Da’vetsko angažiranje Poslanika, s.a.v.s., nakon Hidžre
Allahov Poslanik, s.a.v.s., i muhadžiri iz Mekke zatiču u Medini različite skupine ljudi u pogledu vjerovanja i usmjerenja, koje se mogu podijeliti u tri grupe:
- Muslimani, koje su sačinjavali pripadnici plemena Evs i Hazredž.
- Idolopoklonici plemena Evs i Hazredž i oni koji još nisu prešli na islam.
- Židovi, pripadnici plemena Benu Kajnuka – koji su bili saveznici Hazredž i Benu-n-Nadir, i Benu Kurejza – saveznici plemena Evs.
Još iz vremena džahilijjeta vladalo je neprijateljstvo između plemena Evs i Hazredž, izraženo kroz mnogobrojna ratovanja.
U takvim okolnostima, Allahov Poslanik, s.a.v.s., započinje novu fazu svoje poslaničke misije, koja će kroz njegovu mudru riječ i djelo koje je dovelo do perfekcije, postići izuzetne rezultate i otvoriti vrata da’vi koja neće biti ometana vremenskim i prostornim determinantama.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., dolaskom u Medinu, analizirajući okolnosti u kojima se nalazi i posmatrajući plemena koja ga okružuju, počinje:
- Gradnju prve džamije. Tim činom Allahov Poslanik, s.a.v.s., dobija nebrojene koristi. On uspijeva da:
- Okupi sve muslimane prilikom izgradnje prve džamije i na taj način otkriva sa kojim brojem vjernika raspolaže u novoj sredini.
- Kroz kolektivnu aktivnost približava srca jednih prema drugima i ujedinjuje njihova stremljenja.
- Svojim ličnim angažmanom u gradnji ove džamije Allahov Poslanik, s.a.v.s., pokazuje da je divan uzor vjernicima – usvetun hasene, čime zadobija simpatije novopridošlih muslimana.
- Jedanput sedmično i pet puta dnevno kontaktira sa svojim kolektivitetom, što je nepoznato ranijim narodima, što mu olakšava sprovođenje bilo kakvih narednih akcija ili aktivnosti.
- Predavanjima i proučavanjima ova džamija prerasta u obrazovni i edukativni centar, što će rezultirati bržim sazrijevanjem i jačanjem islamske zajednice.
- Iz ove džamije počinju vojni pohodi za odbranu islama i afirmaciju da’ve, čime ona prerasta u regrutni i vojni centar, bez čega se ne bi mogla zamisliti snažna zajednica.
- Kroz dogovaranja, usavršavanja i konstruktivna raspravljanja, ova džamija će postati svojevrstan parlament iz kojeg će izrasti i prva islamska država.
Zadatak da’ija danas jeste vratiti prvobitnu centralnu ulogu džamiji, koja treba da odgaja ljude, obrazuje junake, sjedinjuje srca, popravlja izopačenosti i gradi društvo na temeljima pokornosti Allahu i Njegovom Poslaniku, s.a.v.s.
- Bratimljenje muhadžira i ensarija, čime je uspostavio socijalnu pravdu između ove dvije skupine; jer ensarije su bili domaćini i vlasnici imetka, dok su muhadžiri došli bez bilo kakvih sredstava. Taj čin imao je itekako značajan socijalni efekat.
Bratimljenje muhadžira i ensarija, pokazat će se kasnije, imalo je dalekosežne pozitivne posljedice i bilo je kohezioni element koji je učvrstio i stabilizirao zajednicu muslimana i učinio je, iako sa dva podneblja, jedinstvenim kolektivitetom.
- Formiranje prve džamije u islamu, koja je konstituirana nakon Ugovora između muhdžira i ensarija, putem čega se sklapa primirje sa nemuslimanima (židovima), kojima je zaarantovano pravo na vjeru i imetak. Taj historijski dokument (Medinska povelja) pun je humanosti i socijalne pravde, vjerske tolerancije i saradnje u interesu društva, stoga je, doista, neophodno da se ova opća načela spomenu, prouče i upamte.
Formiranjem islamske države, da’va i njene metode dobivaju novu snagu. Tek tim činom da’vetsko djelovanje zadobija sve tražene pretpostavke za svoje potpuno ispunjenje. Otuda, zahvaljujući idejnoj, ali i materijalnoj snazi, koja se manifestira kroz medinski državni aparat, došlo je do potpune realizacije da’vetskog plana. Ovim se jasno poručuje svim muslimanima na svijetu da je nemoguće upotpuniti svoju vjeru i sprovesti cjelovitu da’vetsku misiju bez države zasnovane na tom kriteriju. Otuda, zadatak svakog da’ije je ubrizgavati u svijet svih muslimana tu činjenicu.
Izvor: ,,DA’WA – temelji islamskog misionarstva”
Autor: Šefik Kurdić
Za Akos.ba pripremila: Adisa Omerbašić