Islamske teme

Menstruacija u svjetlu medicine i islama: Spolni odnos i menstruacija

Uzvišeni Allah je rekao: “I pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: “To je neprijatnost.” Zato ne općite sa ženama za vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne očiste. A kada se očiste, onda im prilazite onako kako vam je Allah naredio. – Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.” (El-Bekara: 222)

Imam Muslim prenosi riječi Poslanika, s.a.v.s.: “Jevreji su ženu sa menstruacijom istjerivali iz kuće i nisu joj davali da jede niti su joj prilazili.”

Ashabi su pitali kako da se oni ponašaju prema takvoj ženi, na što je Poslanik, s.a.v.s., odgovorio: “Činite sve osim spolnog odnosa.”

El-Buhari i Muslim od Aiše r.a. prenose da je Poslanik s.a.v.s. dodirivao svoje žene za vrijeme menstruacije preko odjeće.”

Ummu Selema r.a. prenosi da je ležala sa Poslanikom s.a.v.s. u istoj postelji. Osjetila je da je dobila menstruaciju te se odmakla od njega. Poslanik s.a.v.s. ju je upitao: “Jesi li to dobila menstruaciju?” “Jesam” – odgovorila je. On ju je pozvao da ponovo legne pored njega u istu postelju.”[1]

El-Buhari i Muslim prenose da je Aiša r.a. iz svoje sobe češljala i mazala kosu Poslanika, dok je on bio u itikafu u svojoj džamiji, a pri tome je imala menstruaciju. I da je Poslanik s.a.v.s. učio Kur’an naslonjen na njeno krilo, a ona je imala menstruaciju.

Iz gornjeg vidimo stav islama prema ženi koja ima menstruaciju. Ne smatra je nečistom kao što je to bila pojava kod drevnih naroda, koji joj nisu dali da jede i pije, tjerali su je iz kuće ne dozvoljavajući joj da dotakne bilo šta kako ga ne bi onečistila.

U Levijevom zakoniku, 18. poglavlje u Tevratu koji je do danas sveta knjiga jevreja i kršćana, stoji:

“Ako iz žene nešto izlazi, a to što izlazi je krv iz njenog mesa, i to krvarenje traje sedam dana, sve što dodirne u tom periodu postaje nečisto… i svak ko dodirne njenu postelju neka opere svoju odjeću i neka se okupa vodom i pored toga ostaje nečist do noći. Ako čovjek legne sa njom dok je u ovom periodu, i on je nečist sedam dana te svaka postelja u koju on legne postaje nečista.”

“Svako ko je dodirne postaje nečist, i ako legne sa njom i on je nečist sedam dana te svaka postelja na koju legne postaje nečista.” Ovako kažu jevreji, a u tome ih slijede kršćani jer su povezani “starim zavjetom” kako ga oni nazivaju.

Što se tiče Poslanika milosti i Ijubavi, Poslanika Islama, Muhammeda sina Abdullahovog, on je ljubio svoje žene dok su imale menstruaciju, izjavljivao im Ijubav, ležao sa njima u istoj postelji. Ako bi se neka od njih izmakla, pozivao je i primicao sebi, te je milovao. Učio je Kur’an na njihovim krilima bez obzira što su imale menstruaciju. Puštao bi ih u takvom stanju da mu češljaju i mažu kosu. Za vrijeme itikafa u džamiji, legao bi i stavio glavu u njeno krilo, a ona bi pri tome sjedila u svojoj sobi, (ulazak u džamiju je zabranjen ženi koja ima menstruaciju). Ili čak više od toga, rekao bi joj da obuče donji veš (od pojasa do ispod koljena) te bi joj prilazio preko veša.

