Vi ste ovdje
Home > Duhovnost > Islamske teme > Hrana može uticati pozitivno ili negativno na kvalitet višedimenzionalnog pročišćenja u ramazanu

Hrana može uticati pozitivno ili negativno na kvalitet višedimenzionalnog pročišćenja u ramazanu

Prehrana je preširok pojam kojem se konačno s pravom pridaje puno pažnje. Polazeći od dvije važne stavke, da naše cijelo tijelo grade voda, proteini i masti, a u nešto manjoj mjeri minerali i vitamini i da nam ugljikohidrati obezbjeđuju energiju koja nam je neophodna da, ne samo svakodnevno nego svake minute psihofizički funkcionišemo, a njihovi izvori nisu ništa drugo do jednom rječju hrana, postavlja se onda pitanje gdje bismo je po prioritetima postavili?!

Dugi niz godina nismo dovoljno pažnje posvetili zdravoj prehrani i uporedo sa pojavom novih prehrambenih izazova i tehnoloških rješenja nismo držali fokus na pravilnom planiranju, mudrom izboru onoga što nam se nudi na tržištu, mjeri i broju obroka i sa razumne prehrane prešli smo na hranu sa fokusom na trenutni užitak. Srećom, nije samo do nas.

Da je i sama hrana u Ramazanu dio njegovog  koncepta i da za nju čak imamo i nagradu, govori nekoliko činjenica. Stvoritelj nam je dao kontrast sa dnevne na noćnu prehranu sa tačno određenim vremenom njenog konzumiranja. U kontrastima ili izlaskom iz ustaljenosti često leži uspjeh. Analizirajući prve aktivnosti vezane za čovjeka i njegovo bivstvovanje na Zemlji  vidjećemo da smo napustili Džennet zbog hrane koja je bila zabranjena prvom zemaljskom bračnom paru. Ako uzmemo u obzir zadnji objavljeni ajet, osim što se nalazi u suri (odlomku Kur'ana) koja se zove Trpeza opet govori o zabranjenoj hrani a potom Uzvišeni  Allah kaže: „Sada sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera…“ Vidimo ovdje početak i zaključak kroz Objavu našeg Stvoritelja koji najbolje poznaje naše potrebe. Doista će naš odnos prema vjeri, ljudima i samome sebi biti upotpunjen tek kada kvalitetno upotpunimo i prehranu, jednu od najvažnijih segmenata života.

Ono što je najuže vezano za prehranu u Ramazanu je dublja analiza do sad kvantitativno najčešće ponavljanog ajeta iz sure Bedemi: „O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kad hoćete molitvu obaviti. I jedite i pijte, ali ne pretjerujte. Allah ne voli one koji pretjeruju.“ S obzirom da smo sredini ovog ajeta poklonili dosta pažnje potrebno je da analiziramo njegov početak i kraj. Prvi čovjek je pogriješio sa zabranjenom hranom i Gospodar u ovom ajetu zazivajući nas Ademovim potomstvom podsjeća da ne učinimo isto kako ne bismo istu sudbinu dočekali, tj. progon iz ljepote ugodnog života u neizvjesnost, razočarenje, bolest itd. Zaključak ajeta je zapravo najvažniji kako bismo imali ključnu motivaciju nepretjerivanja u jelu. Zašto? Zato što nas naš Stvoritelj ne voli kada pretjerujemo. Doista je ovaj kraj ajeta toliko nadahnjujući a istovremeno i upozoravajući da vjernik ne može a da se ne slomi pred emocijom o kojoj smo ovisni, Njegovoj Uzvišenoj ljubavi.

Kako da pridobijemo najveću emociju, ljubav Našeg Stvoritelja, spomenutu u ajetu koji nosi suštinu cijele prehrane?

