Islamske teme

Iman i djelovanje

Iman u rječniku dolazi u značenju “odobravanje, potvrđivanje, prihvatanje, vjerovanje, oslanjanje“. U tom značenju se upotrebljava i u Kur’anu. 

Jednom je Allahov poslanik, s.a.v.s., na pitanje: “Šta je iman?“ odgovorio: “Iman je vjerovanje u Allaha, u Njegove meleke, u susret s Njim, u Njegove poslanike, u proživljenje nakon smrti.“

U ovoj sahih predaji, koja je poznata pod nazivom Džibril hadis, prisutno je pet elemenata. Treći element – susret s Njim je, u suštini, isti kao peti element. U tom slučaju ostaju četiri elementa. Vjerovanje u meleke treba gledati kao dio vjerovanja u Poslanstvo.

Na mnogim mjestima u Kur’anu djelo se navodi zajedno sa imanom. Osim toga, iman i dobra djela se upotrebljabaju zajedno na desetinama ajeta.

Oni koji vjeruju i čine dobra djela… je primjer iz kojeg se vidi da se u ovakvoj vrsti ajeta iman i djelo upotrebljavaju zajedno i polučuju dva rezultata:

1. Iman nije samo djelo: Da je tako, djelo se ne bi spominjalo odvojeno od imana.
2. Djelo nije nepovezano s imanom: Da je nepovezano, ne bi se u desetinama ajeta iman spominjao odmah uz dobra djela.

Kur’an je pun dokaza da nema djela, a da nije u vezi s imanom. U Kur’anu se čak kao alegorija djela aludira na iman: …Allah neće dopustiti da propadnu molitve vaše. Cilj imana u ajetu je namaz. To shvatamo iz razloga spuštanja ajeta. Neki su pitali šta će biti s namazima njihovih prijatelja koji su postali šehidi prije nego što je došlo do promjene Kible od Kudsa ka Kabi. Ajet je spušten kao odgovor na to pitanje.
Borba na Allahovom putu je dio imana: “Kome Allah omogući da se bori na Njegovom putu, ako vjeruje u Allaha i Njegova Poslanika, neka krene.
I stid je dio imana: “Stid je od imana.“

Voljeti, ljutiti se, davati i sprječavati radi Allaha je od imana: “Onaj koji voli Allaha, ljuti se radi Allaha, sprječava radi Allaha, bez sumnje je upotpunio svoj iman.“

Poslanik,s.a.v.s., je jasno izajavio da je iman cjelina sastavljena iz dijelova koje čine djela: “Iman se sastoji od sedamdeset i nešto nivoa. Najviši nivo je: La ilahe illallah, a najniži nivo je: Ukloniti prepreku s puta koja smeta okolini.“

Sve ove informacije koje smo dali na temu odnosa iman – djelo, možemo sažeti u jednu završnu rečenicu, upotrebljavajući izraze koje je i Allahov Poslanik, s.a.v.s., u mnogim svojim hadisima koristio: Djelo nije isto što i iman i djelo nije odvojeno od imana. Dakle, djelo je od imana.

MOŽE LI SE IMAN POVEĆATI?

Može li se iman povećati ili smanjivati?

Pezdevi, prema mišljenju Ehl-i Sunneta, daje odgovor da se iman ne povećava, niti smanjuje, imam Šafi, Eš’ari, Gazali, Buhari i Muslim, svi muhaddisi i još mnogi drugi zastupaju mišljenje da se iman može povećati ili smanjivati.

Naravno, u ovoj situaciji, utvrdit ćemo šta kažu oni koji su stanovišta da se iman povećava i smanjuje, a prema Pezdeviju se ne smatraju pripadnicima Ehl-i Sunneta pa prelazimo na sva značenja definicija u mom djelu Iman.
Da bismo ustanovili šta Kur’an kaže o ovoj temi, pogledajmo sljdeće ajete:
… – i to mi je samo učvrstilo vjerovanje i predanost. (33/22)

A kad bude objavljena koja sura, ima ih koji govore: “Kome je od vas ova učvrstila vjerovanje?“ Što se tiče vjernika, njima je učvrstila vjerovanje, i oni se raduju. (9/124)

Pravi vjernici su samo oni čija se srca strahom ispune kad se Allah spomene, a kad im se riječi Njegove kazuju, vjerovanje im učvršćuje i samo se na Gospodara svoga oslanjaju. (8/2)

…i da se onima kojima je Knjiga data uvjere, i da se onima koji vjeruju vjerovanje učvrsti… (74/31)

To su primjeri koje pruža Kur’an. Zar ovi primjeri ne pokazuju koliko se obraćamo Kur’anu u vjerskim raspravama?

Izvor: Spoznaja Imana
Autor: Mustafa Islamoglu
Za Akos.ba priredila: Medina Kanlić

Povezani članci

Provjerite također
Close