Ima li igdje ovakve počasti, samilosti i poštovanja?! Nema, tako mi Allaha…

Aiša r.a. je na putu za hadždž dobila menstruaciju pa je počela plakati. Došao joj je Plemeniti Poslanik s.a.v.s. i rekao: “Nemoj se žalostiti, to je nešto što je Allah propisao Ademovim kćerima. Obavi sve obrede hadždža osima tavafa.” Uzvišeni Allah je za menstruaciju rekao: “I pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: “To je neprijatnost.”Zato ne općite sa ženama za vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne okupaju. A kada se okupaju, onda im prilazite onako kako vam je Allah naredio. – Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.” (El-Bekara: 222)

Nazvao ju je običnom neprijatnošću, nikako nečistoćom ili odvratnošću, niti bilo kakvim drugim pogrdnim imenom.

Ženi je olakšano i umanjene su joj dužnosti u periodu trajanja menstruacije. Ne mora klanjati, ne posti u vrijeme menstruacije, već te dane naposti kad menstruacija prestane. Naređuje njenom mužu da joj ne prilazi u tom periodu radi obostrane sigurnosti.

NEPRIJATNOST MENSTRUACIJE

Za vrijeme menstruacije, čitava ovojnica materice se pocijepa. Kod mikroskopskog pregleda krvi menstruacije, pored crvenih i bijelih krvnih zrnaca, nalazimo i komadiće ovojnice. Nakon cijepanja ovojnice, zidovi materice ostaju izranjavani poput oparene kože. To je čini neotpornom na napad mnogih bakterija. Medicinski je ustanovljeno da je krv jako plodno tlo za razvoj mikroba. Odbrambeni sistem materice biva oslabljen te omogućava ulazak mikroba koji se nalaze na glaviću muškog spolnog organa što predstavlja veliku opasnost. Pored ovoga odbrambeni sistem rodnice u vrijeme menstruacije je na svojoj najnižoj razini što pojačava opasnost. Ne luči dovoljno kiseline koja ubija mikrobe. Njena izlučina izgubi kiselost i postaje alkalna. Također tvari za dezinfekciju koje se nalaze u rodnici potpuno oslabe. Zidovi rodnice, sačinjeni od nekoliko slojeva ćelija, se istanje, te ostane samo jedan tanki sloj umjesto višeslojnog pokrivača kojeg primjećujemo u vrijeme prije i poslije menstruacije, naročito sredinom mjesečnog ciklusa, kada je cijeli organizam spreman za sastanak s mužem. Zbog toga ulazak muškog spolnog organa u rodnicu u vrijeme menstruacije nije ništa drugo do ubacivanje mikroba u vrijeme kada odbrambeni sistem nije u stanju da se bori sa njima. S druge strane, krv koja se nalazi u materici i rodnici omogućava i pospješuje njihov razvoj i umnožavanje.

Poznato je da se na koži muškog spolnog organa nalaze mnogobrojni mikrobi, međutim, u vrijeme kada nema menstruacije kiselina koju luči rodnica ubija te mikrobe. Dok je taj sistem u vrijeme menstruacije paralizovan i okolina postaje pogodna za razvoj mikroba. Razvoj mikroba u materici i rodnici uzrokuje razna zapaljenja koja se često iskompliciraju te njihovo liječenje postaje složeno.

Neprijatnost se ogleda i u sljedećem:

a)     Zapaljenje se proširuje na jajovode te ih zatvara ili djeluju na trepetljike koje se nalaze unutar jajovoda a čiji je zadatak prenošenje jajne ćelije iz jajnika u matericu. Ovo može biti uzrok sterilnosti ili vanmaterićne trudnoće. To je najopasniji vid trudnoće. Oplođena jajna ćelija se implantira u uskom jajovodu. Sa razvojem zametka istanjuje se ionako tanak zid jajovoda što izazove njegovo prskanje i obilno krvarenje u trbušnu šupljinu. Ako majka brzo ne otkrije ovu komplikaciju i u najkraćem roku joj se ne pritekne u pomoć operativnim zahvatom, bez sumnje će podleći.

b)    Zapaljenje prelazi i na mokraćne kanale, mokraćni mjehur, bubrege, te dovodi do teških i hroničnih oboljenja mokraćovoda.

