U okrilju Kur’ana: Osobine koje pomažu izgradnju muslimanske ličnosti
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
“Muslimanima i muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i poslušnim muškarcima i poslušnim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji dijele zekat i ženama koje dijele zekat i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.” (Al-Ahzab, 35)
Osobine koje su navedene u ovom ajetu međusobno se pomažu u formiranju muslimanske ličnosti. To su: islam, iman, poslušnost, iskrenost, strpljivost, poniznost, dijeljenje zekata, post, briga o stidnim mjestima i često spominjanje Allaha. Svaka od ovih osobina ima svoju vrijednost u izgradnji muslimanske ličnosti.
Islam je predanost, iman – vjerovanje. Među njima postoji čvrsta veza, odnosno, jedno od njih je drugo lice drugog. Predanost ukazuje, upućuje na vjerovanje, a istinsko vjerovanje proizlazi iz predanosti.
Poslušnost je pokornost proizašla iz islama i imana iz unutrašnjeg zadovoljstva, a ne upotrebom sile izvana.
Iskrenost je osobina iz koje izlaze oni koji su neiskreni zbog riječi Uzvišenog Allaha: “Usuđuju se da laži izmišljaju samo oni koji u Allahove riječi ne vjeruju.” (16/105).
Lažov je prognan iz ovog reda, iz reda iskrenih pripadnika ovog ummeta.
Strpljivost je osobina bez koje musliman ne može nositi svoje uvjerenje, svoju vjeru i izvršavati ono čime ga vjera obavezuje. Vjeri je potrebna strpljivost na svakom koraku: strpljivost u zahtjevima duše, strpljivost u poteškoćama misije, strpljivost na uvrede drugih, strpljivost na izopačenost, devijantnost, slabost i nestalnost duše, strpljivost na iskušenjima, belijima i klevetama, strpljivost u dobru i zlu – strpljivost u oba slučaja je vrlo teška i mučna.
Poniznost je svojstvena srcu i drugim organima. Ona ukazuje da je srce izloženo utjecaju Allahove veličine, da osjeća strah od Njega i Njegovu moć.
Dijeljenje zekata ukazuje na čišćenje duše od škrtosti – na to da prema ljudima treba biti milostiv i solidaran, izvršavati svoje materijalne obaveze i biti zahvalan Onome koji ti je sve to darovao.
Post. – Tga uvrštava u osobine, s obzirom na njegov kontinuitet i redovnost. To je pobjeda nad neophodnostima, sustezanje od prvih potreba života, potvrda i priznanje volje, htijenja, pojačanje za preovlađivanje ljudskog nad animalnim.
Briga o stidnim mjestima, čišćenje i obuzdavanje najjače i najdublje sklonosti u strukturi ljudskog bića. – Kontrola nad nagonom koju može da ima samo onaj bogobojazni koga sustigne Allahova pomoć. Sređivanje odnosa težnjom za onim uzvišenijim, onim koje je iznad animalnog u susretu žene i muškarca. Ovaj susret mora biti pod Allahovim vjerozakonom poradi više mudrosti radi koje su stvoreni muškarac i žena, radi obnove zemlje i razvoja života.
Često spominjanje Allaha. – To je spona svih čovjekovih aktivnosti i njegove vjere u Allaha, osjećaj srca za Allahom u svakom momentu. Nijednog momenta to srce ne treba biti odvojeno mislima ni kretanjem od islama, te najčvršće veze. Blistavo srce sa smješkom na usnama prilikom spominjanja Allaha koji uljevaju život i daju nadu.
Onima kod kojih se okupe i nađu ove osobine koje sve zajedno doprinose izgradnji kompletne ličnosti vjernika “… Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.”
Tekst općenito govori o svojstvima muslimana i muslimanki i faktorima njihovih ličnosti nakon govora o ženama Vjerovjesnika, a.s, u prvom dijelu ove sure i ukazuje na ženu u ajetu, pored muškarca, kao dio rada islama u podizanju njene vrijednosti i pogleda na nju u društvu, dajući joj njeno mjesto pored muškarca tamo gdje su izjednačeni, a to su odnosi prema Allahu i prema obavezama ove vjere u čišćenju, ibadetu i kretanju Pravim putem u životu.
Odlomak iz djela:
“U okrilju Kur’ana”, Sejjid Kutb, 22 džuz, sura Al-Ahzab 35.ajet
Izdavač: FIN Sarajevo, 1999. godine
Obrada: Akos.bA