Do sad smo ponavljali da ne smijemo pretjerivati u hrani ali se sve zadržalo na riječima. Postoje dvije namirnice koje nam ne dopuštaju da upravljamo količinom zato što su pod uticajem ljudskog faktora izašle iz ravnoteže. To su šećer i bijelo brašno. Kada izrađujem ljudima jelovnike i kažem ovu preporuku često pitanje bude: Šta ćemo sad jesti? Od oko 150 namirnica koje možemo nabaviti na našem tržištu većina naših slatkih i slanih jela se fokusira samo na ove dvije. Te dvije namirnice su nam uništile maštovitost, raznolikost i kreativnost i to se odražava i na vrijeme između obroka, tj. naše druge aktivnosti, jer je hrana energija koja nas (ne)pokreće. Možemo ih smatrati manipulatorima kojih se moramo riješiti ukoliko želimo dobiti slobodu pristupa drugim zdravim namirnicama. U suprotnom se samo vrtimo u začaranom krugu i ne možemo ograničiti količinu hrane koliko god nam namjere bile suprotne jer ove namirnice upravljaju nama kroz podmićivanje trenutnim užicima koje njihovi sastojci obezbjeđuju.

Tijelo je najveći odraz našeg odnosa prema hrani jer je izgrađeno od nje. Pokušajmo pogledati u ovom Ramazanu šta nam naše tijelo govori. Ako primjećujemo određene nepravilnosti i promjene, tijelo nam zapravo šalje prve alarme da se uozbiljimo u odnosu prema sebi i svom psihofizičkom stanju, ali ne samo zbog sebe nego i njegove refleksije na našu porodicu i društvo. Nakon analize tijela i stanja u kojem se nalazimo imamo priliku da napravimo njegovo generalno fizičko, duhovno i umno čišćenje tokom Ramazana.

Prvi aspekt je kvalitetno gladovanje. Zanimljivo je da se životinje odriču od hrane s ciljem ozdravljenja, da budu na prinudnom gladovanju zbog nedostatka hrane, kao npr. mladunče pingvina i po 4 mjeseca i da ih to potpuno osnaži i izgradi otpornost organizma na vanjske faktore. Ukoliko je naš odnos prema iftaru i sehuru pravilan u fazi gladovanja organizam će se preusmjeriti na korištenje unutrašnjih rezervi, tj. masti a otrovi u organizmu će polako napuštati tijelo na različite načine. U ovom periodu se mogu javiti glavobolje, mučnina i razdražljivost koji su vijesnici čišćenja organizma. Važno je znati da ta stanja nisu prouzrokovana nedovoljnim unosom tečnosti u organizam. Ukoliko je naš post praćen konzumiranjem veće količine hrane i nepravilnim kombinacijama od posta sa ovog aspekta čišćenja nemamo ništa ali se odražava i na kvalitet naše posvećenosti ibadetima i mudrim odlukama za period koji nastupa nakon Ramazana.

Ovi rezultati su na našu radost mjerljivi. Pozitivne promjene se odražavaju na smanjenju kilaže ili samo smanjenju obima struka unutrašnjom preraspodjelom mišića i masti. U prilog tome možemo se izvagati i izmjeriti obim na početku i na kraju Ramazana. S obzirom da se broj obroka tokom Ramazana smanjuje a broj ibadeta povećava sa 5:5 (5 dnevnih namaza i 5 preporučenih obroka) na 7:3 (pored dnevnih namaza teravih-namaz i noćni namaz a 3 obroka: iftar, sehur i međuobrok) dolazi do povećanja fizičke aktivnosti kroz namaze i nafile uz jaku duhovnu posvećenost što postiže sve efekte potrebne za čišćenje do višedimenzionalne ravnoteže. Ovako dug post u ovom periodu godine doživimo rijetko tokom života pa je propuštanje prilike da mu se pravilno posvetimo pravi gubitak za svakog pojedinca.

