Trasa autoputa Banja Luka – Prijedor prolazi kroz mezarje i vakufsko zemljište u Kozarcu
Postojeća trasa autoputa Banja Luka – Prijedor koja ide kroz Kozarac proći će preko vakufske parcele gdje se nekada nalazilo mezarje za malodobnu djecu!
Ovaj dio trase, kako je već obilježeno, nalazi se uz sami mesdžid džemata Kamičani, koji pripada Medžlisu Islamske zajednice Kozarac. Džematlije ovakav scenarij, tvrde, neće dozvoliti. Ni pod koju cijenu!
Kažu da je za njih kao vjernike neprihvatljivo da autoput ide kroz vakufsko zemljište, a posebno je nedopustivo zbog toga što je na tom dijelu staro mezarje. Džemat Kamičani na društvenim mrežama objavio je slike postojeće trase na kojima se vidi da će saobraćajnica autoputa proći kroz sporno zemljište i uz sami mesdžid.
– Kao što se moglo vidjeti na objavama putem društvenih mreža, uveliko se radi na pripremnim radnjama za postupke eksproprijacije u cilju izgradnje autoceste kroz Kozarac. Radi se o izgradnji autoceste Banja Luka-Prijedor. Medžlis IZ Kozarac je ranije, početkom godine, nakon saznanja o potencijalnoj liniji autoputa, istakao prigovor zato što bi došlo do uklanjanja objekta mekteba u Kamičanima i uništavanja vakufske imovine – izjavio je za Preporod.info dr. Senaid Zajimović, direktor Vakufske direkcije Islamske zajednice u BiH.
Mekteb i vakufska nekretnina pored, zemljište, su vakufi iz osmanlijskog perioda i sve ove godine su služile svojoj svrsi i svojoj namjeni, upozorio je Zajimović.
– Nakon što je Medžlis IZ Kozarac istakao prigovor, nadležni su dali odgovor u kojem su istakli da prihvataju primjedbu da trasa autoceste bude van objekta mesdžida, ali ne mogu prihvatiti primjedbu da bude i van vakufske nekretnine. Ovih dana se obilježava na licu mjesta granični pojas autoceste i kao što se može vidjeti, u pojasu autoceste nije objekat mekteba, ali jeste vakufska nekretnina pored mekteba. Za ovu vakufsku nekretninu (zemljište) prema predanjima i svjedočenjima karakteristično je da se radi o mezarju. Na licu mjesta nema vidljivih nišana, ali se pretpostavlja da se radi o dječijem mezarju koji datira još od uspostave ovog vakufa. Mi još uvijek ne znamo tačnu liniju ili pojas autoceste i Uprava za geodetske i imovinsko pravne poslove RS je najavila da će 29.10.2021. godine vršiti geodetsko snimanje na licu mjesta i tada će se otprilike znati tačan putni pojas buduće autoceste – navodi dr. Zajimović.
Medžlis IZ Kozarac je zajedno sa Vakufskom direkcijom pratio tok događaja zbog čega je, kako navodi Zajimović, istaknuo određene primjedbe na putni pojas.
– Ostaje nam da vidimo koji je tačno predviđen putni pojas i mi ćemo zajedno sa Medžlisom poduzeti sve pravne radnje s ciljem zaštite vakufske imovine. U ranijim prigovorima koji je dostavljen nadležnim, istaknuto je da trasa autoputa treba da bude van naselja, kako bi se tako izbjeglo rušenje objekata, jer se radi o povratničkom mjestu i ta se činjenica mora uzeti u obzir. Stavljanje trase autoceste preko određenih objekata, bilo da su vakufski ili u vlasništvu povratnika, može imati dalekosežne posljedice na opstanak ljudi na ovom području – upozorava dr. Zajimović.
Hfz. Amir ef. Mahić, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Kozarac navodi da će poduzeti sve mjere u cilju zaštite i očuvanja vakufske imovine.
– Nakon što su obilježene rubne kote budućeg autoputa u prilici smo vidjeti neželjeni scenarij kojeg su se naše džematlije i pribojavale. Žalbe Medžlisa Islamske zajednice Kozarac i većeg broja mještana nisu uvažene, jer bi prema obilježenoj trasi autoput trebao da pređe preko vakufske parcele na kojoj je u ranija vremena bilo mezarje za malodobnu djecu i da autoput bude uz sami mesdžid našeg džemata. Od kako su se u javnosti pojavile prve informacije o trasi autoputa, pratili smo sve dalje korake koje su poduzimale sve strane uključene u realizaciju ovog projekta i reagovali shodno uputstvima i stavovima Vakufske direkcije. Naše intencije i zahtjevi su bili i ostali usmjereni ka zaštiti cjelokupne vakufske imovine, ali i interesa i težnji naših džematlija. Svakako, mi ćemo i dalje nastaviti pratiti aktivnosti i poduzimati sve neophodne pravne radnje u cilju zaštite i očuvanja vakufske imovine – kazao je za Preporod.info hfz. Mahić.
Iz entitetskog Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju RS na upit portala Preporod.info o navedenoj problematici oko trase autoputa te mogućem rješenju kojim će džematlije biti zadovoljne, a time i zaštićena vakufska zemlja, kazali su da je plan trase napravljen, te da se o navedenoj problematici više neće raspravljati.
Navode da je Narodna skupština (NSRS) na osmoj redovnoj sjednici, održanoj 11. decembra 2019. godine razmatrala i usvojila Odluku o izradi Plana parcelacije za autoput Banja Luka – Prijedor po skraćenom postupku, čime je započeo postupak izrade Plana.
