, petlja i izmišlja u trenutku kada ne može primiti nekoga u svoju kuću. A budući da djeca u velikoj mjeri svoje ponašanju formiraju na osnovu onoga što vide od svojih roditelja, takvo postupanje bi ih učilo lažima i svime što je zabranjeno u islamu, a moralno neprihvatljivo.

Prilikom dolaska u društvo, obaveza je poselamiti prisutne, sjesti na mjesto koje je slobodno, a nipošto ometati prisutne.

A i u boravku društvu, vjernici imaju određene zabrane koje ih uče pristojnosti. Jedna od tih je zabrana sjedanja između dvije osobe osim s njihovom dozvolom. Također, Poslanik s.a.v.s. je rekao Nije dozovljeno da dvojica tihu pričaju u prisustvu trećeg. Na sijelima se zabranjuje nepristojan govor, prenošenje tuđih riječi, tračanje i ogovaranje. A po završetku sijela obaveza je podzraviti se s onima oni koji ostaju, budući da drugi selam nije ništa manje vrijedan od prvog.

Islam nam posebno ističe vrijednost ispravnog ophođenja prema nemoćnijim članovima društva, u hadisu u kojem je Poslanik s.a.v.s., rekao Ne pripada nama onaj ko nema samilosti prema mlađima, i ko ne poštuje starije. Jedne prilike kod Poslanika s.a.v.s. su došla dva brata da mu ispričaju neki događaj koji im se desio, te je mlađi brat počeo da priča prvi. A Poslanik s.a.v.s., da bi nas naučio pristojnosti i poštivanju starijih rekao mu je Daj prednost starijem.

Još neka od dimenzija lijepog ponašanja, islamskog bontona je i briga za prirodu i okoliš. To nam potvrđuje i predaja u kojoj se navodi da onaj ko se u vrijeme nastupanja Sudnjeg dana zadesi sa sadnicom u ruci, neka je zasadi, ili u hadisu koji je zabilježen da je prije jedne od bitaka Resulullah s.a.v.s. izričito zabranio ashabima da uništavaju biljke i sva druga prirodna bogatstva.

Zaključak

Islam je jedina ispravna religija, religija koja nema nedostataka. Obaveza vjernika je da uče o svojoj vjeri, i pridržavaju se svih naredbi i zabrana, jer sve što nam je naređeno i sve što nam je zabranjeno, u našu je korist, a nikako na našu štetu.

Pridržavajmo se sunneta Resulullaha s.a.v.s., jer nas njegov sunnet čini pristojnim, učtivim, čistim, urednim, ali najbitnije od svega, bliskim našem Gospodaru.

Piše: Nazif Prentić

Akos.ba

Povezani članci

Back to top button