Mediji i kultura srednjeg puta: Značenje izraza “srednji put” – vesatijja
Portal Akos.ba započinje ciklus objavljivanja odlomaka iz knjiga koje je izdao Centar za dijalog – vesatijja koji djeluje u okviru Rijaseta IZ u BiH a nastao je kao podružnica istog centra iz Kuvajta koji djeluje u okviru Ministarstva vakufa
Počinjemo sa odlomkom iu knjige Zajednica srednjeg puta (knjiga 1). Ovo izdanje sačinjeno je od 17 radova eminentnih islamskih učenjaka. Sedmi rad u nizu kojeg objavljujemo je Mediji i kultura srednjeg puta, autora Fehmi Huvejdija. Razlog zašto smo odabrali ovaj članak je zbog prijeke potrebe podizanja nivo medijske pismenosti (svih muslimana, a posebno onih koji rade u davetskim medijskim projektima)xrkroz prizmu srednjeg puta razumjevanja islama.
***
Budući da je značenje izraza “srednji put” postalo jako široko, toliko da se s tim mnogi opisuju i kite, smatram da nije dovoljno da neki pojedinac ili grupa izrazi da slijedi srednji put, nego je naša dužnost da pitamo o kakvom srednjem putu se govori? I kakav je stav tog srednjeg puta o vitalnim problemima društva?
Ova širina u tumačenju izraza nije ograničena samo na srednji put, ona obuhvata i razne izraze koji su aktuelni u našem vremenu, od isla- mizma pa sve do liberalizma, sekularizma, višestranačja i drugog. Iako izraz ukazuje na određeni pravac, jako je bitno da čovjek prepozna cilj koji treba ostvariti na kraju, a put do toga nije moguće ostvariti osim na jedan od dva načina koja se dopunjuju: Prvi predstavlja određivanje značenja izraza i dogovor oko njegove definicije, a drugi provjeru značenja kad se koristi u svakodnevom životu, u smislu onih vitalnih problema i izazova s kojim se društvo suočava.
Puno je govora o definiciji srednjeg puta, ova priča se proteže od pisanih stavova Aristotela i Platona, gdje je smatrano da je srednji put racionalni, osmišljeni a ponekad i kvantitativni stav. Postoji također i vrlo jasan kur’anski tekst koji opisuje islamski ummet kao “središnju zajednicu”, kur’anski opis dodaje također još jednu vrijednosnu dimenziju ovom značenju. O ovome mufesiri kažu: “Riječ vesat znači i ‘pravda’”, kao što je spomenuo imam Et-Taberi.
Jedan broj arapskih intelektualaca se odnosio prema ideji srednjeg puta kao važnoj vrijednosti u islamskoj kulturi. O tome je govorio Ma- lik bin Nebijj u svojoj knjizi Problem ideja u islamskom svijetu, i dr. Zekij Nedžib mahfuz u knjizi Istočnjačka umjetnost. Teufik el-Hakim je pojam srednjeg puta opisao kao “ujednačenost” u knjizi pod istim naslovom. U zadnjim godinama, pojam srednjeg puta je preuzeo i obradio jedan broj savremenih naučnika, te su objašnjavali njegove pojedinosti. Na čelu ovih naučnika je šejh dr. Jusuf el-Kardavi, koji je o ovoj tematici govorio u mnogim djelima.
Božija volja je bila da narod sredine, kako u pravdi, dobroti i u urav- noteženosti, tako i u geografskom smislu bude u sredini, s obzirom na to da se arapski ummet nalazi na mjestu koje se proteže između istoka i zapada, čime je bio u mogućnosti da se obogaćuje onim što je specifično kulturama obje strane. U tom ummetu je utkana duhovnost Istoka i materijalizam Zapada; to je bio jedinstveni opus koji je opečatio njegov kulturni karakter, i koji je izražen kroz kulturu sredine, što je u historijskom smislu prisutno u našim zemljama.
Ako sebi damo za pravo da definišemo srednji put (vesatijja) u svjetlu brojnih tumačenja, možemo kazati da je to stav protkan ravnotežom u misli i razmatranju, stav koji potvrđuje osnove, ali i prihvata nesuglasje oko perifernih stvari. U traženju željene ravnoteže, odabrani stav treba da teži prema onome što se može okarakterisati kao fleksibilnost i olakšanje ljudima u onome što je u skladu sa datim stanjem i vremenom. Ovo zahtijeva malo više objašnjenja.
