Kolumne i intervjuiRekreacijaU Fokusu

Fizički aktivne žene lakše se nose sa stresom, depresijom i anksiožnošću

Razgovor počinjemo izrekom Edwarda Stanleya: Ko misli da nema vremena za vježbe, prije ili kasnije imat će vremena za bolest.

Prema dokumentu “Zdravstveno stanje stanovništva i zdravstvena zaštita u Federaciji Bosne i Hercegovine“ čiji je izdavač Institut za javno zdravstvo FBiH više od petine stanovništva ovog entiteta je gojazno (21,2%), a fizičkih aktivno odlaslih je tek 24,6%, što je daleko ispod evropskog prosjeka. Nešto su fizički aktivniji muškarci (28,7%) u odnosu na žene (20,3%),

O fizičkoj aktivnosti žena, razlozima (ne)vježbanja, vrstama i intenzitetu vježbi razgovaramo sa Anelom Zonić, fitnes instruktoricom. Završila je Fakultet za tjelesni odgoj i sport u Tuzli. Profesionalno se bavila odbojkom dugi niz godina, a radila je i kao trener mlađim kategorijama. Radi u Edukacijskom centru „Nahla“ u Tuzli kao instruktor fitnesa i pilatesa.

Razgovor počinjemo izrekom Edwarda Stanleya: Ko misli da nema vremena za vježbe, prije ili kasnije imat će vremena za bolest. I uistinu, brojne studije pokazale su zdravstvene koristi od vježbanja. Između ostalog, redovno vježbanje doprinosi reproduktivnom zdravlju, ali i prevenciji i tretmanu lubmalnog bola koji pogađa veliki broj žena. Isto tako, pokazale su studije, redovno vježbanje i fizička aktivnost pomaže ženama da se lakše nose sa hroničkim umorom, stresom, depresijom i anksioznošću kojima su češće sklonije od muškaraca. Zato je, između ostalog, kako naglašava Zonić, važna fizička aktivnost žena.

Anela Zonić
Anela Zonić: Iz ličnog iskustva i svih ovih godina rada, idealno trajanje treninga, ako govorimo o rekreativnom vježbanju je između 50-60 minuta

Iz Vašeg iskustva koju dobu skupinu je najlakše motivisati na fizičku aktivnost?

Zonić: Iz nekog moga iskustva i dugogodišnjeg rada sa svim dobnim skupinama, najlakše je motivisati djecu u predškolskoj i školskoj dobi. Djeca u toj dobi nisu opterećena nekim drugim životnim problemima, obavezama i najlakše je doprijeti do njih, potaknuti neke zdrave navike i natjecateljski duh.

Prema statističkim podacima u BiH ženski spol je manje fizički aktivan od muškog. Šta bi, iz Vašeg iskustva mogli biti uzroci tome?

Zonić: Neko moje osobno mišljenje o ovom problemu je da žene današnjice imaju dosta više obaveze u smislu poslovnog, društvenog i porodičnog života što rezultira manjkom vremena za njih same.

Da li su sve vrste vježbi jednako bitne i za početnike i za osobe koje redovno vježbaju?

Zonić: Kada govorimo o vježbama i bitnosti istih, moramo znati da sve vježbe imaju istu važnost  bilo da ih izvodi početnik ili aktivni vježbač. Samo te vježbe moramo prilagoditi vrsti vježbača. To podrazumijeva intezitet, tempo i modificiranje vježbi u odnosu na spremnost i zdravstveno stanje vježbača.

Koliko bi dugo trebao trajati trening i koliko bi optimalno trebalo sedmično vježbati za postizanje rezultata?

Zonić: Iz ličnog iskustva i svih ovih godina rada, idealno trajanje treninga, ako govorimo o rekreativnom vježbanju je između 50-60 minuta. Minimum tri puta sedmično da bi se vidjeli neki rezultati.

Šta su Vaši savjeti kada je u pitanju ishrana kako bi trening bio dobar i rezultati vidljivi?

Zonić: O ovom pitanju bi se dalo diskutovati u raznim pravcima, ali iz iskustva i ono na čemu uvijek kao instruktor i trener  pridajem pažnju i stavljam u prvi plan je zdrava, redovna i raznovrsna ishrana. Nisam pristalica raznih dijeta i mislim da je to potpuno pogrešno. Svaka osoba koja se odluči baviti fizičkom aktivnošću treba znati da bi treninzi bili odrađeni kvalitetno i uspješno, tijelo moramo opskrbiti proteinima, ugljenim hidratima i zdravim mastima.

Trebamo imati pet obroka dnevno, tri glavna i dvije užine. Ali uvijek trebamo imati na umu da trebamo jesti 2–2,5 sata prije treninga. Sve obroke trebamo optimalno rasporediti u toku dana tako da nam mišići imaju stalno na raspolaganju dovoljno gradivnih tvari. Ishrana mora biti konstantna i obroci se ne smiju preskakati. Jelovnik svakog vježbača bi trebao biti prilagođen zdravstvenom stanju i krajnjim ciljevima vježbača.

Piše: Alem Dedić

Ovaj medijski sadržaj je omogućen zahvaljujući velikodušnoj podršci američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj je odgovornost autora i kao takav ne odražava nužno stavove USAID-a niti Vlade SAD-a.

Akos.ba

Povezani članci

Back to top button