Najveća korist faze gladovanja je potpuni fokus mozga na kvalitetno promišljanje, koncentraciju, kreativnost i zaključivanje nastalih kao rezultat potpune duhovne i umne posvećenosti svom Stvoritelju, bez opterećenja oko varenja hrane čiji je proces završio. U ovoj fazi, a to je faza između ikindije i akšam-namaza, možemo pratiti navalu kreativnih ideja koje trebamo zapisati za period poslije Ramazana. U tom najpročišćenijem periodu uma i tijela i rasterećenja organizma Allah prima naše dove, molbe i to nam je obećao a mi žene to vrijeme uglavnom u potpunosti posvetimo kuhanju obilnih i miješanih obroka i nanosimo štetu i sebi i konzumentima te hrane, odnosno udaljavanju od osnovnih ciljeva koje Ramazan ima. Imaćemo odmah odgovor mnogih žena kako uz kuhanje dovimo ali budimo iskrene prema sebi i uporedimo kvalitet dove kao najbolje prilike za postavljanje kratkoročnih i dugoročnih ciljeva a kojoj smo u potpunosti posvećeni i one u kojoj smo istovremeno posvećeni kuhanju. Ne, ne kažem da zikr, spominjanje Allaha Uzvišenog, treba izostaviti tokom kuhanja.

Kako planirati obroke tokom Ramazana i imati gore pomenute rezultate?

Najprije ćemo obroke u periodu od akšama do sabaha podijeliti na tri obroka, dva glavna i jedan međuobrok. Važno je da između ne uzimamo ništa sem tečnosti. Izbor hrane za sehur i iftar zavisi od vremena varenja hrane. Da pojednostavimo, najbrže se vare povrće, voće i dobrim dijelom žitarice, dok se sporije vare namirnice životinjskog porijekla. Šta to za nas znači? Nakon faze gladovanja ne smijemo šokirati organizam teško varljivom hranom niti velikom količinom. Važno je da organizam lagano pređe na prehranu a to može postići kroz dvije faze, prije svega vodom i hurmama koje su najzdravije voće na svijetu. Hurme pospješuju čišćenje najvažnijeg organa za selekciju hrane, tj. jetre. Sadrže prirodni šećer koji nam brzo vraća izgubljenu energiju te potiče raspoloženje koje nije varijabilno kao ono prouzrokovano rafiniranim šećerom. Za sve postoji mjera pa tako i za hurme, 1, 3, 5 ili 7 hurmi je dovoljno za iftarenje.

Nakon vode i hurmi idealno bi bilo odgoditi redovni obrok. Ukoliko sjedimo i čekamo da to vrijeme prođe razvuće nam se kao godina te možemo većinu aktivnosti koje smo ranije vezali za period prije iftara na uštrb duhovne posvećenosti i konstruktivnog razmišljanja bez prisustva zla (šejtana koji tokom gladi nije zainteresovan za nas ni mimo Ramazana), organizirati nakon iftarenja hurmama i akšam-namaza. Tada možemo napraviti svježu salatu koja je najpoželjniji iftarski obrok zbog sadržaja vode i do 96%, servirati uz lagani prilog koji se brzo vari poput riže, palente, bulgura ili kuhane ribe iz slobodnog ulova (ali ne i tovljene ribe). Namjerno koristim riječ prilog za žitaricu ili meso zato što povrće treba biti glavni obrok po količini. Na iftaru možemo pojesti i laganu supu na bazi kuhanog povrća koja nam je dovoljna kao obrok.

Važno je da znamo da se postotak vode smanjuje ili potpuno gubi prženjem povrća na ulju ili dugim pečenjem u otkrivenoj posudi i da takva hrana ne zadovoljava kriterije laganog iftarskog obroka bogatog povrćem. Ovako lagan obrok ne zahtijeva više od 15 minuta aktivne pripreme a osim toga olakšava nam pospremanje i pranje suđa nakon jela. Za obezbjeđenje dovoljne količine povrća neophodno je obaviti kupovinu većeg broja različitog povrća u bojama najviše za sedam dana. Kupovinom 14 vrsta povrća po 300 do 400 grama i 7 vrsta voća po 250 do 300 grama po osobi osiguraćemo sebi zdrave i izbalansirane obroke.

