“Organlook”: Prirodna kozmetika s notom plemenitosti
“Kad postoji svijest o važnosti zdravog života, kvalitetan proizvod će sam naći mušteriju. Naš cilj, a ujedno i jedan od motiva koji nas pokreću u ovome poslu jeste da ljudi počnu zdravije živjeti, da znaju prepoznati prirodan proizvod koji ne mora biti naš”
Razgovarala: Piše: Ajla Žujo-Demirović
Kozmetika, kako preparativna tako i dekorativna, odavno je nezaobilazan dio lične higijene, a ljepota i pristojna vanjština su imperativi naše svakodnevnice. Čovjek je, međutim, brzo izgubio mjeru, a proizvodnja i marketing kozmetičkih kompanija ljepotu pristojnosti. Da je to tako, govori i rezultat studije koju je radila strana kozmetička kuća: prosječna žena na tijelo dnevno nanese 515 (!) različitih hemikalija! A pritom više od 70 posto ispitanica ova brojka uopće ne uznemirava! Zvuči nevjerovatno i pretjerano, ali… Krema za lice, krema za područje oko očiju, serum za područje oko očiju, krema protiv bora, krema za vrat i dekolte, losion za skidanje šminke, tonik za lice, osvježavajuća vodica za lice, krema za ruke, krema za tijelo, losion za tijelo, krema protiv strija, podloga za puder, ruž za usne, parfem… Nevjerovatno i pretjerano jeste, ali ovo je samo početak “liste ženi neophodnog”. Može li drukčije?
Može li drukčije?
U ugodnom domu bračnog para Sofo sve miriše na zdravlje i luksuznu ljepotu prirode i ugodnosti. Njihov dom je istovremeno i laboratorija za osmišljavanje i radni prostor – mala fabrika prirodne, ručno rađene kozmetike imena “Organlook”– pa je sve puno bočica, kutijica, zdjelica, čaša. Lejla Sofo-Mehmedović je farmaceutkinja, a njen suprug Jasminko Mehmedović inžinjer; prije nešto više od dvije godine ovo dvoje mladih ljudi odvažili su se na avanturu i počeli s proizvodnjom prirodne kozmetike. Lejla govori o zajedničkim počecima: “U mojoj su familiji uvijek bili osviješteni o važnosti prirodnog načina života; nikad nismo kupovali zimnicu, sami smo je pripremali. Pazilo se šta se kupuje i koristi, pa smo sestra i ja, još tokom srednje škole, ispitivale različite ‘prirodne’ preparate te često dolazile do zaključka da u njima nema ništa prirodno. Ta situacija me je veoma ljutila. Stalno sam se pitala zašto nas varaju. To nas je dovelo do konačne odluke da nešto moramo učiniti.” Jasminko dodaje: “Prvenstveno smo željeli pokrenuti program zdrave hrane, ali smo zaključili da na našem tržištu već ima dovoljno takve ponude. Rađala se ideja za idejom; uradili smo istraživanje tržišta. Analizirali smo tržište zapadnih zemalja i tržište Hrvatske, uvidjeli smo da tržište Hrvatske kaska za tržištima zapadnih zemalja nekih pet godina. Pritom je hrvatsko tržište prirodne kozmetike mnogo razvijenije u odnosu na tržište Srbije, Makedonije, Bosne i Hercegovine posebno, te smo zaključili da postoji velika praznina na našem tržištu. I tako smo došli do ideje da pravimo prirodnu, ručno rađenu kozmetiku.”
Kad su greške pouka, a teškoće prilika
Svi počeci su teški, no, bosanski inad i jaka želja, znanje i trud, odvažnost i ustrajnost urodili su plodom, pa nije prošlo dugo od ideje do prvog gotovog proizvoda. “S pripremama smo počeli u maju 2013. godine, a već 25. septembra smo prodali prvi proizvod, stoga ovaj datum smatramo zvaničnim početkom rada”, govori Jasminko.