c)     Menstruaciju prate bolovi čija je jačina od žene do žene različita. Većina ih se žali na bolove u dnu leđa i u dnu stomaka. Neke žene imaju tako jake bolove da ih to prisiljava da uzimaju lijekove i sredstva za umirenje ili čak traže liječničku intervenciju.

d)    Mnoge žene pogađaju teška psihička stanja i obuzima ih tjeskoba u periodu menstruacije, naročito na njenom početku. Uglavnom su ćudljive, brzo se naljute, netrpeljive su. Njena intelektualna moć i moć rasuđivanja dostižu svoj najniži stepen. Radi toga je Poslanik s.a.v.s. zabranio razvod braka sa ženom koja ima menstruaciju (za vrijeme njenog trajanja).

e)     Neke žene dobiju glavobolju prije početka menstruacije. Ovi bolovi često znaju biti žestoki i mučni, a ponekad ih prate zaslijepljenost vida i povraćanje.

f)      Želja za spolnim odnosom oslabi, naročito na početku menstruacije. Mnoge žene čak osjećaju odvratnost prema njemu i žude za samoćom i mirom. Ovo je normalna fiziološka pojava. Razlog je to što se period menstruacije odlikuje krvarenjem iz unutrašnjosti materice i svi genitalni organi se nalaze u stanju koje podsjeća na bolest. Stoga spolni akt u ovakvom stanju ne bi bio normalan niti ima ikakve svrhe, naprotiv, uzrokuje samo neugodnost i mnoge smetnje.

g)    lako je menstruacija prirodna fiziološka funkcija, ipak njen kontinuitet u krvarenju svakog mjeseca uzrokuje pojavu neke vrste malokrvnosti, naročito ako su u pitanju obilna krvarenja.

h)      Tjelesna temperatura žene u periodu menstruacije opadne za čitav stupanj. Razlog je slabljenje funkcionalnosti metabolizma u ovom periodu. Kao rezultat toga smanjuje se proizvodnja tjelesne energije (tj. unešena hrana biva slabije iskorištena).

i)      Opakost mikroba koji se nalaze u krvi menstruacije se pojačava, naročito mikrob gonoreje. (Principles of Infectious Diseases Vol I, Mandill, Douglas, Bennett 1979.)

j) Endokrine žlijezde trpe promjene za vrijeme menstruacije te svode lučenje vitalne tečnosti, veoma važne za organizam, na najniži nivo. k) Kao rezultat gornjih faktora, tjelesna tamperatura se smanjuje, usporava se puls, krvni pritisak opada. Sve ovo doprinosi da žena osjeća vrtoglavicu, neraspoloženje i Ijenost.

I)                Nemoguće je da spolni odnos u vrijeme trudnoće rezultira trudnoćom jer je nemoguće da se za vrijeme menstruacije odigra ovulacija. Lučenje jajne ćelije se odvije na skoro dvije sedmice prije početka menstruacije. Plodnost i produkcija su nepovezivi sa menstruacijom. Zbog ovoga je spolni odnos u vrijeme njenog trajanja besmislen, jer u takvim uslovima ne ostvaruje svoju svrsishodnost. Besmisleno je iz spolnog akta za vrijeme menstruacije očekivati dijete.[2]

m) Neprijatnost i teškoća spolnog odnosa u vrijeme menstruacije se ne ograničava samo na ženu, nego je to slučaj i sa mužem koji joj je prišao u takvom stanju. Unošenje spolnog uda u rodnicu ispunjenu krvlju pogoduje razvoju mikroba što uzrokuje zapaljenje mokraćnih kanala kod muškarca. Mikrobi se posebno razvijaju u ovakvom krvnom okruženju, n) Profesor Abdullah Bislamihi je za šesti medicinski simpozij u Saudijskoj Arabiji priredio suvremenu studiju na ovu temu. U njoj tvrdi da je spolni odnos u vrijeme menstruacije jedan od uzročnika raka grlića materice.