Potrebno je napraviti pauzu do teravih-namaza. Pred teravih-namaz možemo popiti kafu ako smo ovisnici o njoj ali Ramazan možemo iskoristiti kao priliku da umanjimo njenu količinu tako što ćemo ustrajavati u pijenju kafe samo jednom u toku noći (ali ne i na sehuru jer pospješuje dehidraciju) i smanjenjem količine na najviše dvije šoljice bez rafiniranog šećera. Teravih-namaz nakon ovako kvalitetne pripreme dobija potpuno novu dimenziju. Ranije nam je bilo otežano klanjanje 33 rekata zbog fokusa organizma na varenje hrane. Budimo iskreni prema sebi i priznajmo da je osnova tog namaza bila kvantitativna, brojanje rekata i postavljanje unutrašnjeg pitanja: Kad će ova teravija završiti; tromost i lijenost, duhovna odsutnost i razumska neprosvijetljenost novim idejama koje svaki ispravno obavljen namaz čovjeku treba ponuditi. Naravno da jedna neravnoteža povlači za sobom druge. Neravnoteža u prehrani prouzrokuje neravnotežu duha, uma i tijela. Nakon laganog iftara i višedimenzionalnog obavljanja teravih-namaza imamo navalu sreće nakon fizičke aktivnosti koja traži duhovnu posvećenost i posebnu blizinu sa svojim Stvoriteljem. U periodu sreće kada je apsorpcija zdravih materija iz hrane na najvišem nivou potreban je međuobrok koji obiluje vitaminima i mineralima te vlaknima, a to je svježe voće. Greške koje činimo tokom Ramazana u pogledu voća su višestruke. Ili ih konzumiramo zajedno sa drugim namirnicama i smanjujemo njihovu učinkovitost na organizam, ili pojedemo preveliku količinu koja uzrokuje debljanje i višak glukoze. Prosječna količina za žene je jedna šolja a za muškarce jedna i po šolja. Dakle, i za voće je potrebna mjera. Voćni frapei ili voćni jogurti su nepoželjni zbog gutanja bez žvakanja.

Nakon umjerenog voćnog obroka koji ćemo sebi obezbijediti vađenjem u šolju ali ne i u zdjelu, do sehura moramo ogladnjeti. Nakon ova dva obroka te noćnog namaza glad na sehuru je neminovna. Do gladi ne dođe zbog pogrešnog izbora namirnica i povećanja njihovih količina. Sada koristimo priliku da uz veću količinu povrća koja opet zbog prisustva veće količine vode ne samo da smanjuje, nego potpuno eliminiše žeđ koja je ranije bila prisutna u periodu nakon sehura do podne-namaza, kao prilog konzumiramo namirnice životinjskog porijekla ali izborom jedne od njih. Jaja ili meso ili punomasni mliječni (nepasterizirani) proizvodi su pravi sehurski izbor i na ovaj način smo tokom noći unijeli sve neophodne makronutrijente (proteine, masti i ugljikohidrate) ali i mikronutrijente (vitamine i minerale). Miješanjem visokoproteinskih namirnica tj. jaja, mesa i mliječnih proizvoda prouzrokovaćemo sebi nesnošljivu težinu a to nam u periodu nakon sehura nije potrebno. Osim toga ako u jednom obroku kombiniramo namirnice koje su izvor kalcija i željeza, tj. mesa i mliječnih proizvoda, smanjujemo apsorpciju i jednog i drugog minerala. Na sehuru nije poželjno konzumiranje namirnica koje sadrže šećer poput voća, a posebno rafinirani šećer poput kolača. Mit koji se godinama razvijao jeste da na sehuru moramo pojesti neko slatko kako bismo izdržali dan. Zapravo to slatko u roku od najviše 40 minuta izaziva pad raspoloženja i nervozu te potrebu za novim konzumiranjem hrane. To otežava post i gladovanje i drži nam cjelodnevni fokus na hrani i piću umjesto da se bavimo produktivnijom materijom tokom gladovanja. Iz toga je i nastala dugometražna priprema obilne i raznovrsne hrane za iftar. Vodu ne smijemo piti uz obroke jer ublažavamo želučanu kiselinu i time otežavamo proces varenja hrane.

Kako postići ovakve obroke i oduprijeti se dugogodišnjim navikama?

