Vožnja u zimskim uslovima – savjeti za sigurnu vožnju
Svaka zima potakne rasprave što treba napraviti i kako postupiti prilikom vožnje po snijegu i ledu. U ovom članku ćemo dati konkretne savjete o vožnji u zimskim uslovima. Krenimo redom..
Zimskim uslovima se smatra kada je cesta prekrivena snijegom ili kada je na cesti poledica. U takvim uslovima zabranjena je vožnja vozilima bez propisane zimske opreme, te teretnim automobilima s priključnim vozilom. U takvim uslovima su sposobnosti prianjanja vozila drastično smanjenje stoga valja biti posebno oprezan.
- Savjeti za sigurnu vožnju u zimskim uslovima
Općenite savjete za sigurnu vožnju (nadopunite tekućine u vozilu – antifriz, smanjite brzinu, povećajte rastojanje, budite spremni na podupravljanje i preupravljanje vozila) možete pronaći na gotovo svim portalima, pogotovo onima koji se bave automobilima, stoga ćemo ovdje govoriti konkretno o tehnikama koje pridonose sigurnijoj vožnji u zimskim uslovima, te kako konkretno postupiti u slučaju gubitka kontrole (zanošenje) nad vozilom.
Izbjegavajte nagle pokrete upravljačem te općenito nagle pokrete pri upravljanju vozilom u ovakvim uslovima.
Nemojte naglo kočiti niti ubrzavati, ovakvi postupci će gotovo sigurno dovesti do proklizavanja točkova.
Tokom vožnje lagano izvodite doziranje gasa, u ovakvim uslovima je bolje ranije mijenjati brzine nego kasnije. Ubacivanjem u veću brzinu ranije, smanjujete okretni moment koji se prenosi sa motora na točkova.
Prema tome, koristan trik je kretanje i vožnja u drugoj brzini na skliskim i zaleđenim površinama (posebno korisno ako trebate krenuti na nekakvoj uzbrdici).
Kočite ranije. Imajte na umu (ako vozite automobil bez ABS-a) da ćete morati popustiti kočnicu kako biste upravljali (skretali), blokiranim kotačima se ne može upravljati!
Ako pak imate ABS, i osjetite pulsiranje papučice kočnice, nemojte je popuštati već zadržite jednak, relativno jak pritisak.
Obavezno aktivirajte ABS i ostale sisteme kontrole stabilnosti vozila.
- Reakcija u slučaju gubitka kontrole na snijegu ili ledu
U zimskim uslovima na cesti najčešći gubitak kontrole je prilikom savladavanja zavoja. Dva su karakteristična slučaja: podupravljanje ili proklizavanje prednjih točkova (slika 1.), te preupravljanje ili proklizavanje stražnjih točkova (slika 2.).
Ukoliko se nađete u ovakvoj situaciji nemojte paničariti i instinktivno pritisnuti kočnicu jer će to samo pogoršati stvari. Najbolje što možete učiniti je okrenuti lagano upravljač u željenom smjeru kretanja (ne okretati upravljač do kraja jer će Vam to dodatno otežati savladavanje zavoja).
Osim korištenja upravljača korisno je eliminirati uticaj motora na pogonske točkove kako bi se isti okretali prirodnije te na taj način povratili prianjanje. Ovo ćete postići pritiskom na kvačilo i ubacivanjem u neutralnu brzinu (ler).
Postoji i drugi način, bolji, ali zahtjeva dosta vježbe; Ako se dogodilo preupravljanje (na snijegu), moguće je povratiti kontrolu i laganim doziranjem gasa (ovo je potrebno vježbati), nemojte dodati puno gasa jer ćete se naći u situaciji da prokližu i prednji kotači (zajedno sa stražnjima), te tada nemate apsolutno nikakvu kontrolu nad vozilom!
Nakon povratka kontrole nad vozilom budite spremni pravovremeno otpustiti upravljač kako ne bi došlo do zanošenja vozila u suprotnu stranu!
- Mitovi o vožnji u zimskim uslovima
Ovakvi mitovi su vrlo opasni, pogotovo za mlađe i neiskusnije vozače. Ne slušajte savjete raznih “stručnjaka” već isključivo slijedite upute koje se nalaze u knjižici vozila i koje su propisane od strane proizvođača vozila. Upute proizvođača vozila su nastale kao rezultat mnogobrojnih testova u procesu prozvodnje Vašeg vozila, stoga su to najbolji savjeti za Vas i Vaše vozilo.
U ovom članku ćemo spomenuti neke od popularnih mitova koji se odnose na vožnju u zimskim uslovima:
“Najpopularniji mit”: ABS se treba isključiti u vožnji po snijegu i/ili ledu!
