Književni kutakU Fokusu

Recenzija bajki “Zeleno jezero” Rabije Mameledžija

Uloga bajke u odrastanju i odgoju djeteta.

U ovom tekstu, osvrnut ću se na bajke na osnovu mog pristupa uživajući u čitanju ovog predivnog štiva, koje u dječijoj književnosti ima posebno mjesto.

Bajka i dijete s aspekta junaka u njoj, ima didaktičku ulogu u razvoju i firmiranju ličnosti djeteta. U odrastanju i odgoju djeteta bajka ima posebno važan značaj. U Rabijinim bajkama nastojala sam prepoznati, kako bajka utječe na odgoj i razvoj djeteta s aspekta likova, odnosno junaka i junakinja, u tradicionalnoj bajci. Junaci u Rabijinim bajkama imaju velike moći prilagodbe, koji svojim postupcima stvaraju fantastičnu priču. Stroga podjela likova na dobre i zle pružaju djeci informaciju o iskonskom prisustvu zla u svijetu, potrebi da se dijete opredijeli i daje nadu, da zlo mogu pobijediti oni koji su uporni i mudri. Slogom, žrtvom i jedinstvom svih sudionika društva u prirodi, čovjek može zaustaviti katastrofu i zlo kao što to čine likovi u bajci Zeleno jezero. Ta veza čovjeka sa prirodom uvijek je proizvod njihova balansa dobra, koji priroda ne zaboravlja i vraća dobrotom. Bajka uči dijete pozitivnim osobinama kao što je: strpljenje, požrtvovnost, istinoljubivost i kako se nositi, u društvu, odnosno potisnuti negativne osobine kao što su: pohlepa, zavist, laž, škrtost…

Ona će dati prve spoznaje o strahu, ljubavi i osjećaju pobjede, a ovo sve je prisutno u bajci Bitrica i Zelenka. Bajka je u životu djeteta, prvi dom emocionalne inteligencije. Radnja bajke pruža djeci mogućnost poistovjećivanja i pretvaranja u nekoga kome se svi dive, a podjelom na dobre i zle, heroje i antiheroje, jasan je model za imitaciju dobra i zla a to je prisutno u bajci Blagoslov. Kreativnom igrom kao u bajci Tratinčica, djeca upadaju u nove situacije, prizore, zaplete i uče rješavati novonastale probleme i prepreke te surađivati s drugima, učeći se ljubavi, empatiji, istini i pravdi. Samo dobro dijete može očekivati sretan kraj rješenja situacije u koju je zašao. Dobro koje činimo uvijek ima vrijednost da se višestruko nagradi onaj koga dobro krasi. Ljubav prema porodici i njenim članovima, prisutna između djece i roditelja ima toliku snagu da se samo zajedno može pobijediti svako zlo o čemu pričaju Rabijine bajke.

Rabija Mameledžija, svojim bajkama i odrasle vraća u djetinjstvo i na sebi svojstven način budi dijete u odraslom čovjeku. Njene bajke imaju sve elemente tradicionalne bajke, koje su imale značajnu ulogu u našem odrastanju.

Piše: Mr. Emina Bojić, prof.
Akos.b