Uravnoteženost na koju mislim nije neka tačka između dobra i zla, ili istine i neistine, nego je potpuno priklanjanje svemu što je dobro i pravedno, uz istovremeno priznavanje postojanja suprotnosti za svako od njih. Ovo priznavanje dokazuje opravdanost postojanja na Zemlji, i ispravno viđenje ljudskog društva onakvo kakvo je, sa svime što ima u njemu, i zla, ružnoće i nepravde. Jer vrijednosti dobra, istine i ljepote, ne mogu se uočiti osim kroz njihovu suprotnost. Nepriznavanje suprotnosti ne predstavlja samo izolovanost od stvarnosti nego i sprečava ljude da shvate božansku mudrost. Kad su meleki upitali Gospodara Uzvišenog o mudrosti stvaranja ljudi, iako među ljudima ima i onih koji čine zlo na zemlji i uništavaju usjeve i stoku, Uzvišeni Gospodar im je objavio skrivenu mudrost stvaranja čovjeka, stvorenja u kojem se prelama borba između dobra i zla, te da to nije ništa drugo do Allahov namjesnik koji poznaje imena i kome je povjerena izgradnja Zemlje.
Uravnoteženost vidimo kao kombinaciju između vjerskog i svjetovnog, materijalizma i idealizma, stvarnosti i fikcije, prava pojedinca i grupe te približavanje Bogu kroz uživanje u halalu i promociji razvoja i dobra u svijetu.
Uravnoteženost, također, vidimo u osjećaju prisutnosti Allaha, dž.š., u svim dijelovima svemira kao Svemogućeg Stvoritelja svijeta sa svim Njegovim stvorenjima – živim bićima i pojedincima, što obavezuje određivanje prava svim stvorenjima: ljudima, biljkama, životinjama kao i neživim predmetima, sve ovo sukladno kur’anskom tekstu u kojem se kaže da su narodi, bića i nežive stvari ti koji veličaju Allaha Uzvišenog, samo što mi ne razumijemo njihovo veličanje.
Uz poštovanje napora zagovornika ljudskih prava, primjećujemo da ima i onih koji su širili svoj krug interesa za dobrobit životinja i okoline. Njihov trud je, bez sumnje, za pohvalu, međutim mi u islamskoj kulturi vidimo potpuniju i širu viziju te izvorni princip koji poziva na poštovanje svih Allahovih stvorenja i jedinki u svijetu. U to spadaju razne aktivnosti koje imaju za cilj odbranu tih stvorenja, a ova vizija smatra da je kršenje prava ovih stvorenja napad na jedno od prava Svemogućeg Gospodara.
Pored gore spomenutog, možemo dodati to da kultura srednjeg puta ima i druga značenja, od kojih izdvajamo:
– Mnoštvo izvorišta dobra, kao i uspostava ravnoteže između njegovih tokova, bili oni muslimanski, sa njihovim različitostima porijekla, grupa ili naroda, ili poticali od strane nemuslimana.
– Otvorenost prema ljudima koji nastoje činiti dobro, pridržavajući se načela saradnje u dobročinstvu i bogobojaznosti, vođeni motom da je mudrost izgubljena stvar vjernika; gdje god je nađe, on je najpreči da je uzme.
– Pronalaženje bliskosti među stvarima uprkos njihovim različitostima, poštujući pravilo njihove raznolikosti i različitosti.
– Naći opravdanje ljudima i olakšice, s tim da to ne bude u suprotnosti sa osnovama i konstantama vjere.
– Razumijevanje prioriteta i raspoređivanje obaveza shodno stanju i okolnostima svakog društva.
– Uvažavanje izmjena pravila s promjenom mjesta, vremena i okolnosti, što znači interakciju sa strukturom, historijskim i geografskim promjenama.
– Postepenost u prenošenju i obavezivanju.
Postoji sveobuhvatni i pojedinačni srednji put. Sveobuhvatni je vezan za ugao gledišta prema svijetu, stvorenjima i metodologiji djelovanja u raznim poljima. Pri tome mislimo na racionalno razmišljanje koje određuje odnos prema stvarima i tumači ih na temelju pojmova i vizija koje smo spomenuli ranije. Što se tiče pojedinačnog srednjeg puta, on se pojavljuje u smislu iskazivanja tih pojmova i vizija u tačno određenim poljima i aktivnostima, kao npr.: u vjerskoj misli, političkom djelovanju ili u medijskom polju, kojim se i bavi ovaj uradak.
Pošto su vjerske misli najvažnije polje, ali i najvruća tema u sadašnjem vremenu, mi ćemo se na njima malo zadržati prije nego stignemo do našeg cilja.