Ovo nikako nije istina. Iako se ABS često aktivira prilikom vožnje u ovakvim uslovima, ne biste ga trebali isključiti. Istina je da se s ABS-om produžuje zaustavni put, ali vam je pri tome omogućeno upravljanje vozilom (skretanje i izbjegavanje prepreka), dok običnim kočenjem (blokiranjem kotača) se gubi ta mogućnost upravljanja. Moderni ABS sustavi su toliko uznapredovali te imaju višestruku korist u odnosu na vozila bez ABS-a.
Treba isključiti sisteme za kontrolu stabilnosti (prianjanje) vozila!
Ovi sustavi (ESP, DSC,…) se u uslovima slabijeg prianjanja vozila (snijeg/led) aktiviraju prilikom proklizavanja točkova i smanjuju doziranje gasa ili aktiviraju kočnice na točkovima koji proklizavaju. Prilikom vožnje u ovakvim uslovima vrlo je važno da su ovi sistemi aktivni jer oni najbolje iskorištavaju mogućnosti prianjanja vašeg vozila, bolje i od iskusnih vozača.
Ipak, postoje određene okolnosti gdje se može imati koristi deaktiviranjem ovih sistema. Ako ste zapeli u snijegu i ne uspijevate se izvući, deaktivirajte privremeno ove sisteme i pokušajte ponovno.
Ritmično kočenje je korisna tehnika pri upravljanju novijim vozilima!
Ritmično kočenje je tehnika kojom se koči i otpušta kočnica u određenom ritmu, omogućujući tako kompromis između kočenja i upravljanja.
Ova tehnika je korisna kod vozila bez ABS-a (još uvijek bitna tehnika jer je prema nekim podacima na ovim područjima preko 80% vozila bez ABS -a). Ako pak imate ABS ne biste trebali pokušavati ovu tehniku jer ABS izvodi sličnu tehniku, ali mnogo brže i preciznije.
Uvijek vozite u najnižoj brzini u ovakvim uslovima!
Ovo nije dobra ideja ako trebate krenuti na skliskoj površini ili uzbrdici. Najniži mogući stepen prijenosa predaje veći okretni moment točkovim, a što će zbog velike sile vjerojatno rezultirati proklizavanjem pogonskih točkova. U ovakvoj situaciji najbolje je koristiti najveći praktični stepen prijenosa (smanjuje okretni moment), te lagano dozirati gas.
Tokom vožnje u ovakvim uslovima je jako bitan kompromis između kočenja i upravljanja vozilom. Najbolji kompromis je onaj stepen prijenosa u kojem je broj okretaja motora između 2000-3000 (rpm). Takav stepen smanjuje mogućnost proklizavanja pogonskih točkova, i omogućuje Vam kočenje motorom (po potrebi).
Vožnja u nižem stepen prijenosa je korisna u ovim uslovima kada se spuštate niz nizbrdicu. Kočenjem biste znatno povećali mogućnost blokiranja točkova, što rezultira gubitkom sposobnosti upravljanja (skretanje i izbjegavanje prepreka). Vožnjom u nižem stepenu prijenosa zapravo kočite motorom te se na taj način točkovi mogu gotovo nesmetano okretati.
Dobro je smanjiti pritisak u pneumaticima tokom vožnje po snijegu/ledu!
Tehnički gledano, ovaj mit je istinit. Smanjenjem pritiska u pneumaticima povećaje se gazeći sloj (protektor) omogućujući bolje prianjanje pneumatika. Ipak, ovo ne biste trebali raditi!
Smanjenjem pritiska pneumatik se više zagrijava, što može biti jako opasno i rezultirati puknućem istoga, pogotovo pri većim brzinama. Stoga nikako nemojte voziti sa gumama koje nemaju dovoljan (preporučen) pritisak.
Kako se smanjenjem pritiska postiže i veće prianjanje, zrak iz pneumatika možete ispustiti na kratko ukoliko zapnete u snijegu što će malo povećati sposobnost prianjanje Vaših pneumatika, te Vas uz malo sreće izvući iz nevolje. Nakon toga napumpajte gume na preporučeni pritisak…
Proizvođači guma čak preporučuju povećanje pritiska u pneumaticima tokom zime. Zašto? Tokom zime pritisak u pneumaticima se smanji uslijed kompresije zraka. Preporučeno povećanje pritiska je reda veličine od 0.2 bara (ovisno o proizvođaču pneumatika).
Kada se radi o pneumaticima, uvijek slijedite preporučene norme od strane proizvođača! Vaše gume će duže trajati (ušteda), a vožnja će biti sigurnija.