Hfz. Mr. Sumeja Ljevaković-Subašić: Pitanje imaju li građani šta jesti važnije od pitanja da li bi trebali postiti
Tokom ovogodišnjeg ramazana postavljana su u medijima i javnosti pitanja opravdanosti posta fudbalera na Svjetskom prvenstvu u Brazilu te stanovnika u BiH na poplavljenim područjima, a u smislu opravdanosti posta u vanrednim i uvjetima povećanog fizičkog napora. O ovoj temi u intervjuu za Agenciju FENA govori hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić, islamska teologinja i istraživačica na Institutu za islamsku tradiciju Bošnjaka.
Na pitanje da li uopće diskutirati o postu i problematizirati opravdanost posta u vanrednim situacijama ili ga smatrati privatnim, ličnim činom pojedinca u koji ne treba ulaziti, hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić kaže da o ovoj temi treba razgovarati.
– Post, kao i bilo koji drugi iskaz vjere kod osoba koje su javno eksponirane, kao što je slučaj sa sportistima, teško da može proći nezapaženo i ostavljeno u sferi privatnog i intimnog. Ne bih rekla da o tome ne treba razgovarati. Naime, post kao obred ima svoju vjersku, duhovnu, zdravstvenu, odgojnu i socijalnu dimenziju te ga, stoga, ne treba tabuizirati. Naprotiv, o tome treba razgovarati kako se ne bi ostavljalo prostora za nametanje subjektivnih stavova koji počesto mogu biti materijal za širenje propagande i krivih predodžbi o postu i propisima posta ili neutemeljeno problematiziranje opravdanosti posta u vanrednim uslovima kako Vi kažete. U principu, stav islamskih učenjaka o pitanju posta u ovakvim i sličnim uslovima je jasan i daleko je od toga da nema sluha za vanredne uslove kada i sam kur’anski tekst koji tretira pitanje posta pokazuje da posebni uslovi, kao što su putovanje ili bolest, iziskuju posebne tretmane – pojašnjava hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić.
Na opasku kako se čini da i pitanje da li treba postiti u izvanrednim okolnostima na poplavljenim područjima ostaje bez pravih odgovora, hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić, kaže kako je pitanje imaju li naši građani šta jesti puno važnije od pitanja da li bi trebali postiti.
– Nažalost, strašne poplave i klizišta koja su prethodnih mjeseci zadesili naše gradove i naše građane su otvorila mnoge teme i pitanja i doveli sve nas pred velika iskušenja. Smatram da je pitanje imaju li naši građani šta jesti puno važnije od pitanja da li bi trebali postiti. Kako rekoh, post ima i svoju socijalnu dimenziju i vjerujem da će vjernici imati sluha za potrebe ljudi čije kuće su zadesile spomenute nepogode. Hvala Bogu, Islamska zajednica ima sluha za unesrećene i radi mnogo na animiranju svojih uposlenika i građana da pokažu svoju solidarnost i ispune svoj post ne samo u smislu vjerske, duhovne i odgojne već i socijalne punine naročito u ovoj godini u kojoj smo svi stavljeni pred veliki test – kaže hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić.
U nastavku razgovora nametnulo se pitanje da se često u globalnom medijskom protoku informacija, zlonamjerno post kao i druge islamske obaveze i propisi negativno komentiraju.
– Činjenica je da su muslimani često na meti medija. Međutim, ne možemo globalnu informacijsku tehnologiju kriviti za pristrasnost i zlonamjernost onih koji su njezini korisnici. Mediji mogu biti korišteni kao sredstvo za ili protiv bilo koje pojave i manifestacije. Nažalost, islamski vjerski propisi i religijske vrijednosti su često meta onih koji bez znanja govore o istima, a koji nerijetko imaju nečasne intencije. Također, svjedoci smo da njihovo (ne)razumijevanje islamskih vjerskih propisa nađe put do šire publike daleko prije negoli tekstovi onih koji nepristrasno ili pozitivno govore. To ne znači da se trebamo učahuriti, demonizirati medije, odbijati bilo kakvu komunikaciju i dozvoliti drugima da govore u naše ime već nastojati iste iskoristiti za promicanje i promoviranje pozitivnih aspekata i vrijednosti – smatra hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić.
Na kraju razgovora,s obzirom na to da se Institut bavi islamskom tradicijom Bošnjaka, na pitanje ramazana danas, posebno u odnosu na spoj tradicije i modernog hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić kaže da tradicionalne vrijednosti treba da gledaju u budućnost i budu otvorene za uticaj moderniteta.
– Ramazanska praksa Bošnjaka muslimana danas ima duboke korijene u tradiciji, ali je pretenciozno tvrditi da ona nije podložna nikakvim utjecajima modernog vremena. Vidite, kada se tradicionalno promišlja naspram moderniteta onda se javlja tendencija da se o jednom od ovih govori kao o negativnom čimbeniku koji drugom ne dozvoljava da se ispuni. To ne mora uvijek biti slučaj, jer tradicija jeste skup običaja i vjerovanja koja se prenose s generacija na generaciju, ali i ona sama ima promjenljive i stalne elemente, što samim tim znači da je podložna utjecajima različitih faktora. Sve dok se stalni elementi tradicije postojani, dok se prenose na sljedeće generacije te dok članovi naše zajednice spoznaju njihovu duhovnost, vole je i žive u njoj a ne pored nje onda nema zapreke da budemo otvoreni spram utjecaja moderniteta na oblikovanje elemenata tradicije koje su podložne promjeni. Ne smijemo zapasti u zamku da o našim religijskim tradicionalnim vrijednostima govorimo samo kao o konstrukciji koja je stvorena u prošlosti i koja ni pod koju cijenu ne smije da gleda u budućnost osim u obliku u kojem je opstojala u prošlosti- rekla je u ramazanskom razgovoru za Agenciju FENA hafiza mr. Sumeja Ljevaković-Subašić.
Fena