Srednji put u vjerskoj misli ima određene crte koje možemo uočiti iz onoga što je ranije navedeno. Njegova procjena ovisi od stepena religioznosti pojedinca i razumijevanja te religioznosti. Ima onih koji smatraju da je samo izvršavanje farzova i obaveza ekstremizam i radikalizam, te udaljavanje od umjerenosti. Jednom prilikom dok sam bio u posjeti stanovnicima planina Honzza u Pakistanu koji pripadaju frakciji ismailijja, o kojima sam objavio članak u časopisu El-Arebi, čuo osam od njihovih predstavnika da se smatraju muslimanima koji se ponose svojom vjerom, ali pri tome sam izrazio svoju začuđenost time da nemaju nijednu džamiju u prostoru u kojem živi desetine hiljada njih. Nakon objavljivanja članka, bio sam iznenađen pismom osude od jednog sirijskog čitaoca koji mi je prigovorio upitom: “Kako to da se pretvaram da sam ‘prosvijetljeni’ pisac, a u isto vrijeme kritiziram nepostojanje džamija u kojima bi muslimani trebali klanjati?!”
Stvar je u tome da kada govorimo o srednjem putu u vjerovanju, naša obaveza je da se ponašamo u skladu sa granicama pridržavanja teoloških principa i farzova, te da nema prostora za razgovor sa onima koji smatraju da sama religioznost predstavlja jednu vrstu ekstremizma ili radikalizma.
Prirodno, to ne negira da teren religioznosti okuplja i razne vrste ekstremizma, koje su sklone najradikalnijim i najpogubnijim mišljenjima po ljude. To je stvar koja se može prihvatiti ako je to lični odabir, ali problem nastaje kad oni koji su sebi odabrali taj put pokušaju da nameću svoj ekstremizam drugima, ili da im sude prema svojim mišljenjima i izboru koji su oni sami odabrali. Moguće je da takav vid ekstremizma više bude vezan za adete i običaje, koje neki zaogrnu plaštom doktrine, a ako im se pruži prilika, ne odbacuju ni dijelove tradicije ili historijske dokaze s kojima ojačavaju svoje vizije.
Bitno je primijetiti u isto vrijeme, da srednji put nije intelektualni pravac koji se temelji na učenjima, crpeći iz njih vizije i koncepcije, jer se opća kulturna, politička i ekonomska klima u kojoj živi pojedinac reflektira na njegovo ponašanje, te ga gura u pravcu srednjeg puta ili prema ekstremizmu. Nažalost, kada se bavimo temama srednjeg puta i ekstremizma, često se usredotočimo na ideje i pojedince, ignorirajući ulogu sredine u rađanju tih ideja. Mora se priznati da društva ponekad prolaze kroz faze u kojima se od ljudi izluči nabolje, a ponekad i najgore u njima. Ovakva atmosfera je tlo koje pomaže u rađanju raznih oblika ekstremizma i terorizma.
Stvar je takva, možemo kazati, da ma koliko se trudili da damo definiciju srednjeg puta i uzdignemo njegove parole, u dokazivanju njegove važnosti i u citiranju šerijatskih dokaza koji ga podržavaju i na njega pozivaju, sve ovo neće činiti srednji put dostupnim, niti će ljude uvjeriti u njega, ukoliko društvenoj i političkoj atmosferi nedostaje uravnoteženost. Drugim riječima, srednji put nije intelektualni stav izoliran od stvarnosti, koji dominira i reagira u pozitivnom smjeru u svakom slučaju. Čak suprotno, okolina koju smo spomenuli – lokalna ili regionalna – jeste ta koja utječe pozitivno ili negativno na stav pojedinca ili grupe.
Postoji poznata izreka u političkoj misli koja kaže da svaki sistem proizvodi opoziciju koju zaslužuje, tako da demokratski sistemi koji daju ljudima pravo sudjelovanja i učestvovanja u odgovornostima, kao i pravo na prijenos vlasti, uče ljude na toleranciju i umjerenost, a totalitarni režimi u svemu čime se bave koriste ugnjetavanje i tiraniju, daju ljudima dnevne lekcije nepravde, i bude u njima razloge nezadovoljstva, te siju u njihovim sredinama sjeme neposlušnosti.
Ne želim amnestirati ponašanje pojedinaca niti prebaciti potpunu odgovornost na opće prilike, nego pozivam na razumijevanje takvog ponašanja, i pitam se: zašto ljudi naginju ka radikalizmu u određenim historijskim okolnostima, a prema umjerenosti u nekim drugim okolnostima, u istome društvu?
