Islamske temeU Fokusu

Dr. hfz. Elvir Duranović za Akos.ba: Ramazan nam pomaže da se vratimo sami sebi

Ramazan je najsvetiji i najvažniji mjesec za muslimane širom svijeta, pa i za one koji vijekovima žive u Bosni i Hercegovini, čuvajući ramazansku tradiciju. Muslimani i muslimanke naših krajeva ramazan doživljavaju kao poseban mjesec, vršeći temeljite pripreme za njegov doček, nastojeći duhovno se uzdignuti, a o istome smo razgovarali sa dr. hfz. Elvirom Duranović, naučnim saradnikom u Institutu za islamsku tradiciju Bošnjaka.

Vjera je život

Hafiz Duranović je na samom početku podsjetio na značaj odabranih mjeseci, s posebnim akcentom i s pozivom na činjenje ibadeta u mjesecu ša’banu „Kada razmišljamo o kulturološkim kretanjima, mi u Bosni nismo mnogo različiti od dešavanja u Anadoliji, zbog toga što smo pripadali istom civilizacijskom krugu, osmanskoj kulturnoj zoni. Način dočekivanja, življenja, ali i ispraćanja odrabranog mjeseca je sličan, te nema posebnosti vezanih za Bošnjake, ali je neupitna činjenica kakvo je mjesto odabranog mjeseca u srcima svih nas. Možemo spomenuti praksu, kako kod nas, tako i u ostatku islamskog svijeta, vezanu za mjesece redžep i ša’ban, a temelji se na ponašanju Božijeg Poslanika, s.a.v.s. Mjesec redežp je sveti mjesec, i kada su Muhameda upitali o redežpu, on je kazao ‘Šta je sa ša’banom’? U našoj praksi se više pažnje posvećuje redežpu nego mjessecu ša’banu, a u suštini post u ša’banu je prava najava ramazana. Božiji Poslanik, s.a.v.s., je imao običaj da oko svakog farza obavlja određene nafile, pa tako, Pejgamber je postio u ša’banu. Želim spomenuti i sljedeću praksu Božijeg Poslanika, dakle, on je imao svoje redovne postove, i ukoliko bi mu ostalo nešto od nafile, on je to nadoknađivao, stoga, znalo se desiti da Poslanik posti cijeli ša’ban. Smatram da je upravo vrijednost ša’bana nešto o čemu treba da se govori, i na čiju vrijednost je nužno podsjećati.“

Hafiz Duranović dalje nam je govorio o pripremama za ramazan, navodeći primjere iz tradicije Bošnjaka, koji jasno odslikavaju mjesto ramazana u srcima vjernika „Navest ću primjer sarajveskih hamala, koji su tokom godine ostavljali novac, kako ne bi radili tokom mjeseca ramazana i kako bi se u potpunosti posvetili ramazanu. To je godišnji plan, kako da čovjek provede ramazan, i to je veliko svjedočanstvo vjere ljudi i ranije i sada, koji o ramazanu razmišljaju kao prilici za putpuni ulazak u ibadete. Svako od nas bez sumnje ima brojne obaveze, ali u ramazanu vidimo da je moguće i drugačije, kada se lista prioriteta jasno očituje.“

Vjernikovo pažljivo čuvanje od grijeha, tražeći pri tome utočište i zaštitu od Uzvišenog Allaha i čineći dobra djela kojima je On zadovoljan, sa sviješću da je On prisutan,  jeste put kojim treba hoditi, a s tim u vezi i hafiz Duranović odabrane dane je okarakterisao kao lijepu priliku da se vratimo sami sebi, uz poruku da je vjera život „Ramazan jeste vrijeme ljepote, ali i vrijeme tegobe. Ono čega se ja bojim u ramazanu, jeste da li ću uspjeti da obavim sve ono što ramazan sa sobom nosi, jer njega je doista Uzvišeni posebnim stvorio. Osim što su šejtani sputani, osim što izvršavamo posebne ibadete, čovjek uvijek osjeti strah kad ramazan dolazi, a žal kad odlazi, pitajući se da li je uradio sve što je trebalo da se uradi, i da li je moglo bolje. U svakom domaćinstvu dakako već traju pripreme za dolazak dragog nam gosta, mjeseci redžep i ša’ban su period duhovne pripreme, i intenzivne pripreme su dakako dijelom tradicije Bošnjaka, i to je ono što se kroz vrijeme ne mijenja. Ramazan igra važnu ulogu u našim životima, utječe na našu svakodnevicu, na naše godišnje planove, i naravno, pomaže nam da se vratimo sami sebi, jer suština svega spomenutog jeste takvaluk, naša svjesnost. Izvršavanjem svega ovoga dolazimo do ihsana, svijesti o Božijoj priutnosti, posmatranju ali i susretu“ – zaključuje Duranović.

Za Akos.ba: Rabija Arifović

Povezani članci