Tradicija i običaji učenja i proučavanja Kur’ana u mejtefu
Po tradiciji i običajima Bošnjaka, kada dijete po prvi put prouči Kur’an pred hodžom, učiteljem, dijete javno polaže ispit u džamiji, mejtefu ili daje hatmu. Hangi je opisao taj običaj Bošnjaka:
„Đak koji je Kur’an, tedžvid i sunneti salat proučio, svršio je nauke u mejtefu….. Kada je koje dijete svršilo nauke u sibjan mektebu, polaze pred hodžom i sakupljenim narodom ispit, ili kako naši muslimani kažu, uči hatmu. Hatma se može i više puta učiti, ali je glavno kad se Kur’an prvi put prouči…. U onaj dan kada će dijete učiti hatmu u mejtef dolazi, osim hodže i učenika, i otac onoga djeteta koje će hatmu učiti, njegovi rođaci, znanci i prijatelji.“ (Hangi, 2009)
Kolika je vrijednost tog završnog ispita ili hatme kada je dijete naučilo učiti u Kur’anu kojega je pred učiteljem-hodžom praktično proučilo, govore običaji koji su se ustrojili tom prilikom. Ono što je posebno za zapaziti jeste da roditelji slavljenika koji je naučio učiti u Kur’anu i dao hatmu, ne žale velikog truda i imetka da to proslave javnom gozbom, čašćavanjem i trošenjem koje se zna oduzžiti i čitavu sedmicu. Hangi je zabilježio:
„Bogati musliman vodi hatmu i mejtefa kući, to jeste sva djeca i svi oni koji su kod hatme bili idu njegovoj kući, hodža, stariji i ugledniji ljudi naprijed, a djeca sve dvoje po dvoje odostrag… Dijete koje je hatmu proučilo ulazi prvo u kuću.U kući ga dočekuje sestra ili, ako nema sestre, koja druga djevojka iz rodbine ili komšiluka, prihvati njegove musafe, knjige, i uvede ga u kuću. Poslije toga idu muškarci u ahar, dotično u selamluk, a žene i djevojke u harem. Djeca dobiju i opet halve i somuna i idu svojim kućama. Da će sada sretni otac i majka opet darivati hodžu i kalfu, razumije se samo po sebi. Kada su djeca kuži otišla, idu pozvanici na zijaret, čast na koju je majka pozvala sve svoje rodice, komšinice i prijateljice.“ (Hangi, 2009)
Da je čin dječije hatme veliki događaj u običajima i tradiciji Bošnjaka spominju i Mevlida Serdarević, Ajnija Omanić:
„Obavezno je kada djeca završe učenje Kur’ana u mektebu čine hatmu. Tu se nakon proučenog Kur’ana uči dova. Ovaj čin popraćen je velikom svečanošću. Dijete koje čini hatmu svečano se obuče i ulazi praćeno učenjem tekbira-Allahu ekber, noseći u rukama Kur’an časni prekriven čevrmom….“ (Serdarević i Omanić, 2009)
Iz knjige „Vjera i tradicija u identitetu Bošnjaka“ autora Muharema Štulanovića
Za Akos.ba pripremio Fahrudin Vojić