Pedagoška načela kojih se Poslanik, s.a.v.s., držao: Vođenje računa o individualnim razlikama
Poslanikovo postupanje sa ženama se razlikovalo od postupanja s muškarcima, jer su žene osjećajnije, tankoćutnije i krhkije. On ih je uporedio s lijepom, lahko lomljivom staklenom posudom koja iziskuje veliku pažnju, rekavši: „Budi ljubazan sa tim staklenkama.“ i „Lijepo postupajte sa ženama!“ – „Žena je stvorena od rebra. Ako se iskrivi vrh, moraš paziti da ga ne slomiš. Ako ga, ostaviš zarast će ukrivo. Zato lijepo postupajte sa ženama!“
To se može sagledati iz situacije u kojima Allahov Poslanik,a.s., nejakima dozvoljava ono što ne dozvoljava odraslima.
Surovom beduinu je toleriso ono što nije tolerisao građanima. To potvrđuje kazivanje Enesa ibn Malika: Išao sam s Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., a na njemu je bio nedžranski ogratač s grubim opšivom. Sustigao ga je jedan beduin i snažno ga povukao za rukav, tako grubo da se na Poslanikovom vratu vidio trag opšiva zbog naglog povlačenja. Beduin mu je rekao: „Muhammede daj mi nešto od Allahove imovine koju imaš! U drugom predanju stoji: Nećeš mi dati ništa svoje, niti očevo.“ – Poslanik se na to okrenuo, nasmijao i naredio da se beduinu nešto dadne.
Poslanikovo postupanje sa ženama se razlikovalo od postupanja s muškarcima, jer su žene osjećajnije, tankoćutnije i krhkije. On ih je uporedio s lijepom, lahko lomljivom staklenom posudom koja iziskuje veliku pažnju, rekavši: „Budi ljubazan sa tim staklenkama.“ i „Lijepo postupajte sa ženama!“ – „Žena je stvorena od rebra. Ako se iskrivi vrh, moraš paziti da ga ne slomiš. Ako ga, ostaviš zarast će ukrivo. Zato lijepo postupajte sa ženama!“
Različito se ophodio prema nekome ko je tek primio islam i onome ko je odavno u islamu. Došao mu je neki čovjek iz Nedžda koji je htio namiriti osvetu. Čuli smo ga kako viče ne znajući šta govori, sve dok nije prišao Poslaniku a.s. Tada je, najednom, upitao: „Šta je islam?“ – Poslanik a.s. mu je odgovorio: „Pet namaza tokom dana i noći.“ – Čovjek je upitao: „Moram li ispunjavati još nešto mimo toga?“ Poslanik, a.s., je odgovorio: „Ne moraš, osim ako nešto dobrovoljno uradiš.“ – Nakon toga je dodao: „I ramazanski post.“ – Čovjek je upitao: „Ima li još nešto?“ – Poslanik je odgovorio: „Ne osim ako nešto sam dobrovoljno uradiš.“ – Potom je spomenuo i zekat, a čovjek ga je upitao: „Ima li još nešto?“ – Poslanik je odgovorio: „Ne osim ako nešto dobrovoljno uradiš.“ – Odlazeći čovjek je izgovarao: „Neću raditi ništa ni manje ni više od toga.“- Poslanik a.s., je to prokomentarisao: „Ako tako postupi, spašen je!“
Postupao je blago prema izgrednicima koji nisu imali loše namjere. Zato Usamu ibn Zejda nije kaznio što je ubio jednog nevjernika koji je riječi: „Nema boga osim Allaha izgovorio nakon što ga je koplje pogodilo.“ Zadovoljio se time što je Usama jako žalio zbog greške.Tom prilikom Poslanik a.s., je rekao: „Zar si ga ubio nakon što je izgovorio: „Nema boga osim Allaha!“ – I to je toliko ponavljao da je Usama požalio da nije primio islam prije tog dana, tj. poželio je da je tek taj dan primio islam, s obzirom da primanje islama briše grijehe koji su počinjeni ranije.
Prema uglednicima, dostojanstvenicima, kad ih u trenucima slabosti šejtan zavede i pokore mu se, ponašao se drugačije nego prema okorjelim kriminalcima. Rekao je: „Uglednicima pređite preko pogrešaka, osim kada učine prijestupe za koje su propisane šerijatske sankcije (el-hudud).“
Izvor: Muhamed Revvas Kalahadži, Ličnost posljednjeg Allahovog Poslanika, s.a.v.s., El-Kelimeh, Novi Pazar, 2012., str. 340-343.
Za Akos.ba pripremio Fahrudin Vojić