Islamske teme

Zašto su muslimani tako ozbiljni kada je u pitanju njihov Poslanik (a.s.)?

Jedna od stvari koje najviše zbunjuju ne-muslimane, posebno na Zapadu, jeste krajnja netolerancija muslimana prema svemu onome što se može shvatiti kao nepoštovanje prema poslaniku Muhammedu ﷺ. Ono što još više zbunjuje jeste generalno slaba ili nikakva reakcija ako bi ne-muslimani uvrijedili porijeklo ili tradiciju muslimana u poređenju sa onom koja se na neki/bilo koji način veže za Poslanika ﷺ. U kulturi u kojoj ništa nije sveto i sve je otvoreno za ismijavanje, sve pod dozvolom i zastavom slobode govora, “ektremna” reakcija muslimana na bilo kakve ponižavajuće primjedbe u vezi Muhammeda ﷺ je teško razumjeti.

Reakcija muslimana se tipično veže za pretpostavku o njihovom vjerskom stavu koje ne toleriše drugog i drugačijeg, ili neshavatnje slobode ili čak netolerancija prema Zapadu. Njihova ozbiljnost se smatra neopravdanom, te se ide dalje i govori im se kako jednostavno moraju prihvatiti ismijavanje sa njihovim svetinjama, kao što se radi i sa svačijim drugim svetinjama. Zar ne, ako se može ismijavati sa Isusom u Saturday Night Live skeču, ako se Mojsije može budalasto predstaviti u Family Guy-u, onda muslimani ne trebaju imati nikakav poseban tretman i poslanik Muhammed ﷺ može biti ismijan u South Parku, bez da muslimani dižu toliku halabuku oko toga.

Prije prihvatanja Bil Maherovog idiotskog stava “hajdemo se ne suzdržavati i raditi sve ovo dok se muslimani ne naviknu na to”, možda bi bilo bolje pokušati shvatiti zašto ustvari takva reakcija. Čak šta više, muslimanima je dužnost objasniti to ne-muslimanima. Ovdje se obraćam i okrećem razumnim ljudima, nadajući se da će dijalog, s poštovanjem, dovesti do koegzistencije, ne samo tolerancije.

Puno je napisano o pravima, slobodi izražavanja, klevetama itd. Ovaj članak se ne bavi nijednom od spomenutih stvari. Lahko možete pronaći na stotine, možda i hiljade članaka koji se bave isključivo time. Ono što želim s vama ovdje podijeliti jeste zašto većina muslimana može podnijeti skoro sve, osim neprimjerene priče o poslaniku Muhammedu ﷺ.

2Sve je ustvari vezano za ljubav! Koliko god čudno ovo zvučalo ne-muslimanima, poslanik Muhammed ﷺ, zvani Voljeni, je VOLJEN, ne u istom smislu na koji se ljubav shvata na Zapadu, nego u smislu mnogo dubljem nego što možete zamisliti. Znate, svaki put kada pričam ili pišem o Voljenom ﷺ, prođu me trnci, moje srce ubrzano lupa, a moje se oči automatski ispune suzama, zbog moje čežnje i želje da ga vidim.

Ja znam da je ovo teško prihvatiti i još teže razumjeti. I to me ne iznenađuje. Kako mogu očekivati od bilo koga da shvati ljubav prema nekome o kome ne znaju baš ništa? Još gore, što god su čuli o njemu je izmišljeno i netačno. Još da dodamo ulje na vatru, mnogi muslimani se ne ponašaju u skladu sa njegovim učenjima i Porukom za koju je on ﷺ bio odabran da prenese čovječanstvu. Zato ne krivim nikoga ko ne razumije.

Tužna realnost nas na Zapadu je što mi mislimo da znamo šta je to ljubav. Mnogi od nas miješaju hemijske reakcije koje frcaju u našem mozgu i duboke, čedne osjećaje privrženosti i privlačnosti. Ako se samo okrenemo oko sebe, jasno ćemo vidjeti kako nam sve govori da budemo narcisoidni koliko god možemo. Bombardirani smo porukama da smo sami sebi najvažniji. Sve se vrti oko toga šta želimo dobiti, tačno u boji u kojoj želimo, veličini koju želimo, količini koju želimo i tačno u vremenu u kojem želimo. “Mogu li dobiti veliki espresso kapućino, sa duplom količinom pjene, od 65 stepeni celzija, sa malo cimeta na vrhu?” Ako smo postali takvi po pitanju nečega tako nevažnog kao kafa, šta to onda govori o nama kada su u pitanju stvari koje su zaista važne?

U našoj kulturi, ljubav je otišla od čiste nesebične i u potpunosti predane ljubavi prema drugome u perverznu ljubav prema samom sebi. Živimo u onome što sociolozi nazivaju “JA kultura”.

Čak i kada se zaljubimo u nekoga, to se ne pretvara u ljubav u kojoj jedno drugo ispunjavaju. To dokazuje nevjerovatno visoka stopa razvoda, najviša u historiji. Kao što Erich Fromm spominje u svojoj knjizi “Umjetnost voljenja”, stupiti u brak i razvesti se je postalo isto kao kupiti auto, pa ga prodati i zamjeniti novijim modelom. Znam da nisu svi ovakvi. Govorim o društvu kao cjelini imajući u vidu da postoje izuzeci.