U skladu s navedenom odlukom, nosilac pripreme plana je Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju. Nakon donošenja Odluke o izradi Plana, za nosioca izrade odabrano je preduzeće Institut za građevinarstvo “IG” d.o.o. Banja Luka koje je ovlašteno za izradu dokumenata prostornog uređenja.
– Budući da se dokument donosi po skraćenom postupku i da ne postoji obaveza izrade prednacrta dokumenta, nosilac izrade je izradio Nacrt dokumenta u februaru 2020. godine i dostavio ga nosiocu pripreme. Nacrt dokumenta bio je izložen na javni uvid od 20. februara 2020. godine do 5. marta iste godine u prostorijama Grada Prijedora i Banje Luke, kao i u prostorijama NSRS. Za vrijeme trajanja javnog uvida održane su javne prezentacije u prostorijama navedenih jedinica lokalne samouprave. U toku javnog uvida pristigao je znatan broj primjedbi i sugestija na Nacrt dokumenta koji se odnosi na teritorij oba grada. Nosilac izrade je stručnom analizom utvrdio opravdanost većeg broja pristiglih primjedbi, što je uslovilo potrebu izmjene planskog rješenja iz Nacrta dokumenta. Izmjena planskog rješenja kojim se otklanjaju primjedbe je uključivala značajnije izmjene planskog rješenja, te je shodno tome utvrđena zakonska obaveza ponovnog javnog uvida propisana članom 49. Zakona o uređenju prostora i građenju. Nosilac izrade je izradio novi korigovani Nacrt plana u oktobru 2020. godine, te je stavljen na ponovljeni javni uvid od 16. novembra do 30. novembra 2020. godine u prostorijama Grada Banja Luka, Prijedor i NSRS. U toku trajanja javnog uvida izvršeno je i novo javno izlaganje. Nakon završetka ponovljenog javnog uvida, nosilac izrade Plana je sagledao i zauzeo stav prema novim dostavljenim prijedlozima, primjedbama i mišljenjima, te na osnovu toga pripremio Prijedlog plana parcelacije za autoput Banja Luka – Prijedor po skraćenom postupku i dostavio ga nosiocu izrade u decembru prošle godine – navode.
Nadalje ističu da je na osnovu stava nosioca izrade prema prijedlozima, primjedbama i mišljenjima pristiglim u toku ponovljenog javnog uvida i na osnovu pribavljenih mišljenja relevantnih organa i pravnih lica utvrđen Prijedlog, koji se u skladu sa procedurom definisanom Zakonom prosljeđuje NSRS-u.
Imajući u vidu da je tokom izrade Plana parcelacije za auto put Banja Luka – Prijedor po skraćenom postupku u potpunosti je ispoštovan postupak izrade postupak po skraćenom postupku definisan navedenim propisima, kao i činjenicu da je Prijedlog dokumenta usklađen sa odredbama Pravilnika o načinu izrade, sadržaju i formiraju dokumenata prostornog uređenja, ispunjeni su uslovi za usvajanje Plana parcelacije za predmetnu dionicu, a što je NSRS i učinila na svojoj 14.redovnoj sjednici održanoj 17. februara 2021.godine (Službeni glasnik broj 25/21).
– U samom postupku izrade i usvajanju uključeni su svi zainteresirani, održano je niz sastanaka s mještanima, predstavnicima mjesnih zajednica kao i predstavnicima naroda, nakon čega je urađena korekcija trase u dijelu MZ Kozarac, koja je na kraju usaglašena. Nakon usvajanja Prijedloga plana pokrenut je vitalni nacionalni interes od strane bošnjačkog naroda koji je nakon usaglašavanja povučen. Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju je nosilac pripreme plana i zaduženo je vođenje postupka izrade tako da se ne može izjašnjavati o konkretnim parcelama kao i samoj trasi autoputa. Usvojena trasa autoputa nalazi se na sajtu Ministartsva, koja je kao takva usvojena u zakonskom postupku i obavezujuća za sve učesnike u izgradnji ove važne saobraćajnice. U svakom slučaju mještani džemata Kamičani su imali priliku učestvovati u postupku donošenja plana u više navrata putem ličnog prisustva ili putem predstavnika i mogli su staviti svoje primjedbe o kojima govorite u upitu. Koliko je meni poznato taj problem nije delegiran u ovom obliku i samom postupku donošenja plana tako da je sada bespredmetna svaka konverzacija na ovu temu – istakli su iz ovog ministarstva za Preporod.info.
Podsjećamo, mještani Kozarca protestima su se usprotivili Planu parcelizacije, te zatražili izmještanje trase autoputa, koja je zamišljena da ide kroz njihovo naselje.
Iznijeli su podatak da je ugroženo oko 80 stambenih objekata, te da je problem što autoput presijeca na dva dijela zemljište ukupne površine oko 7.000 hektara koje koriste mještani, jer je plodno. Istovremeno im se, tvrde, oduzima više od 300 hektara zemljišta.
Posao gradnje autoputa dobila je kineska kompanija SDHS-CSI BH. Nju je preko beogradske podružnice formirala matična kompanija China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group.
Detalji ugovora su nepoznati jer Vlada RS-a i Autoputevi RS nisu objavili njegov sadržaj. U medijima u Banjoj Luci je ranije objavljeno da će projekat izgradnje koštati nešto manje od 600 miliona maraka i to je trošak koji će na gradnju autoputa da potroši kineski koncesionar.
Vlada RS-a obavezala se, prema medijskim navodima, da će na ime godišnje naknade za korištenje autoputa plaćati 32,5 miliona maraka u periodu od 30 godina.
(A.N./Preporod.info)