Zašto Kur’an kada govori o budućnosti upotrebljava prošlo vrijeme?
Ovo je pitanje koje je mnoge zanimalo, ali Kur’an je takav da svaki dan u njemu otkrivamo nešto novo, što potvrđuje da je to objava od Gospodara, Mudrog, Hvaljenog.
Prije nego podijelim s vama nova naučna otkrića želim da vam predočim mišljenja naših prethodnika o ovom pitanju:
1. Zaista, Allahov, dž. š., govor je istina, i zato kada Uzvišeni govori o Kijametskom danu On govori o nečemu što će se neizbježno desiti. Stoga, Allah, dž. š., upotrebljava oblik prošlog vremena da nam potvrdi tu činjenicu, kao da se obraća onima koji sumnjaju u ovaj dan: ‘Kao što ne sumnjate u prošlost koju ste vidjeli svojim očima, isto tako ne treba da sumnjate u budućnost koja vas čeka, a to je Dan proživljenja. Zato vam o njemu govorim u prošlom vremenu, pošto je to istima koju ne možete promjeniti.
2. Kur’an upotrebljava oblik prošlog vremena kada govori o Kijametskom danu jer je to jedinstven stil kojim se odlikuje Kur’an, a to je dokaz da je on Objava od Allaha, s.v.t., a ne čovjekov govor, jer da je to govor čovjeka Arapi bi bili prvi koji bi se čudili i negirali takav stil. Međutim, iako se radi o stilu koji im nije bio poznat, oni su ga pozitivno prihvatili mada nisu bili u stanju da ga oponašaju, što je jedna od kur’anskih mu’džiza.
3. Postoji i treće mišljenje a to je da je za Allaha, dž. š ., budućnost kao što prošlost za ljude (وَلِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَىَ – „a Allah ima svojstva najuzvišenija“, An-Nahl, 60), tako da On ne gleda na Kijametski dan kao mi, on na sve stvari i sve događaje gleda kao na svoja stvorenja, a On je Stvoritelj vremena, i Stvoritelj dana i budućnosti, pa tako govori o budućnosti u obliku prošlog vremena da bi se potvrdila činjenica da On sve vidi.
Savremena naučna otkrića su pomoću magnetne rezonance za praćenja moždanih aktivnosti (fMRI) pokazala da se ista područja mozga aktiviraju kada čovjek razmišlja o prošlosti kao i kada razmišlja o budućnosti.
Slavljen neka je Onaj koji je sve savršeno stvorio! Obraća se čovjeku i govori mu o budućnosti upotrebljavajući oblik prošlog vremena, znajući da isto područje mozga reaguje i na govor i prošlosti i budućnosti, čak i više na govor o prošlosti i zato On upotrebljava prošlo vrijeme da bi izazvao najvišu moguću reakciju kod čovjeka.
Zbog toga govor Uzvišenog djeluje na vjernika jer se obraća svakoj njegovoj ćeliji, a On je taj koji je stvorio svaku tu ćeliju zdravom i u nju ‘instalirao’ program za reagovanje na govor njenog Gospodara – to potvrđuje važnost liječenja Kur’anom, pošto ćelije ljudskog organizma reaguju na Allahov, s.v.t., govor.
Sada ćemo navesti nekoliko primjera ajeta koji govore o Kijametskom danu u obliku prošlog vremena, da još jednom skupa razmislimo o snazi i izvanrednosti ovih ajeta:
(وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ (90) وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ (91) وَقِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ (92) مِنْ دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنْصُرُونَكُمْ أَوْ يَنْتَصِرُونَ (93) فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ)
“I Džennet će se čestitima približiti, a Džehennem zalutalima ukazati, i reći će im se: “Gdje su oni kojima ste se klanjali, a niste Allahu; mogu li vam oni pomoći, a mogu li i sebi pomoći?”, pa će i oni i onî koji su ih u zabludu doveli u nj biti bačeni” (Aš-Šuara’, 90-94)
Glagoli وَأُزْلِفَتِ، وَبُرِّزَتِ، وَقِيلَ، فَكُبْكِبُوا – ve uzlifet, ve burrizet, ve kiile, fekubkibu su svi upotrijebljeni u obliku prošlog vremena.
Na kraju treba reći da Kur’an kad govori o Kijametskom danu nekada upotrebljava i oblik sadašnjeg vremena – u tome je takođe mu’džiza Kur’ana koja zahtjeva posebnu elaboraciju.
Autor: Abduldaem al-Kaheel
Izvor: kaheel7.com
Prijevod i obrada: Akos.bA