U suštini, ne postoje riječi kojim bih opisao uticaj koji na mene kao muslimana ima Voljeni ﷺ. I ne samo na mene. To je bio čovjek čiji su drugovi skakali u bitkama, nudeći svoja prsa strijelama koje su bile namjenjene njemu. Nisu oni bili trenirani u modernim tajnim službama o tehnikama zaštite i preživljavanja. To je bio instikt, sve, i život dati, samo da Voljeni ﷺ bude na sigurnom.

Kada pričamo o ovome, i samo ime Voljenog ﷺ, Muhammed – dovoljno je da zadrhti duša svakog predanog muslimana. Stihovi napisani hvaleći njega su bezbrojni. Postoje ljudi koji su bukvalno umrli od čežnje za njim. Jedan od njegovih drugova, neposredno nakon sastanka sa Voljenim, čuo je da je Muhammed ﷺ, preselio na drugi svijet. Momentalno je zamolio Boga da oslijepi, kako bi posljednje što je vidio na ovom svijetu bilo lice Poslanika ﷺ. Njegova je molitva uslišana! Najsnažniji od njegovih bliskih drugova je bio Omer. b. Hattab. Kako bih vam dočarao njegovu fizičku veličinu, reći ću vam da je znao sjesti na konja, a njegove noge bi doticale zemlju, eto koliko je bio visok. Kada je čuo vijesti o preseljenju Poslanika ﷺ zaklecala su mu koljena, i ovaj ogromni moćni čovjek je pao na zemlju i zaplakao gorkim suzama.

Za većinu ljudi, roditelji i djeca su najbliži i najdraži u životu. Ako bi bilo ko pokušao da im naudi, očekivano je da se jako uznemire i automatski stanu u odbranu njihove časti. Za nas muslimane, Poslanik ﷺ nam je draži od roditelja, naših bračnih drugova, naše djece i od nas samih. Vjerujte, postoje ljudi u našem vremenu koji bi dali sve što posjeduju samo da ga vide u snu. Mi za njega vjerujemo da je poslan kao Milost. Njemu dugujemo Poruku ljubavi i mira sa kojom je došao. Njegova su učenja rezultirala cijelom muslimanskom civilizacijom u prošlosti, kojoj zapadna civilizacija duguje zahvalnost za sva njihova naučna otkrića, kao i sačuvana i rasprostranjena grčka književna djela.

1Ni o kome u historiji se ne zna kao o Voljenome ﷺ . Mi znamo njegovu genealogiju. Znamo o svim događajima koji su se desili neposredno prije njegovog rođenja. Znamo kako je došao na ovaj svijet, znamo čak kako je spušten na zemlju po svom rođenju. Znamo o njegovoj mladosti, znamo o njegovim putovanjima. Znamo sve o njegovim manirima, znamo kako je odrastao, znamo o njegovom braku. Znamo o njegovoj djeci, njegovoj porodici. Znamo šta su ljudi govorili o njemu, znamo o njegovom djelovanju. Tačno znamo njegov arapski akcenat. Znamo o njegovim drugovima. Možemo vam opisati njegov način govora, kako je sjedio, kako je stajao i hodao. Znamo ton boje njegove kože i njegov fizički izgled do najsitnijih detalja. Čak znamo koliko je sijedih vlasi imao i kakve su bile njegove obrve i njegove oči, sa detaljnim opisom njegovih trepavica. Znamo koja mu je hrana bila najdraža i kako ju je on jeo. Mnogi od nas ga oponašaju, čak do mjere da ulazimo i izlazimo iz kupatila na isti način kao on. Svi obavljamo naše molitve na apsolutno isti način na koji je on to činio. Možemo pričati satima, danima i noćima, čak mjesecima o našem Voljenom Poslaniku ﷺ i opet ne bismo bili u stanju završiti priču.

Ovaj nivo ljubavi je prilično neobičan u današnjem svijetu, možda nekima i čudan. Ali je realan i to je upravo ono što muslimani osjećaju prema Poslaniku Muhammedu ﷺ. Međutim, da bi ova ljubav bila autentična, mora se manifestovati u formi milosti svijetu. Bilo ko, ko tvrdi da čuva čast Poslanika ﷺ kroz djela nasilja, uništavanja i bezosjećajnosti u stvari sam kalja časnu uspomenu na njega i njegova učenja. Ono u čemu smo mi muslimani danas podbacili je dostavljanje ove poruke ljubavi ne-muslimanima. To je nešto što se čini djelima, a ne riječima. Ali eto, bar se nadam da je na teoretskom nivou malo jasnija duboka ljubav muslimana prema našem Voljenom ﷺ, koja ne može prihvatiti bilo šta što može biti shvaćeno kao nepoštovanje prema najvoljenijiem od svih ljudskih bića.

Mohamed Ghilan (http://mohamedghilan.com/)
Prijevod i prilagodba: Divithana.com/Leila A.

Povezani članci