Prihvatanje onog što nam se ne sviđa i spremnost da se mijenjamo nabolje usprkos okolnostima pretpostavka je uspjeha. Jasminko se sjeća prvih prepreka: “Znali smo da nas čeka mnogo posla, ali nismo bježali od toga. Znali smo da ćemo nailaziti na poteškoće, ali smo bili spremni savladati ih. Ipak, uopće nismo zamišljali da ćemo uskoro imati ovako dobre rezultate”, a Lejla dodaje: “Naše prve mušterije su bili članovi porodice i uži krug prijatelja. Trenutni asortiman ‘Organlooka’ upravo je rezultat komunikacije između klijenata i nas, našeg osluškivanja njihovih reakcija. Često nam se jave s konkretnim potrebama: ‘Možete li promijeniti taj proizvod? Možete li napraviti to i to?’ Mi pokušavamo, razvijamo forumulu, uspijevamo.” Spletom okolnosti, ali i stalnom i neumornom edukacijom ovaj tim i njihovo brendirano ime napreduju pa su za kratak period ostvarili zadivljujuće rezultate: u moru dostupnih i zvučnih imena, od potpune nepoznanice postali su prepoznatljiv i pamtljiv proizvod. “Uopće nismo ulagali u marketing. Ja radim puno radno vrijeme na svom poslu, a nakon toga pomažem. Ako imamo veću narudžbu, svi se angažiramo i radimo ostajući dokasno budni. I sami smo iznenađeni u šta je prerasla naša ideja”, kaže Jasmin, a Lejla nastavlja objašnjavajući svoje obaveze: “Ja nisam zaposlena, tako da je osmišljavanje formula i rad na proizvodima moj zadatak. Kad počnem raditi, moja kuhinja se pretvara u laboratorij. Želim spomenuti i našu prijateljicu Almu Hasanović, profesionalnu dizajnericu, koja je osmislila vizuelni identitet ‘Organlooka’”.
Izazovi
Najveći izazov s kojim se suočavaju ovi mladi vrijedni ljudi jeste nabavka sastojaka i ambalaže. Žele biti potpuno uvjereni da su sastojci od kojih rade kozmetiku sigurni, zdravstveno ispravni i ekološki certificirani, a ambalaža dovoljno kvalitetna i prikladnog izgleda. Zbog toga su ponekad, kako kažu, “primorani namjerno se pritajiti kako bi ljudi ‘zaboravili’ na njih”.
Prirodna kozmetika je veoma skupa i, po svemu sudeći, neće postati jeftinija. “Sastojci od kojih se ona pravi su skupi, ali se mi maksimalno trudimo sniziti cijenu konačnog proizvoda, pritom, naravno, vodeći računa o kvalitetu i organskoj certificiranosti sastojaka”, kaže Lejla.
No, upravo za tu sigurnost prirode mnogi su spremni štedjeti, žrtvovati neke druge potrebe. “Nažalost, tačno je da se doslovno trujemo. Činjenica je da sve supstance koje nanesemo na tijelo ubrzo završavaju u krvotoku i talože se u organizmu. Posljedica sintetske kozmetike i GMO-hrane (Genetically Modified Organism – genetski modificirani organizmi) su sve češći hormonalni poremećaji te, u konačnici, neplodnost. Kad ovako postavimo stvari, postaje jasno koliko je vraćanje prirodi važno. Mogu reći da ni“Mogu reći da nismo svjesni koliko bismo trebali da budemo, ali se postepeno osvješćujemo. Usljed ekspanzije medija i društvenih mreža, ljudi mogu čuti i pročitati o zdravom životu, hrani, kozmetici”, objašnjava Lejla. Baš zbog toga konačni korisnici linija “Organlooka” nisu samo i isključivo bogati i imućni već prvenstveno ljudi svjesni odgovorni prema sebi i svom zdravljusmo svjesni koliko bismo trebali da budemo, ali se postepeno osvješćujemo. Usljed ekspanzije medija i društvenih mreža, ljudi mogu čuti i pročitati o zdravom životu, hrani, kozmetici”, objašnjava Lejla. Baš zbog toga konačni korisnici linija “Organlooka” nisu samo i isključivo bogati i imućni već prvenstveno ljudi svjesni odgovorni prema sebi i svom zdravlju. “Jednom nam se javila gospođa s osmogodišnjom kćerkom, zabrinuta je pitala može li tako malo dijete koristiti dezodorans. Svjesna je utjecaja na ljudsko tijelo, te spremna štedjeti na nečem drugom da bi mogla priuštiti zdravu kozmetiku djevojčici.”
Analiza i certificiranje proizvoda
Zanima nas šta struka kaže, jesu li analizirali svoje proizvode? Spremno odgovaraju: “Nismo, ali, naravno, planiramo. Farmaceutski fakultet ne radi detaljne provjere; na Veterinarskom rade samo osnovne, grube i površne analize kojima se može potvrditi da je neki proizvod siguran za upotrebu, a mi to i sami možemo znati jer su ovo kvarljivi, dakle prirodni proizvodi. Ove analize ne diferenciraju prirodni i ekološki proizvod od bilo kojeg drugog, čak i sintetskog. Nama je potrebna analiza koja će ustvrditi i potvrditi da su sastojci naših proizvoda ekološki, stoga trenutno tražimo mjesto na kojem to možemo obaviti.”
