Edhem Fočo: Prvi festival AJB DOC izrodio je kandidate za “Oskara”, od drugog očekujemo više
Al Jazeera Balkans, kao televizija s dugogodišnjim iskustvom u radu s produkcijom i emitovanjem dokumentarnih filmova, prošle godine pokrenula je Festival dokumentarnog filma AJB DOC, koji je privukao brojne autore u ovoj oblasti. Koliko je pokretanje jednog ovakvog festivala bio pun pogodak vidi se iz broja prijavljenih filmova, ali i iz činjenice da su pobjednički filmovi prvog AJB DOC festivala ušli među nominacije za prestižnu nagradu “Oscar”.
Prvi festival je, prema ocjenama organizatora, po mnogo čemu nadmašio njihova očekivanja. Na redu je drugi, a Al Jazeera Balkans već je uputila poziv autorima i produkcijskim kućama za učešće na drugom izdanju festivala koji će biti održan u Sarajevu od 20. do 24. septembra 2019.
– Ulazak na velika vrata –
Drugo izdanje festivala bilo je povod za razgovor s direktorom AJB DOC-a Edhemom Fočom, koji je ovom prilikom prokomentarisao uspjeh prvog te iznio očekivanja od drugog izdanja AJB-ovog festivala dokumentarnog filma.
“Prvi festival je prošao veoma dobro, selekcija filmova je bila izvanredna, atmosfera je bila odlična, skoro sve sale su bile pune, što je veoma teško za dokumentarni film, jer mi još uvijek nemamo tu kulturu. Drago nam je da smo ušli na velika vrata u taj svijet festivala i nadam se da je to bila dobra odskočna daska za sutra”, naglasio je Fočo.
Očekivanja od drugog izdanja festivala svakako su da on bude još bolji, ističe Fočo, te objašnjava da je prvi već izrodio to da su dva pobjednička filma na festivalu bili kandidati za “Oscara”, od koji je jedan ušao u uži izbor među pet najboljih filmova.
Riječ je o filmovima “Zarobljena žena” autorice Bernadett Tuza-Ritter te “Očevi i sinovi” autora Talala Derkija, koji su dobitnici AJB DOC Main Award (nagrade za najbolji film takmičarske selekcije prvog AJB DOC festivala dokumentarnog filma).
“Meni je najdraže od svega što su ljudi tokom festivala uživali, što je bilo dosta mlađe publike koju mi želimo privući, a znamo da to danas nije lagano. Tako da je prvi festival bio uspješan, mi se nadamo da će drugi biti po mnogo čemu bolji. Prema onom što čujemo od selektora filmova, pristižu nam veoma veoma dobri filmovi”, rekao je Fočo.
– Pristiglo nekoliko stotina filmova –
Naglasio kako AJB DOC nije platforma koja samo prima filmove, već da selektori ovog festivala traže filmove i na drugim festivalima i kod drugih produkcijskih kuća. U tom smislu, AJB DOC, kako je istakao Fočo, nema samo tu pasivnu ulogu u kojoj se čeka da neko priđe.
“Do sada je pristiglo nekoliko stotina prijava. Mi smo ove godine festivalu dali temu ‘Change’ (promjena), koja svakako može biti ona koja se dešava u društvu. Koliko sam imao priliku vidjeti, među prijavljenim filmovima ima dosta filmova koji obrađuju aktuelne teme. Dakle, imamo pitanje desnice u Evorpi i generalno u svijetu, koje je jako ozbiljno, problematnično i izgleda da je trend, htjeli mi to priznati ili ne, pitanje koje sve više preovladava. Mislim da ćemo imati nekih dobrih sportskih filmova, čuo sam da ima i odličan film o papi Ratzingeru (Benedickt XVI), iz jednog različitog ugla, poprilično osjetljiv film. Mogu kazati da naši selektori rade vrhunski posao”, ističe Fočo.
Na pitanje da li se iz uspjeha prvog izdanja AJB DOC-a nazire da bi Sarajevo moglo biti na mapi međunarodnih festivala dokumentarnog filma, Fočo odgovara kako u to iskreno vjeruje. Prema njegovim riječima, Sarajevo je sebe pokazalo u najboljem svjetlu u kontekstu Sarajevo Film Festivala (SFF), festivala koji je nastao u ratu, a danas se svrstava među najznačajnije filmske smotre u Evropi.