To je pitanje kojim sam želio skrenuti pažnju na odnos između ideje i historije i napomenuti da ideje često bivaju refleks na historijsku okolnost, i predstavljaju interakciju s njom. Priča o imamu Šafiji, koji je uspostavio novi mezheb u Egiptu, drugačiji od svog mezheba u Iraku, poznata je svima, a okolnosti nastanka škola racionalista u poljoprivrednim područjima te škole tradicionalista i škole hadisa u pustinjskim područjima su još jedan dokaz o vezi okoline i ideje. Također, početak poziva imama Muhammeda Abdu-l-Vehaba o ukidanju novotarija na Arabijskom poluotoku, u toku devetnaestoga stoljeća, bio je odgovor na historijski mo- menat, u kojem je širenje novotarija skoro moglo da utječe na ispravnost vjerovanja ljudi. Početak pokreta Muslimanske braće, nakon ukidanja islamskog hilafeta 1928. godine, isto tako potvrđuje odnos između ideja i potreba trenutaka i motiva stvarnosti.
Srednji put – teorija i praksa
Srednji put je princip koji je iskazan kroz govor (teoriju), a primjenjuje se u praksi. Upućivanje riječima treba primjenjivati u institucijama upućivanja, odgoja i obrazovanja, kao i u medijima. Isto tako, praksu je potrebno primijeniti od strane državnog sistema kao i kod vođa tog sistema, koji predstavljaju primjer kojim se odgajaju ljudi, za kojim se povode i koga slijede.
Ako se, u ovom tekstu, bavim medijima u granicama javnog nastupa, onda želim posebno ukazati i na bitnost i ulogu i drugih strana, od udžbenika za obrazovanje do govornica za vaz i upućivanje. Mislim da sredstva javnog infomiranja neće biti u mogućnosti da odigraju svoju ulogu u ovom plemenitom pozivu, osim ako ga podržavaju odgovorne službe u odgoju i obrazovanju, i oni koji na sebe preuzimaju ulogu vaza i upućivanja. A to sve neće dati željeni uspjeh, osim ako se teorija srednjeg puta preobrazi u državnu strategiju koja poziva na odgovorno ponašanje medijskih institucija. To treba da bude državna strategija, koju će preuzeti razne državne institucije i regulatori u svome diskursu i primijeniti ga u praksi.
Mediji su sredstvo prenošenja misije, kao što su i ogledalo društva. Medijski radnici znaju da mediji obavljaju funkciju misije putem tri segmenta: vijesti, obrazovanje i opuštajuće programe. A kako bi dali svoj doprinos u pozivanju na srednji put, mediji bi se trebali pridržavati toga pravca u sva tri segmenta.
Pošto su mediji – napredovanjem u struci i povećanjem moći njihovog utjecaja – postali jedan od presudnih faktora u oblikovanju ljudske percepcije, suvišno je objašnjavati da su u mogućnosti da doprinose i pro- movišu nasilje, ali sa druge strane da šire toleranciju, umjerenost i princip srednjeg puta. U tom smislu, treba napomenuti da je grupa koja je izvela neke terorističke napade u Egiptu bila žrtva medija, jer su se njeni članovi preko audiokaseta uvjerili u radikalne ideje, a preko interneta naučili kako da prave eksplozivne naprave, prije nego što su izvršili svoje radnje.
Ako je postalo nemoguće – bar za sada – to kontrolirati zapljenom kaseta, ili zatvaranjem internetskih stranica koje pozivaju na nasilje i terorizam, onda pitanje koje treba da nas zaokupi glasi: ako su neki koristili medije za zlonamjerne radnje, kako mogu drugi da ih koriste u plemenite svrhe koje doprinose izgradnji a ne uništenju?
Postoje nivoi za izvršenje ove zadaće: nivo direktnog i stalnog dijaloga sa onima koji propagiraju radikalizam te nivo indirektnog dijaloga kroz razne druge programe, kao što su, npr., dramski i programi komedije – kada su u pitanju televizija i radio.
Ovdje je potrebno naglasiti da medijski rad ne bi trebao biti ograničen na reagiranje na tvrdnje ekstremista. To spada u suočavanje i sukob koji ima za cilj sputavanje ekstremizma i liječenje njegovih posljedica. Međutim postoji i druga odgovornost od iznimne važnosti, koja se odnosi na prevenciju a ne liječenje, prevenciju koja će očuvati društvo, a posebno omladinu, racionalnim i umjerenim idejama. Ne prestajem upozoravati na potrebu saradnje između institucija obrazovanja, upućivanja i poduke, sa medijima u tom pravcu, i potrebe za paralelnu pozornost na političke, socijalne i ekonomske aspekte koji tvore klimu koja pomaže ili sprečava umjerenost.