Ova pretpostavka zahtijeva više argumenata i ispitivanja da bi se dokazala. Zapaljenja iz mokraćnih kanala se proširuju na prostatu i mokraćni mjehur. Zapaljenje u prostati ubrzo postaje hroničnog karaktera zbog mnoštva tijesnih uvijenih kanalića kojim, kao takvim, rijetko dospije dovoljna količina lijeka namjenjenog za uništavanje mikroba skrivenih u njihovim zavojima. Ako zapaljenje u prostati dobije hronični karakter, mikrobi iz nje ubrzo napadaju ostatak mokraćnog i genitalnog aparata i preko bubrežnih kanala prelaze na bubrege. O hroničnom zapaljenju bubrega ne trebamo ni govoriti. To je mučenje do kraja žvota i nema mu lijeka. Ponekad mikrobi iz prostate pređu na spermine kanaliće, mokraćnu cijev urethraili u testis. Ovo može biti uzrok sterilnosti tako što se blokira spermin kanalić ili upale testisi. Bolovi koji prate ove komplikacije su nesnošljivi i teže padaju od same sterilnosti.

Ovo bi bilo ukratko o tome kakve neugodnosti čekaju čovjeka i ženu koji ne poštuju Allahovu zabranu spolnog odnosa u vrijeme menstruacije. Istinu je rekao Uzvišeni Allah kada kaže: “Pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: “To je neprijatnost.” Zato ne općite sa ženama u vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne očiste. A kada se očiste onda im prilazite onako kako vam je Allah naredio. Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.” (El-Bekara: 222)

Sama menstruacija je neprijatnost za ženu, ali ukoliko joj muž prilazi u vrijeme njezina trajanja, ova neprijatnost se pojačava te prelazi i na muža. Onaj ko osjeti potrebu za spolnim aktom dok mu žena ima menstruaciju može joj prići preko donjeg veša, pod uslovom da se može kontrolisati i da neće preći granicu zabranjenog. Na ovo je upozorila Aiša r.a. riječima: “Ko od vas može kontrolisati svoju strast u onoj mjeri u kojoj je to mogao Poslanik, s.a.v.s.?” Onaj ko je siguran da se može kontrolisati nema smetnje, a onaj ko nije siguran, bolje je da se strpi i drži po strani, jer onaj ko se jako približi granici zabranjenog pada u iskušenje da je i pređe. Naslađivanje ženom za vrijeme menstruacije iznad pupka i ispod koljena je dozvoljeno i tu se svi učenjaci slažu. Razilaze se u dozvoljenosti naslađivanja i dodirivanja predjela iznad koljena i ispod pupka isključujući spolni organ.[3]

Po ovom pitanju postoje tri mišljenja:

Prvo: “To je haram” – pobornici ovog mišljenja nemaju jakog dokaza za to, nego kao potporu navode preventivu od pada u zabranjeno. Djelo koje vodi u haram, postaje haramom.

Drugo: “Ovaj čin je mekruh”- ovo mišljenje je jače zato što ima za potporu hadis “Činite sve osim spolnog odnosa.”

Treće:Uslovljen je sigurnošću u mogućnost samokontrole. Ako se može kontrolisati dozvoljeno mu je, u protivnom treba da se kloni dodirivanja dijela ispod pupka i iznad koljena zbog opasnosti da padne u zabranjeno tj. da završi u spolnom organu žene.

Za treće mišljenje Imam En-Nevevi kaže da je najprihvatljivije.

Svaka druga prisnost i blizina ženi sa menstruacijom, kao spavanje pod istim pokrivačem i slično, šerijatski su dozvoljene.

Poslanik s.a.v.s. je spavao sa svojim ženama u istoj postelji iako su one imale menstruaciju. Aiša r.a. mu je prala i plela kosu dok je on bio u itikafu u svojoj džamiji (a imala je menstruaciju). Učio je Kur’an naslonjen na njeno krilo, iako je ona bila u tom stanju.

