Vi ste ovdje
Home > Sport i zdravlje > Zdravlje > Da li jedete da biste živjeli ili živite da biste jeli?

Da li jedete da biste živjeli ili živite da biste jeli?

Većina ljudi jedu da bi živjeli, ali ima trenutaka kada nam je uživanje u hrani na prvom mjestu, pa zanemarimo prvobitnu ulogu ishrane.
Mnogi faktori utiču na način ishrane: dob, spol, genetske predispozicije, životni stil, zanimanje, uticaj porodice, kulturološki uticaji. Koristimo hranu da pokažemo određeni imidž, pokrenemo veze, iskažemo prijateljstvo, pokažemo kreativnost i potisnemo osjećaje. Borimo se s nervozom uzimanjem ili neuzimanjem jela, nagradimo sebe za dobre ocjene ili dobro odrađen posao, ali u težim slučajevima se i kažnjavamo uskraćujući sebi dobrobiti i uživanje u hrani.

Navike u ishrani počinju rano u djetinjstvu, a mijenjaju se u interakciji sa roditeljima, prijateljima i kolegama. Dalja iskustva sa različitim ljudima, mjestima i situacijama često nam pomažu da mijenjamo navike. Okus i druge senzorne osobine, kao što je tekstura, su najvažnije stvari koje utiču na naš izbor hrane, a poslije toga dolaze cijena i ubjeđenje. Iako ono što jedemo uveliko otkriva ono ko smo, izgleda da je težnja za slatkim, slanim i visoko-masnim namirnicama univerzalna.

Jedan od faktora koji utiču na uzimanje hrane je starost. Mala djeca više vole slatke i poznate namirnice, a bebe i dojenčad uglavnom vole probavati nove stvari. Eksperimenti su pokazali da osobe koje su u djetinjstvu bile izložene velikom broju okusa više prihvataju iste kasnije u životu. Dok predškolarci obično prolaze kroz fazu kada ne žele probati ništa novo (neophobia), školarci prihvataju veću lapezu namirnica, dok su tinejdžeri pod jakim uticajem svojih drugova.

Ako se vratite i proanalizirate hranu koju ste uzimali u toku života vidjećete da se sve svodi na par osnovnih namirnica. U toku odrastanja, dok ne dođemo u odraslo doba, formiramo bazu namirnica koje preferiramo u ishrani.
Kao i u drugim asprektima ponašanja, izbor hrane je pod uticajem urođenih fakora (biološki) i okolišnih faktora i nije uvijek lako odvojiti jedne od drugih.

Pripremila: dr. Safija Softić-Namas
Akos.ba i Dobrekalorije.ba

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top