“Kaldrmica”
“Organlook” kozmetika se može naručiti putem istoimene Facebook-stranice, a može se naći i na policama “Kaldrmice”, moderne avlije u kojoj se okupljaju žene, razgovaraju i izrađuju ručne radove. “Kaldrmica” je ustvari dućan delikatnih ručnih radova u Sarajevu, a o saradnji s njom moji sagovornici kažu: “Oni su nas kontaktirali, rekli da otvaraju dućan s ručnim radovima. Kad uđete u ‘Kaldrmicu’, odmah osjetite iskrenost i njihov humanitarni karakter. Pristali smo. Bilo nam je važno da olakšamo mušterijama i povećamo dostupnost proizvoda, ali i da omogućimo informiranje onima koji nisu čuli za ‘Organlook’”.
Bili su sponzori u projektu radionica zdrave ishrane koji je organizirao ŽEC “Nahla”. Pojavili su se na nekoliko sajmova, no, kako se sajmovi organiziraju ljeti kad su visoke temperature, a njihovi proizvodi prirodno kvarljivi, to je bila dobra prilika za promociju, a ne za neku zaradu. Za “Sarajevo Business Forum” koji tradicionalno, u okviru svog ladies-programa, poklanja originalne bosanske proizvode, radili su poklone. Pravili su ih i za Islamsku zajednicu, prilikom posjete turskog predsjednika R.T. Erdoğana Sarajevu, kad su izradili poklon za prvu damu Turske.
“Sajmovi nam nisu prilika da nešto zaradimo, vrijeme koje tamo provedemo i proizvodi koje izložimo samo su dobar marketing, prilika da ljudi probaju naše proizvode. Širi se ta svijest i priča. Kad postoji svijest, proizvod će sam naći mušteriju. Naš cilj, a ujedno i jedan od motiva koji nas pokreću u ovome jeste da ljudi počnu zdravije živjeti, da znaju prepoznati prirodan proizvod koji ne mora biti naš. Da ne budu naivni, da ih ne varaju.”
Što bi rekao veliki pjesnik Halil Džubran: “Ljepota nije u licu, ljepota je svjetlost u srcu.” I premda je prvenstvena namjena ove kozmetike da učini nešto dobro za vaše lice, upravo zbog te plemenitosti neće zanemariti ni vaše srce.
“Organlook”, mala hrabra ideja
“Ustati u sunčano jutro, popiti prirodni sok uz cvrkut ptica i miris cvijeća, poželjeti da taj trenutak traje zauvijek, i zapitati se ‘zašto ne?’… Tako je nastao ‘Organlook’.”
Iza lahko pamtljivog imena “Organlook” stoje bračni par Lejla Sofo-Mehmedović, farmaceutkinja, i Jasminko Mehmedović, inžinjer, te njihova prijateljica Alma Hasanović, profesionalna dizajnerica, koja je osmislila vizuelni identitet proizvoda.
“Sjedili smo u prirodi, odmarali i smišljali ime za svoju ideju. Prijateljica je odjednom uzviknula: ‘Organlook!’ Nama se svidjelo, usvojili smo ga i već sutradan kupili domenu. Od početka smo imali velike ciljeve pa smo se odlučili za ime na prepoznatljivom engleskom jeziku. Često se desi da poznanici koji su na sajmovima kupili neke naše proizvode ne znaju da to mi radimo, pa komentiraju: ‘To je zastupništvo neke strane firme?’ Iznenade se kad kažemo da to mi radimo.”
Svaki svoj proizvod lično testiraju prije nego ga stave u prodaju, pritom se vodeći pravilom: “Što ne možete pojesti, nemojte ni nanositi na kožu!” Trenutno su dostupne linije proizvoda za njegu posebnih dijelova tijela: Hairlook, Facelook i Bodylook, te linija namijenjena njezi beba i male djece Babylook.
Na početku je korisnicima njihove kozmetike trebalo vremena da se naviknu na činjenicu da je prirodni proizvod prilično drukčiji od hemijskog. “Ovo su prirodni i, prema tome, kvarljivi proizvodi. Trudimo se da budu idealni, ali to nije moguće postići. Njihov rok trajanja je dva-tri mjeseca, onima koji vode računa o higijeni ruku i čuvanju proizvoda mogu trajati i mnogo duže, dok onima koji ne paze na ovo neke kreme neće trajati ni dva mjeseca. U tom smislu, ovo nije nedostatak prirodne kozmetike, naprotiv, to je pravi pokazatelj da ona jeste prirodna.”
Ono što je krenulo od male ali hrabre ideje i što je zamišljeno kao porodični hobi, tokom dvije godine je preraslo u poluprofesionalni angažman. Cilj ovih ljudi je da ovaj projekt bude samoodrživ i funkcionalan, te pritom naglašavaju: “Ne želimo prvenstveno vratiti ili uvećati uložena sredstva. Želimo da se priča širi i razvija. Želimo educirati i osvješćivati ljude da znaju prepoznati prirodni proizvod kad ga vide. Ne mora to biti naš proizvod.”
Novo Vrijeme