Zahtjevi srednjeg puta u medijima
U bukvalnom smislu, srednji put u sredstvima javnog informiranja, zahtijeva dopuštanje iznošenja različitih viđenja, mišljenja i tumačenja kojih je društvo prepuno. Ako sredstva javnog informiranja zastupaju jedno mišljenje, ili postaju glasnogovornik za određenu političku ili ideološku opciju – osim ako su u vlasništvu nekih stranaka – oni gube svoju nepristranost i neutralnost. Isto tako, sredstva javnog informiranja trebaju pružati priliku dijaloga među zastupnicima različitih pogleda, što doprinosi osvješćenju javnog mnijenja i obogaćuje percepciju čitalaca. Također, kontinuitet dijaloga uči ljude kako trebaju raspravljati argumentima, a ne insinuacijama ili oružjem.
Srednji put također zahtijeva da sredstva javnog informiranja zauzimaju uravnotežen položaj prema krugovima kojima ljudi pripadaju – nacionalnim, arapskim, islamskim i općeljudskim, pa ne smiju davati prednost pripadnosti nečemu nad drugim, niti poticati jedne krugove na druge, nego svi krugovi trebaju biti uravnoteženi na način koji doprinosi formiranju ispravne arapske ličnosti.
Postoji i drugi kriterij srednjeg puta koji nadilazi bukvalnost, a to je da se očekivana uravnoteženost i dalje traži u onome što se nudi u medijima, tako da ono što hrani um bude srazmjerno onome što hrani dušu i osjećaje. Nije vjersko predavanje jedini način koji može ostvariti tu ravnotežu, jer su medijske vještine koje mogu prenijeti tu poruku neograničene, a ljudi koji se bave time dobro znaju kako “drama” predstavlja široko polje za formiranje percepcije u bilo kojem pravcu.
I konačno, jedna napomena u ovome smislu: značajan dio vizualnih medija postali su sredstvo za rušenje etičkih kodeksa i moralnih principa. Svi znamo da je televizija – bez sumnje – postala sredstvo za širenje nemorala među ljudima, a poruka nemorala postala je model koji nam dolazi iz raznih dijelova svijeta.
Ovi otrovni i štetni vjetrovi prebacuju mnogo veće odgovornosti na stručnjake iz ovih oblasti u arapskom i islamskom svijetu, jer oni predstavljaju izazov njihovim mogućnostima i iskustvima. Najučinkovitiji odgovor tome valu jesu dvije stvari. Prvo: zaštititi nove naraštaje dovoljnim imunitetom, koji će im omogućiti da sačuvaju svoje snage i ravnotežu pred ovim jakim vjetrovima. Drugo: odgovorni u medijima, a pogotovo oni koji se bave produkcijom televizijskih programa i serija, trebaju se potruditi da te proizvode učine kvalitetnijim, tako da privlače arapskog gledaoca, da ne bi tražio druge kanale.
Da li je srednji put obaveza i parola vremena
To je posljednje pitanje koje me obuzimalo sve vrijeme dok sam pisao ovaj uradak, i nisam mogao da ga ne postavim na kraju: Srednji put, bez sumnje, predstavlja veliku vrijednost, i bez njega se remete mnoge stvari u našim životima, kako pojedinaca tako i društva. Stoga, srednji put je neophodna stvar koje se trebamo držati, a ne zanemarivati je. Ali ako se zapitamo o obavezi i paroli našeg vremena, postavlja se pitanje da li je srednji put jedini odgovor?
Kako bih objasnio svoje pitanje kažem: arapska nacija je izložena jakim napadima koji imaju za cilj njenu egzistenciju u globalu, koja je najviše oličena u njenoj arapskoj i islamskoj pripadnosti. Ponekad se to postiže okupacijom, a ponekad njenim cijepanjem do iskorjenjivanja, te uvrštavanjem u projekat Bliskog Istoka. Da li se u toj borbi trebamo zadovoljiti pridržavanjem srednjeg puta i ničim više, ili ga se trebamo držati jednom rukom a drugom rukom nositi sve moguće parole otpora, te da mobiliziramo kapacitete nacije radi odbijanja napada koji je ciljaju?
Ovo pitanje postavljam svima kako bismo o njemu razmišljali i pokušali dati odgovor, jer ono predstavlja ispit ideje srednjeg puta i njegove uloge u suprotstavljanju najvećim problemima s kojima se ummet suočava.
Preveo: Mahmud AL-ZAWAHREH
Preuzeto sa web stranice Centra za dijalog – vesatijja: cdv.ba
Pratite aktivnosti Centra i na Facebooku:
Centar za dijalog – Vesatijja
Akos.ba