“Naš festival je naravno specifičan i drugačiji od drugih festivala dokumentarnog filma, jer se fokusira i koncentriše na TV format dokumentarnog filma, što niko drugi ne radi. Prve reakcije nam pokazuju da imamo šansu za to. Mislim da će ove godine biti ozbiljnijih gostiju i kandidata. Ove godine očekujemo i saradnju s našom Akademijom scenskih umjetnosti, možda ćemo imati i naše studente, možda ćemo i neke njihove filmove ponuditi ili im pomoći. Volio bih da idemo u tom pravcu, da na neki način stimulišemo i gledaoce, ali i autore, da se intenzivnije uključe u proces pravljenja filma”, poručio je Fočo.
Ističe kako je dokumentarna forma ono što nam ostaje od tog intelektualnog svijeta, jer je činjenica da se sve manje i manje čitaju knjige, i ako hoće nešto malo dublje znati, možda je dokumentarni film najbolja solucija da nam neko to prikaže i slikom i riječju, koja usput nije ne preduga i ni prekratka.
Na pitanje koliko ima potencijala za dokumentarni film u regionu, Fočo odgovara kako AJB aktivno sarađuje s velikim brojem domaćih produkcijskih kuća, među kojima su i one s vrhunskom produkcijom. Dodaje kako se AJB-u javljaju ljudi iz drugih zemalja, koje su u tehnološkom smislu dosta razvijenije, te traže autore sa ovih prostora koji su radili neki film za AJB.
“Definitivno imamo potencijala. Ono što je naše nastojanje i što mi pokušavamo jeste objasniti im da baveći se dokumentarnim filmom mogu preživjeti. Neke od njih veoma pristojno zarađuju samo od saradnje s Al Jazeerom Balkans”, kazao je Fočo, te dodao: “Volio bih da se više produkcijskih kuća uključi u to i mi granatujemo da ćemo podržavati sve te aktivnosti, u najmanju ruku otkupom filmova za Al Jazeeru Balkans.”
– Pregovori o gostovanju Philla Reesa –
U okviru prvog festivala, u saradnji s Al Jazeera Media Institutom, održan je i trening za mlade autore pod nazivom „Snimanje istraživačkih dokumentarnih filmova s aktuelnim temama“, održanog pod vodstvom Al Jazeerinih iskusnih producenata i autora dokumentarnih filmova, Giovannija Ullerija i Ekija Rrahmanija.
Fočo je kazao kako je trening planiran i ove godine, na možda malo višem nivou.
“Prošle godine je bilo veoma uspješno, imali smo studente iz cijele regije. Već smo u razgovoru oko dolaska nekih velikih imena kao što je Phil Rees (autor srijala ‘Za stolom s teroristima’). Nije još potvrđeno, ali to će biti u narednih mjesec dana. Svakako, mi ćemo ove godine insistirati na mlađim autorima, sponzorirat ćemo taj trening i nadamo se da će biti više učesnika iz BiH”, rekao je Fočo.
Istakao je i činjenicu da je skoro svaki film koji je prikazan na prošlogodišnjem festivalu otkupljen od Al Jazeere Balkans, što je, kako navodi, velika stvar.
Na pitanje da li AJB DOC doprinosi tome da oni autori koji su do sada radili dokumentarne filmove, a imali problem s tim kako i gdje da prezentuju svoj rad, na festival gledaju kao na neku vrstu garancije da će njihov film lakše doći do publike, Fočo ističe kako je to zapravo od ključnog značaja.
“Bilo da ste umjetnik, slikar, pjevač ili režiser dokumentarnih filmova, vaš cilj jedoći do publike. Dokumentarni filmovi imaju ograničenu publiku u kinima, i oni publiku najbolje pronađu putem televizije. Mi smo zaista jedna od najozbiljnijih televizija u regionu kada je riječ o dokumentarnom filmu. Tome pridajemo veliku važnost i jako puno svog prostora posvećujemo dokumentarnom filmu. Ljudi znaju da kod nas mogu pogledati kvalitetne filmove. Osim toga, većina tih filmova koje otkupimo završi i na online platformama, što ima jednu drugu dimenziju, odnosno dodatnu publiku. Neki naši filmovi imaju preko 500.000 pregleda na Youtubeu. To je velika publika i zadovoljavajuća za te autore”, zaključio je Fočo.
Cilj AJB DOC festivala je afirmirati autore i dokumentarne filmove koji se bave društvenim fenomenima, stavljajući u fokus univerzalne ljudske vrijednosti: hrabrost, istinu, pravednost, toleranciju i kosmopolitizam. Krajnji rok za prijavu na drugo izdanje AJB DOC Film Festivala je 31. maj 2019.
Akos.ba