U FokusuZdravlje

Da li slobodno odlučujemo o kupovini hrane ili za nas odlučuje neko drugi

Potrošač je igračka kojoj se prodaje ono što pravi moćnik želi!

Ljudska sloboda izbora je samo pojam nametnut potrošaču kao dodatni alat za manipulaciju prilikom kupovine. Ako te uvjerim da ti nešto treba i da si ti to odabrao, to radim da bi pomislio da imaš moć prilikom kupovine nečega što sam ti prodao prije nego si uopće i znao šta ti prodajem.

Ako se potrošač osjeća moćno prilikom kupovine zato što misli da je on taj koji ima pravo izbora u svijetu neizbora, odnosno u svijetu nametnutog izbora, zadovoljstvo koje osjeća će ga potaknuti na veću kupovinu, potrošnju novca na nešto što mu često nije ni potrebno, veće simpatije prema nekom proizvodu i obavezno ponovljenu kupovinu. Ljudi vole da se osjećaju moćno i pri tome se osjećaju još moćnije ako misle da je primarni cilj prodavača da oni kao kupci budu zadovoljni. Istina je ustvari da je primarni cilj dobra i stalna zarada, a da bi se to postiglo, uslov je zadovoljstvo potrošača. U suštini priče, potrošač nije moćnik koji bira, potrošač je igračka kojoj se prodaje ono što pravi moćnik želi!

Ljudi većinom kupuju ono što im se nalazi stalno pred očima! Zato su osmišljene televizijske, radio i digitalne reklame te postavljeni bilbordi na ulicama, baneri i plakati na mnogim mjestima i korpe pored kase za impulsivnu kupovinu, kako bi kupcima non-stop bili pred očima ne bilo kakvi, već odabrani proizvodi. Ne proizvodi koje ste vi odabrali, već koje je odabrao neko za vas, jer iako vam se nudi veći izbor artikala, ipak ćete gotovo uvijek „odabrati“ ono što vam se „servira“ na već unaprijed određeni način.

Na nivou očiju i na određenim policama u supermarketima se nalaze prehrambeni ili drugi proizvodi za koje je kompanija izdvojila najviše novca za dati plasman i koje su kupci izdvojili kao najbolje svojom kupovinom. Da, proizvodi koje ste vi najviše kupovali se sada nalaze na nivou vaših očiju da ih još lakše primijetite. Ali niste ih kupovali zato što ste vi to tako htjeli, već zato što ste jako dobro obrađeni na razne načine prije, tokom i nakon kupovine. Pored toga, među proizvodima koji su dobro plasirani na policama u supermarketima se često nalaze najskuplji proizvodi, jer samo rijetkima padne na pamet da se sagnu i traže proizvode niže cijene.

Televizijske i digitalne reklame u domovima se emituju kako ciljana populacija ne bi bila rasterećena ni u svom porodičnom ambijentu, jer će se u tako opuštenoj atmosferi marketing porukom lakše ostvariti cilj – prvo će da te rasterete, opuste, umaze i onda „obrade“ onako kako im odgovara. Ako na reklami vidite dječicu i sretnu porodicu, možda ćete poželjeti da i vi osjetite kroz taj proizvod osjećaj blaženstva. Čak i ako niste nasjeli vi, vaše dijete vjerovatno hoće.

Proizvodi koji su namijenjeni djeci imaju prilagođenu ambalažu koja lahko privlači njihovu pažnju te se nalaze na nivou očiju djeteta kako bi ih lakše primijetili pa molećivo tražili od roditelja da im to kupe. Naravno da će vam se uz kasu, dok stojite i čekate u redu, izložiti određeni prehrambeni, duhanski i drugi proizvodi koji lahko plijene pažnju, a tu se obavezno nalaze određene dječije poslastice. Ako dijete nije vidjelo poslasticu ranije, tu je sigurno neće propustiti. I čekajući – dijete i vi primijetite nešto što biste teško drugačije primijetili…

Autor: Nudžejma Jamaković, mr. sc.

Za Akos.ba priredio: Sejfullah Melkić, mr. sc.

Povezani članci