Umjetnost

Islamic Arts Magazine: Najbolji magazin za islamsku umjetnost u svijetu – Made in BiH

“Islamic Arts Magazine” internetski je magazin na engleskom jeziku i zajednički projekt Kenana Šurkovića i njegove supruge Elvire Bojadžić. Njih dvoje su život posvetili umjetnosti. Elvira je grafički dizajner, a Kenan historičar umjetnosti. Oboje su zaljubljeni u islamsku umjetnost

 

Piše: Adnan Bajrić

 

Kenan Šurković je glavni i odgovorni urednik “Islamic Arts Magazina”. Prema njegovim tvrdnjama, ovaj magazin trenutno je magazin broj jedan za islamsku umjetnost u svijetu. “Shvatili smo da u svijetu ne postoji internetski magazin o islamskoj umjetnosti koji bi obuhvatio tradicionalne i moderne oblike izražavanja, pa se 2009. godine javila ideja da pokrenemo ovaj projekt. Na početku su reakcije bile pozitivne i vremenom je broj čitatelja stalno rastao”, kaže za Novo vrijeme Šurković ističući da ga je islamska umjetnost privukla u perodu rata u Bosni i Hercegovini (1992–1995).

“To zanimanje je prvo bilo na teorijskoj osnovi, a kasnije sam elemente islamske umjetnosti počeo primjenjivati i u slikarstvu. S obzirom na to da se danas uglavnom bavim konceptualnom umjetnošću, pokušavam obrađivati neke teme vezane za društveni položaj muslimana u svijetu.”

Kao magazin nametnuli su veoma visoke standarde. Želja im je i rade na tome da organiziraju dopisništva iz svjetskih centara od posebne važnosti poput Londona, Istanbula, Kaira, Teherana, Dubaija i Kuala Lumpura. Cilj je pomicati granice i još snažnije promovirati islamsku umjetnost u svijetu. U narednoj godini posvetit će se i izdavanju elektronskih knjiga o temama islamske umjetnosti. Jedan takav projekt je elektronska knjiga “Istanbulske džamije”.

“Sarađujemo s više od sedamdeset muzeja i galerija u svijetu koji posjeduju velike kolekcije djela islamske umjetnosti. Medijski smo partneri s umjetničkim festivalima puput Art Dubai, Abu Dhabi Art, MOCAfest London, HIPA Dubai, Islamic Art Festival Sharjah i All Arts Istanbul. Imamo saradnju i s nekim od najprestižnijih galerija u Dubaiju. U Evropi sarađujemo s galerijama koje su se specijalizirane između ostalog i za islamsku umjetnost: AB Gallery Zurich, Sabrina Amrani Gallery Madrid, Kashya Hildebrand London, MICA Gallery London i dr. Posebno nam je drago što imamo dobru saradnju s domaćim institucijama kao što su Muzej grada Sarajeva i Bošnjački institut.”

Poštovana i cijenjena umjetnost

Šurković je autor knjige “Ideja islamske umjetnosti” za koju kaže da se formirala odmah po dolasku islama na historijsku scenu. Prvobitna Poslanikova džamija u Medini trasirala je put razvoju arhitekture i pokazala kako treba izgledati molitveni prostor muslimana. Na osnovu tog prostornog plana formirala se arhitektura prvih islamskih dinastija. Veoma rano pojavila se i kaligrafija koja je zbog morfološke posebnosti arapskog pisma i najoriginalniji oblik islamske umjetnosti. Vremenom se taj formalni opseg širio pa je islamska umjetnost obuhvatila sve ono što vizuelna umjetnost inače obuhvata. Svako stoljeće dalo je svoj doprinos, a vrhunac je dosegnut u 16. i 17. stoljeću u vrijeme Osmanske, Safavidske i Mogulske dinastije.

18370b

“Danas je islamska umjetnost veoma poštovana i cijenjena s obzirom na to da se otvaraju novi muzeji ili neke veoma važne muzejske institucije kakve su Louvre u Parizu i Metropolitan Museum of Art u New Yorku”, napominje Šurković.

Islamska umjetnost u BiH

Dolaskom islama u Bosnu došlo je do velikih promjena na polju umjetnosti. Bosna je bila bijelo platno za osmanske umjetnike. Trebamo samo zamisliti situaciju u kojoj se iz temelja podižu novi gradovi. Ono što je pozitivno jeste što su Osmanlije te gradove odmah zamislili kao kulturne centre, a ne samo kao rubne dijelove imperije. U jednoj takvoj atmosferi umjetnost se brzo razvijala. Došlo je do veoma brzog prilagođavanja.

“Bošnjaci su islamsku umjetnost prihvatili kao svoju i na tom polju dali ogroman doprinos. Osmanska umjetnost ne bi bila onakva kakvu je danas poznajemo da nije bilo Bošnjaka. Cijela vojska naših umjetnika je već u 16. stoljeću radila u Istanbulu. Nakaš Osman i Nasuh Matrakči bili su osnivači osmanske minijature. Velik je broj naših kaligrafa koji su napravili veliki utjecaj i bili učitelji najvećim turskim kaligrafima. Posebno treba istaći da su pokrovitelji mnogih džamija u Istanbulu bez kojih se ovaj grad danas ne može ni zamisliti bili Bošnjaci poput Mehmed-paše Sokolovića, Rustem-paše, Sinan-paše, Gazi Ali-paše i drugih. Prema tome, možemo slobodno reći da su Bošnjaci velikim dijelom učestvovali u formiranju osmanske umjetnosti te da je osmanska umjetnost ujedno i nacionalna umjetnost Bošnjaka”, kaže Šurković ističući da je budućnost islamske umjetnosti u Bosni i Hercegovini prilično dobra, ali ne zbog podrške institucija, već zbog angažmana pojedinaca i nekoliko udruženja.

“Islamska umjetnost ne postoji kao praksa u našem školskom sistemu. Donedavno je prof. dr. Ćazim Hadžimejlić organizirao fakultativnu nastavu kaligrafije na Likovnoj akademiji koja je imala dobre rezultate. Ne znam funkcionira li to još i ima li zainteresiranih studenata. Kad je riječ o teoriji, historija islamske umjetnosti proučava se na Katedri za historiju umjetnosti na Filozofskom fakultetu. Mislim da se izučava i na Fakultetu islamskih nauka. No, sve to je nedovoljno.”

Kenan Šurković, historičar umjetnosti

Potpredsjednik ste i Udruženja umjetnika “Elif”. Čime se bavi ovo udruženje i koje su vam najvažnije aktivnosti?

Udruženje umjetnika “Elif” bavi se promocijom islamske umjetnosti. Osnovani smo 2008. godine i od rijetkih smo koji organizirano promoviraju islamsku umjetnost okupljanjem umjetnika, zatim izložbama članova udruženja, predavanja, kurseva i sl. Dosad smo izlagali u Sarajevu, Mostaru, Konjicu, Novom Pazaru, Beogradu i Istanbulu. Izložba naših umjetnika u Beogradu 2010. godine bila je prva izložba islamske umjetnosti u ovom gradu poslije mnogo godina. Iste godine smo imali izložbu u Istanbulu u okviru proglašenja tog grada kulturnom prestolnicom Evrope za tu godinu. Zahvaljujući Općini Ilidža dobili smo i prostor za atelje, što uveliko olakšava umjetnički rad našim članovima, jer je to mjesto gdje održavamo predavanja o temi islamske umjetnosti i kurseve ebrua.

 

Novo vrijeme

Povezani članci