Za početak je dovoljna naša odluka i preuzimanje odgovornosti neovisno o ljudima koji će zadržati stare navike koje su prije svega protivne ajetu koji je nedvosmisleno jasan. Uostalom brojne su odluke vezane za naše pozitivne promjene kojima smo se opirali suprotstavljenoj okolini pa zašto ne i ova vezana za prehranu jer će ona neminovno proizvesti pozitivne promjene u društvu.

Savjet više za bolje čišćenje tokom Ramazana je da namirnice koje sadrže fitinsku i oleinsku kiselinu kao što su neke žitarice, mahunarke ili grahorice i jezgrasto voće, potapamo u vodu od jedan do tri ili četiri dana zavisno od namirnice te dobro isperemo prije kuhanja. Iako sadrže vitamine topive u vodi njih ćemo unijeti na druge načine. Ova kiselina potiče iz đubriva i smanjuje apsorpciju važnijih minerala. Ukoliko vam se proces namakanja čini komplikovanim jednostavno odstupite od ovih namirnica tokom Ramazana kako bi se organizam bolje očistio.

I još jedan važan savjet je da se oslobodimo straha. Strah od gladi je navika koja se razvija od ranog djetinjstva a zbog čega nam nikad ne dopuste naši staratelji da kvalitetno ogladnimo i na takav način oslobodimo puteve do zdravih namirnica. Ovaj nepotrebni strah je još jedan manipulator kojeg se trebamo osloboditi kako bismo smanjili količinu hrane koju konzumiramo i u Ramazanu i van njega.

Analizirajući mjesec Ramazan možemo vidjeti da postoje zapravo dva plana. Jedan je onaj koji dolazi od Gospodara, savršeno postavljen. Svaki plan koji dolazi od Allaha, dž.š., naravno da može dati najbolje rezultate jer je besprijekorno osmišljen i najsavršenije prilagođen čovjeku. Opet nam je data sloboda u smjeru iskorištenja tog plana i kreativnijeg pristupa istom. Svaki segment tog plana je izdefinisan a njegovo iskorištenje zavisi o kvaliteti naše posvećenosti. Drugi plan se sastoji iz svakodnevnih naših obaveza ili slobodnih (ne)aktivnosti. Naravno da kvalitet prvog plana određuje kvalitet drugog.

Fokusom na suštinu najlakšim putem dolazimo do rješenja a fokusom na formu zanemarujemo brojne aspekte života i težim putem dolazimo do rješenja ili ih ne pronađemo. U navali preporuka za Ramazan sa fokusom na kvantitet koji najviše forsiramo zbog svoje savjesti, da matematički možemo prebrojati sve što smo uradili ili predstaviti drugima, pogledajmo kakve su nam rezultate donijeli u mjesecima nakon Ramazana! Kvalitetniji prilaz Ramazanu će donijeti rezultate, a to je fokus na suštini.  Od fokusa na izbor kvalitetne zdrave hrane a ne na broj jela koje ćemo servirati za iftar, kvalitetnog razumijevanja teksta Kur'ana od brojanja hatmi, kvalitetnije veze sa Gospodarom i predanosti u namazu od brojanja rekata, kvalitetnijem gladovanju od brojanja minuta do iftara i kvalitetnijeg odmora (sna) od brojanja sati koliko smo spavali.

Ogledalo će nam pomoći

Dragi postači, pogledajmo u sebe ovog Ramazana! Potrebno nam je samo jedno ogledalo koje će obuhvatiti naše tijelo, boju i elastičnost kože, onoga što se ispod nje nalazi i čvrstoću mišića, da zaključimo odakle potiče naša neaktivnost, letargija, bolest, nebriga za društvo i u konačnici stanje u društvu! Očekujem vas ja i ova država sa pozitivnim promjenama u velikom broju. Da, pored nauč(e)nog, govorim vam i iz vlastitog iskustva i promjena nastalih nakon primjene gore navedenog sadržaja.

Ramazan mubarek olsun i amin na primjenu!

Za Akos.ba piše: dipl.ing.preh.tehn. Zineta Horozović

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top