Briga islama o ženi je vidljiva čak i u stanju menstruacije.

Poslanik s.a.v.s. je uložio veliki trud da ispravi njen potčinjen položaj i prezrenost u kome se nalazila prije islama i kod Jevreja.

Poslanik s.a.v.s. je strogo osudio i odbacio njihov način odnosa prema ženi riječima: “Činite sve osim spolng odnosa.”31

On se nije zadovoljio samo riječima nego je to pokazao i djelom. Majke vjernika su to vjerno prenijele vjernicima svih generacija. Svima su pojasnile i objelodanile kako se Poslanik s.a.v.s. odnosio prema njima i da ih nije napuštao ni odbacivao ni u kakvom stanju ni vremenu. Tako kada bi mu se povećala želja za nekom od njih a ona imala menstruaciju, mazio bi je i ljubio, spavao bi s njom u istoj postelji i pod istim pokrivačem. I više od toga, naređivao bi nekoj od njih da obuče donji veš i da se zaštiti, te bi joj preko toga prilazio. Svom ummetu je prenio da je (pravi) spolni odnos za vrijeme menstruacije zabranjen, da je on neprijatnost i uznemiravanje za ženu kao i za njenog muža. Upozoravao je da ne ogreznu u onome u čemu su ogrezli raniji narodi prilazeći ženi sa menstruacijom.

Odlaskom u obe krajnosti se narušava čast i poštovanje žene kao i njeno zdravlje. Jedino islam istinski ostaje na umjerenom srednjem putu. Ne poriče i ne guši instikt i nagon već ih vaspitava i kontroliše da bi se njima uzvisili. Usmjerava ih ispravnim i prirodnim tokom. Naređuje im da se suzdržavaju od spolnog općenja sa ženama u toku menstruacije dok se ona ne završi i žene očiste: “Pitaju te o mjesečnom pranju. Reci: “to je neprijatnost.” Zato ne općite sa ženama u vrijeme mjesečnog pranja, i ne prilazite im dok se ne očiste. A kada se očiste onda im prilazite onako kako vam je Allah naredio. Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.” (El-Bekara: 222)

Kaže im: “Žene vaše su njive vaše, i njivama svojim prilazite kako hoćete, a pripremite što i za duše svoje. I bojte se Allaha i znajte da ćete pred Njega stati. A ti obraduj prave vjernike.” (El-Bekara 223)

Islam je uvijek ovakav, vjera prilagođena ljudskoj prirodi. Ne guši nagon nego ga usmjerava njegovoj plemenitoj i časnoj svrsi. Njome uzdiže čovjeka na najčasnije položaje, bez odlaska u krajnosti.


[1]El-Buhari i Muslim

[2]      Priče da je razrooko dijete plod spolnog odnosa u menstruaciji su izmišljene

[3]      Spolni odnos koji se završava u spolnom organu žene je zabranjen Kur’anom i Sunnetom. Šafija je rekao: “Ko priđe ženi sa menstruacijom znajući za njeno stanje znajući da je ovaj čin zabranjen, na sebe je natovario teški grijeh.” Učenjaci kažu: “Ko dozvoli prilazak ženi u vrijeme menstruacije optužuje se za kufr, jer je zanijekao jasni vjerski propis. O načinu iskupljenja grijeha onoga ko je prišao ženi u ovakvom stanju učenjaci kažu da u ime otkupa treba da udijeli sadaku u visini jednog dinara ako joj je prišao na početku menstruacije i pola dinara ako se to desilo na kraju menstruacije. Drugi kažu da je njegovo iskupljenje pokajanje i traženje oprosta za takav čin.

Odlomak iz knjige: STVARANJE I RAZVOJ ČOVJEKA SVJETLU MEDICINE I KUR’ANA

Autor: Muhammed Ali El-Bar

Prijevod: Mevlida Zajimović
Visoko, 2007. godina

Obrada: Akos.bA

Povezani članci