Razumijevanje prioriteta: Prednosti farzi-ajna nad farzom kifaje
Kao što su farzovi, nedvojbeno, na večem stupnju nego nafile, tako se i sami farzovi međusobno razlikuju.
Nesumnjivo da je farzi-ajn ispred farzi-kifaje. Za farzi-kifaje može se naći onaj ko ga može obaviti, pa da grijeh spadne sa ostalih, dok za farzi-ajn nema zamjene i niko ga ne može obaviti umjesto onoga ko je njime zadužen.
Vjerovjesnički hadisi ukazuju na to da je farzi-ajn iznad farzi-kifaje. Najbolji primjer za to je davanje prioriteta roditeljima u odnosu na džihad na Allahovom putu kada se radi o džihadu farzi-kifaje, a ne odbrambenom džihadu (džihadut-talebi). Džihadut-talebi je borba na Allahovom putu protiv neprijatelja koji nije u zemlji. To je džihad u kojem mi krećemo u napad radi preventivne zaštite od neprijatelja kod koga se uočavaju znakovi spletkarenja i gramzivi apetiti spram nas. Dakle, u situaciji džihadut-talebi, pomaganje roditelja i dobročinstvo prema njima, preče je nego pristupanje džihadu. Na to je ukazao Poslanik, s.a.v.s.
Buharija i Muslim bilježe da je Abdullah ibn Omera, r.a., rekao: „Allahovom vjerovjesniku, s.a.v.s., došao je čovjek i tražio dozvolu da ide u džihad, pa mu je rekao: ‘Jesu li ti živi roditelji?’ ‘Jesu’, rekao je čovjek. Poslanik, s.a.v.s., reče: ‘Idi njima, i to je tvoj džihad.’“
U Muslimovom predanju stoji: „Prišao je čovjek Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i rekao: ‘Dajem ti prisegu i obećanje da ću obaviti hidžru i ići u džihad, a time želim samo zadobiti Allahovu nagradu.’ Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ‘A je li ti živ jedan od roditelja?’ On reče: ‘Da, živa su oba.’ Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ‘A želiš li zadobiti Allahovu nagradu?’ ‘Da’, odgovori čovjek. Poslanik, s.a.v.s., reče: ‘Vrati se svojim roditeljima i nastoj da tvoj boravak s njima bude što ljepši.’“
Od njega se, također, prenosi sljedeće: „Došao je jedan čovjek Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i rekao: ‘Došao sam da ti dam prisegu na vjernost i da ću obaviti hidžru, a ostavio sam iza sebe roditelje uplakane.’ Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ‘Vrati se njima i nasmij ih kao što si ih rasplakao.’“
Prenosi se od Enesa, r.a., da je rekao: „Došao je jedan čovjek Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i rekao: ‘Želim ići u džihad, a nemam za to mogućnost.’ Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče mu: ‘A je li ti ostao i jedan od roditelja?’ On reče: ‘Moja majka.’ Allahov Poslanik reče: ‘Sretni se s Allahom u činjenju dobročinstva prema njoj. Učiniš li to, ti si i hadžija i mu’temir i mudžahid.’“
Od Muavije ibn Džahimela prenosi se da je Vjerovjesniku došao čovjek i rekao mu: „O Allahov Poslaniče, htio sam ići u borbu pa sam došao da se s tobom posavjetujem“, na šta mu je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ‘A imaš li majku?’ Rekao je: ‘Da.’ A on reče: ‘Pa budi uz nju. Džennet je pod njenom nogom.’“
Et-Taberani ga bilježi s dobrim lancem prenosilaca, a njegov tekst glasi: „Došao sam Vjerovjesniku, s.a.v.s., da se s njime posavjetujem o džihadu, pa mi je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: ‘Imaš li ti roditelje?’ Rekao sam: ‘Da.’ On je na to dodao: ‘Budi uz njih, Džennet se nalazi pod njihovim nogama.’“
Izvor: „Razumijevanje prioriteta“
Autor: dr. Jusuf el-Karadavi
Za Akos.ba pripremila: Emina Kahvić